Wpis z mikrobloga

#maxpayne #codziennymaxpayne #pcmasterrace #gry #konsole #strzelaniny #noir

Uważacie, że fabuła Max Payne 2 była odrobinę pokręcona?
Gubicie się w niektórych wątkach, a inne są dla Was zupełnie niezrozumiałe?
Nic straconego.

Tekst w nawiązaniu i uzupełnieniu do udanego streszczenia fabuły:

Max Payne 2 Story Summary (all story questions answered here) - SPOILERS!
https://gamefaqs.gamespot.com/boards/561633-max-payne-2-the-fall-of-max-payne/50958739

I uzupełnienie ciekawostek
Max Payne 2 Trivias na IMDB
https://m.imdb.com/title/tt0366758/trivia

Jak ktoś umie w angielski, albo nie boi się tłumaczenia DeepL, polecam zacząć lekturę od linków wyżej. Uwaga! Ściany tekstu.

Po pierwsze. Nigdzie w grze nie ma, że Wooden wynajął Vinniego by walczyć z Vladimirem. Walczyli oboje, bo były to konkurencyjne mafie - jeszcze od czasów części pierwszej.

Mona w jednej z rozmów na sekretarce u Vinniego ostrzega go, że Vlad na niego poluje, i znając jego, będzie to bomba.
Wiadomość jest nieodsłuchana (poziom z eskortą Vinniego).

Mona na sekretarce w ostatnim poziomie u Woodena mówi, że ma wyrzuty sumienia, i nie jest pewna czy będzie w stanie zabić Maxa. Mówi że mieli razem wspólną "historię".

Valerie Winterson miała niepełnosprawne dziecko, syna, którego osierociła.
Informacje o nim przekazują w rozmowach policjanci w poziomie na komisariacie.

Max w trójce mówi "I choose very wrong" o tamtej scenie, kiedy ją zastrzelił.

W komiksie jest scena, gdy Winterson szepcze ostrzeżenia Maksowi nad portretem pamięciowym Mony "She hovered over my shoulder, whispering warnings". To może od początku świadczyć za tym, że wiedziała coś więcej niż było oficjalnie wiadomo o wydarzeniach w magazynie Vlada - że Mona tam była. Prawdopodobnie wiedział o tym Vlad. Być może po martwych sprzątaczach zabitych z charakterystycznego Desert Eagle. Duży kaliber. Być może dzięki Winterson. Poprzedniego dnia został z tej broni postrzelony w ramię przez Monę. Tego samego dnia, w wieczór odbywa się pierwszy poziom w restauracji Vodka.

Wątpliwe jest, że sprzątacze zabili Annie Finn przez przypadek, bo nie rozpoznali, że pracuje dla Vladimira. Vlad prawdopodobnie już wtedy miał romans z Winterson.
Była to raczej mistyfikacja mająca odwrócić uwagę od Vladimira, a z jakichś powodów pozbyć się Annie i/lub wydobyć z niej cokolwiek mogła ukrywać przed Vladem.

Dziwnym tylko jest, że Max otwarcie nie zorientował się po akcji na Connie Island, że to sprzątacze są ludźmi Vladimira. Pojawili się krótko po Vladimirze. Orientuje się dopiero w poziomie budynku towarzystwa ubezpieczeniowego kiedy odnajduje obok siebie uniformy komandosów i sprzątaczy. Oczywiście mógł założyć, że był cały czas śledzony do kryjówki Mony.

Wskazówka dot. możliwego wcześniejszego powiązania Woodena i Vlada, to tekst Maksa o ciemnym, europejskim pochodzeniu jego willi. Poza tym mało jest wskazówek w fabule, poza tekstami Vlada (zwłaszcza sekretarka Woodena i on sam).

Co do części spekulacyjnej odnośnie wybuchu.
Mona po prostu nie zdążyła wystrzelić, zanim Vlad odpalił bombę. Przez celownik i tak mogła by dostrzec detonator i zorientować się, że Max jest w środku, aczkolwiek sama wcześniej mówiła Vinniemu, że Vlad może szykować na niego bombę. Możliwe połączenie faktu ich obydwu na miejscu przez nią jest zatem warte odnotowania.
Prawdopodobnie domyślała się, że po akcji z Maxem, Vlad będzie jej szukał. Nie musiałaby bez wybuchu domyśleć się, że w środku jest Max. Vlad mógł równocześnie wysadzić budynek, by wykurzyć stamtąd Mone, której nie znalazł, lub zniszczyć finalnie jej kryjówkę.
Świetnie jednak zauważył ten gość, że Max się pomylił, co do przebiegu tego wydarzenia i jakie przez to intencje mogła realnie mieć Mona. Przypomnę tylko, że ona już wtedy wiedziała, że ma zabić Maxa. Po wybuchu oboje jadą bezpośrednio do Woodena.

