Wpis z mikrobloga

Interesujący podcast u Guru Viking'a nt. jhan (głębokich stanów medytacyjnego pochłonięcia). Dyskutują między sobą dwóch nauczycieli medytacji Leigh Brasington i Shinzen Young oraz dwóch neurologów.Poruszane tematy:

00:00 - Intro
01:45 - Sutta vs Visuddhimagga jhanas
06:53 - Complete absorption and nimitta
09:35 - Do jhanas confer an evolutionary advantage?
11:54 - Orgasmic jhanas
14:18 - Shinzen and Leigh discuss jhanas and lineage
25:40 - How enlightened was Buddhagosa?
29:55 -Sutta vs Abhidhamma vs Visuddhimagga
33:01 - Why did the Visuddhimagga become so popular?
37:14 - Leigh’s orientation vs Shinzen’s orientation
43:36 - The spiritual ego
47:11 - Cognitive bias and defense mechanisms in spiritual practice
54:38 - Sutta Nipāta on dogmatism and bias
59:05 - Is grasping fundamental to the brain?
01:01:54 - Leigh’s enlightenment test
01:07:34 - The nature of pleasure
01:14:28 - Reducing inhibition to reveal states of bliss
01:15:33 - Centre-surround neurons
01:22:25 - Sensory processing according to Buddhism
01:27:24 - The neuroscience of pleasure
01:32:43 - Jhana and kriya as kinds of epileptic seizure
01:42:58 - Leigh’s upcoming book on dependent origination

https://www.youtube.com/watch?v=6cDlMBrctbQ

#buddyzm #mindfulness #medytacja
Dreampilot - Interesujący podcast u Guru Viking'a nt. jhan (głębokich stanów medytacy...
  • 2
@Dreampilot: Szkoda, że te różne pojęcia opisujące zjawiska nie mają jednego uniwersalnego języka i dopiero się rozszyfrowuje zależności co kiedyś w danej kulturze autor miał