Co do sceny zabójstwa Woodena, tu moja spekulacja. Od samego początku Vlad miał zamiar zabić Woodena. Nagrał mu się nawet na sekretarce. Jednak moment w którym się to stało, był przez niego nieprzewidziany. Zastrzelił go nagle, gdy ten mu powiedział, że zaczął sobie schlebiać i gdy wstał z wózka resztkami sił by go sięgnąć. Prawdopodobnie zaplanował to inaczej, aczkolwiek głównym planem było dostanie się do panic roomu, pod którym dzieje się akcja. Oczywiście, samo pojawienie się Woodena i jego wyjście z panic roomu też było nieprzewidziane. Panic room z którego wyszedł Wooden, jak widzimy chwilę później w ostatniej scenie, był zaminowany. Po wybuchu wypada przez ścianę do piwnicy w której walczymy.

Jak widzimy w ostatnim poziomie, nawet wybuch nie uszkodził Panic Roomu, który wytrzymał dwie eksplozje. Zatem gdyby Wooden z niego nie wyszedł, prawdopodobnie przeżyłby do czasu pojawienia się policji. Zatem dlaczego to zrobił? Był chory na raka, nie miał nic do stracenia. Być może miał jedyną okazję, by spojrzeć Vladowi prosto w oczy. Trudno było liczyć, że starzec w jakikolwiek sposób może zapobiec przed zabiciem Maxa czy Mony, ale jednak dzięki całej późniejszej zawierusze jednak to zrobił. "Kupił" Maksowi czas, potrzebny by odwrócić uwagę Vladimira, i się na niego rzucić.

Istnieje alternatywne zakończenie, po przejściu gry na zimnym trupie, w którym Mona przeżywa.
Dwa podobne obrazki ust jego żony na końcu różnią się. W zwykłym zakończeniu są jakby uśmiechnięte. W drugim smutne. Jak gdyby czuła zazdrość z zaświatów.

Max w poziomie eskorty przez Monę znajduje się fizycznie po lewej otwartego mostu, na dworze w dół, po którym przechodzi Mona. Wystarczy jeden nasz strzał, i Max też wydaje strzały. Sprawia to wrażenie większej ilości przeciwników na dole, z którymi Max mógł walczyć, po zejściu z okna Mony. Taki sztuczny tłok.

Warto też zauważyć, że Max dowiedział się, że Mona współpracuje z Woodenem, krótko zanim został uratowany przez Monę. Przed postrzałem powiedział mu o tym Vlad, i zasadniczo nie miał powodu, żeby kłamać. O tym co wie Max, nie wiedziała jednak Mona. Mogła tylko się domyślać.
Np. potem Max próbował zadać pytanie Monie "I'm not sure I can..." w cutscence w przedostatnim poziomie w wewnętrznym podwórzu po wysadzeniu pokoju. Może chciał powiedzieć "trust you"?
Został uratowany, ale mógł cały czas zakładać, że był wykorzystywany.
Dochodzę z tego miejsca do wniosku, że to nieprawda. Mona prosiła przecież Maxa, że pójdzie i sama rozprawi się z Vladem. Max jej samej na to nie pozwolił.

Tak naprawdę, gdyby Winterson nie poniosła śmierci, i Maks wycofał się, oddając Monę w ręce Winterson, prawdopodobnie nigdy nie rozprawiliby się z Vladem i jego ludźmi raz na zawsze. O ile ktokolwiek. Bo wątpliwe, że w pojedynkę, ze wszystkimi na raz, jak miało to miejsce w zakończeniu.

To ogólny powód dla którego uważam, że fabułę do trójki pisał ktoś, kto nie do końca zrozumiał dwójkę.

Dalej.

W magazynie broni jak sprzątacze powiedzą "Time's out. The cops" przez okno możemy potem zauważyć, jak radiowóz wyważa zamkniętą za nami wcześniej bramę, a z niego wychodzi Winterson i próbuje wedrzeć się wszystkimi dużymi otwieranymi drzwiami z kodem, bez skutku. Dokładnie w ten sam sposób jak pewnie większość z nas przechodząc grę po raz pierwszy.

W No Us in This/PT1 lub 2 jak zabije się albo zginie za dużo cywili, to ponoć Brawura może udzielić reprymendy w komiksie po zakończeniu poziomu.

W pomieszczeniu ze snajperem, który do nas strzelał w otwarciu poziomu, można podejść do aparatu i załącza się dodatkowa cutscenka.

Obok za nami jest magnetofon szpulowy i można odsłuchać wiadomości z nagranymi rozmowami telefonicznymi Maxa. W łazience jest ciemnia fotograficzna.

W plikach gry znajduje się dodatkowa nieużyta cutscenka z tego poziomu.
Po bodaj oznaczeniu kodowym kiedyś nawet znalazłem na YouTube jak ktoś ją odtworzył. Odprowadzamy Violet, która daje całusa Maxowi, który komentuje to tym, że przypomniała mu Monę.

Przed finalną strzelaniną w Sign of Her Passage potem jest takie rusztowanie w dół się schodzi, a po prawej jest dalej długi parapet zablokowany rurą, którą można przeskoczyć w powietrzu. Tam znajduje się jeszcze amunicję snajperska i chyba do Deagle.

W pokoju Maxa lub w jednym z mieszkań jest możliwość użycia telefonu i połączenia się z Winterson. Max mówi jej, że jest w domu, ma snajpera za oknem, i napastnicy się do niego zbliżają. Ta pyta: Who's after you? Czyli: "kim oni są?" Na co Max mówi, że nie może rozmawiać, i musi już iść. Warto odnotować, że Max zna jej numer na pamięć. Przed magazynem broni mówi do niego: "We work together on this". Mogli być nawet partnerami w pracy przez jakiś czas. Przykładowo niektóre samochody patrolowe w USA prawdopodobnie są obsadzone więcej niż jednym policjantem.
Jeden z policjantów na posterunku nawet zwraca się do Maksa, czy Valerie (w wolnym tłumaczeniu) nie zrobiła może czegoś żeby rozgrzać Maksa (tu w nawiązaniu do jego raczej depresyjnej osobowości).

We śnie w mieszkaniu, telewizor nie wyłącza się. Max skomentuje to: "That's odd." Kadry z telewizora wyglądają jakby były zrobione w naszym mieszkaniu.

W jednym z mieszkań ze starszą Panią w łazience za pralką leży dildo.

W innym mieszkaniu gdy naciśniemy klawisz akcji "E" podczas dialogu z kobietą mówiąca "I have another gun like this if you need it" Max może odpowiedzieć: "- OK. Let's see that shotgun" i ta otwiera szafkę z bronią.

Przy kolejnym powrocie do restauracji Vodka moze na nas czekać Mike w roli zawiadowcy naszych wrogów na głośniku, jeśli uratowaliśmy go przy poprzedniej okazji.

Gdy nie wysadzimy potem kukły w kształcie przeciwnika, możemy znaleźć wrogów zatykających sobie uszy, którzy czekają na wybuch. Chwilę potem wkracza jednak do tego samego pomieszczenia za nami przeciwnik, i sam się myli, zaczynając strzelać, po czym wysadza się ze ścianą obok nas.

Jeśli dobrze pamiętam, już z krawędzi na wprost w odpowiednim miejscu możemy zeskoczyć w dół nie zabijając się, bez obchodzenia całych schodów dookoła. Być może trzeba mieć 100HP.

Podczas pierwszej wizyty w restauracji, w pomieszczeniu z magazynem broni znajdują się drzwi na górę. Możemy skrócić sobie drogę do celu, jeśli wychodząc na dwóch wrogów po prawej od schodów, zabijemy obydwu wrogów. Musimy być bardzo szybcy, bo zatrzaskują drzwi od razu po przekroczeniu z góry oznaczonej przez grę niewidzialnej linii na naszej drodze. Linia jest widoczna przy włączonym dodatkowym rysowaniu w trybie dodanych komend -developerkeys -developer dodanych do skrótu. Bodaj klawisz F4. Klawiszami nad strzałkami możemy zmień bodaj page up/down na dowolną postać, i jeszcze regulować stałe spowolnienie czasu.

W poziomie Pytanie za milion dolarów, jeśli zaczniemy strzelać do kamer, Mona odezwie się "Stop it, these cameras are my eyes".

Warto też zwrócić uwagę na dialog z Moną na samym początku poziomu.
- Jak to jest że Ty żyjesz? Widziałem jak dostajesz kulą w łeb...
- Może nadal tam jest. Pozwala mi pozostać czujną (keeps me focused)
- (żeby to [wszystko] zadziałało, musiałem jej zaufać)
Zdanie jest w past tense. Max mówi to z retrospektywy. Wie, że popełnił błąd jej ufając.

Zmiana w tej retrospektywnej strukturze narracji następuje chyba tylko raz w całej grze, na samym końcu tego poziomu, gdzie Max mówi wewnętrznym głosem wewnątrz akcji gry:
- Dlaczego tak w ogóle ona do mnie przyszła? (do mieszkania) Czy [może] z jakiegoś powodu o którym mi nie powiedziała?
Ich dialog przerywa wtedy nagły wystrzał snajpera.
Tak naprawdę, Mona mogła chcieć początkowo powiedzieć Maxowi trochę więcej o całej sprawie, ale przy ponownym spotkaniu w wieżowcu Corcorana, mogła zmienić zdanie, lub Wooden mógł mieć w tym udział. Byli prawdopodobnie w bieżącym kontakcie.

W poziomie eskorty grając Moną, jeden z poziomów kończy się zeskokiem w dół. Gdy będziemy długo się ociągać ze skokiem blisko tego miejsca Mona powie: - Czasem żeby wejść, trzeba zejść.

Następnie zaczyna się cutscenka, gdzie słychać syreny policyjne. Tak naprawdę Max poważnie się naraził, nie zawiadamiając oddziału policji kiedy mógł, będąc jeszcze w budynku. Tym samym mógłby uratować wiele dowodów, nie doprowadzając do pożaru, a później wybuchu, gdyby tylko poczekał na posiłki. Mona mogłaby ucieć potem bez próby spotkania z Maxem, i Winterson mogłaby nie zginąć. Prawdopodobnie w otoczeniu policji nie próbowała by zabić bez powodu Maxa. Aczkolwiek pojawia się na miejscu samotnie jako pierwsza, a posiłki długo po niej. Miała jednoznaczne zamiary od samego początku, i mówi o tym Vladowi na sekretarce na końcu poziomu Vodka.
Niemniej, bez jej śmierci pewnie nie było by wielkiego finału w willi Woodena. Jak wcześniej wspominałem, mógłby nawet przeżyć oblężenie domu, wtedy jednak mógłby zginąć Max.
Odnośnie Winterson tylko przypadkiem moglibyśmy zacząć coś podejrzewać, gdy na komisariacie utniemy sobie dłuższą pogawędkę ze świadkiem i załączy się cutscenka z Winterson która ujawnia informacje osobie trzeciej, rzekomo odpowiednim władzom. Max jednak mówi, że Winterson była wtedy "ponad jego podejrzeniem". Prawdopodobnie nawet nie dowiedzielibyśmy się do końca, że była kochanką Vladimira.

Przy pierwszej wizycie zaś, przed wyjściem ze Śmiesznego Domu, nieopodal znajduje się pokój, gdzie znajduje się katapulta do wystrzeliwania przedmiotów i ich przewracania.

Przy ponownym powrocie do Śmiesznego Domu, zaraz po rozpoczęciu poziomu, dokładnie daleko za nami znajduje się schowany Kalashnikov.

Na końcu poziomu w cutscence widać jak Max nienaturalnie przesuwa się po ziemi celując bronią. To dokładnie taki sam ruch, jak w zwykłej grze, nie mocap, tylko jak widziany np. dobrze z boku z:

kamery deweloperskiej, przycisk "C" z komendą startową gry -developer -developerkeys. Pozwala to na noclip i podejrzenie wielu niedostępnych normalnie miejsc w grze, np. podejrzenie co się dzieje z Moną w trakcie dwóch ostatnich poziomów, i jak skomplikowana i dobrze zaprojektowana jest cała willa.

Na koniec poziomu in the middle of something, było mnóstwo ciał. W sumie nie odwzorowano, jak bardzo musiało tam cuchnąć. Część ciał mogła być w zaawansowanym rozkładzie, lub sprzątacze dokonali wielu zabójstw w bardzo krótkim okresie czasu.

We ostatnim śnie spotykamy Bravurę na stole operacyjnym. Jeśli się nie pospieszymy, Bravura umrze podczas próby reanimacji. Niewidzialny głos lekarki w tle stwierdzi zgon i poda godzinę.

Podczas snu możemy obejrzeć też dwa możliwe przebiegi wydarzeń w grze.
Jeden pokazuje spotkanie Mony z Vladimirem, podczas którego strzela w jego ramię, wypowiadając słynną kwestię "You're nothing but one armed bandit".
W drugim przebiegu wydarzeń możemy zobaczyć możliwe ostatnie chwile Vinniego. Po zakończeniu główka kreskówkowej postaci obok telewizora wybucha i odlatuje od tułowia.

Truizmem już chyba będzie powiedzieć, że Max w prawdziwym życiu nie mógłby przeżyć wystrzału z bliska w głowę z broni kaliber DE .50. W sumie niejedna dywagacja jest na ten temat w sieci, być może też na YT.

Cały scenariusz gry znajdziecie pod hasłem:
Max Payne 2 script GameSpot. Czytywałem jak Biblię do poduszki.

https://gamefaqs.gamespot.com/pc/561633-max-payne-2-the-fall-of-max-payne/faqs/27312
Do jedynki też tam jest w tej samej formie.
  • 6
@deton24: O większości z tych rzeczy wiem. Ogrywałem tytuł kilkanaście razy i udało mi się odkryć te smaczki podczas zwykłej rozgrywki. Teraz z automatu wiem co i gdzie jest. Jednak czas robi swoje i wspomnienia się zacierają, zwłaszcza szczegóły przez które każda scena ma inny wydźwięk. Pod moim ostatnim wpisem właśnie Max zapomniałem, albo przeoczyłem to, że Mona chciała sama iść do Woodena.

Podczas snu możemy obejrzeć też dwa możliwe przebiegi
To nie był wpis mający odkryć jakieś niesamowite podwoje tajemnic przed grającymi w grę śmiertelnikami, tylko uzupełnić to, czego nie ma na IMDB, albo we wpisie streszczajacym fabułę.
Kolega mnie kiedyś spytał, czy znam jakieś podobne, to nie szukałem, tylko uzupełniłem.

Nie pamiętam dokładnie, ale wydaje mi się, że obie te historie były pokazane w śnie po strzale w głowę. Nie były na zmianę, a występowały oba na dwóch telewizorach.


W dwóch
@deton24:

To jest niezwykle osobliwa schizofrenia.


Niezupełnie. Tutaj wchodzą w grę uczucia. Wcześniej tej nocy, prawie doszło między nimi do zbliżenia, które przerwało pojawienie się sprzątaczy ( ͡° ͜ʖ ͡°) Miłość uskrzydla i zmienia człowieka. Jak tyle czasu chciał umrzeć to jak się zakochał to nagle nie chciało mu się umierać. Ot co. Maxiu nagle dostał powód, żeby przeżyć swoje kolejne yolo.

Ja w opozycji do całej
@Garztam:

Without Mona's help, I'd be a dead man. Suddenly, for the first time in I don't know how long, I realized, I didn't wish to be dead.


Ten tekst jednak pada dopiero w połowie gry, i na dobre kilka godzin po wydarzeniu o którym wspominasz.
Spójrz na beznadzieję sytuacji w jakiej się znalazł, #!$%@?ąc się w Monie.
Jest na krawędzi kłopotów z prawem, wylania z pracy, zrujnowania życia. Tylko z
@deton24: Wszyscy, którzy przeżyli jedynkę zginęli. Max ściąga na wszystkich śmierć ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ten tekst jednak pada dopiero w połowie gry, i na dobre kilka godzin po wydarzeniu o którym wspominasz.

Spójrz na beznadzieję sytuacji w jakiej się znalazł, #!$%@?ąc się w Monie.

Na dobrą sprawę to wszystko dzieje się tam tak szybko, że nawet chwili nie ma żeby się zastanowić nad tym co się
@Garztam: Zgadza się. To jest nieprzerwany ciąg wydarzeń.

Wtedy być może w ogóle przestałby działać. Ludzie w stanach depresyjnych mogą miewać wahania nastrojów. Wtedy jak już coś żre, to robisz to zanim zdechnie. Kujesz żelazo póki gorącu.
"Staying here, behind the desk wouldn't have solved nothing".
A mógł wrócić na komisariat, a potem... no właśnie, dokąd miał wracać? Chłopu dom wysadzili.
Może też nie chciał się nikomu narzucać ( ͡°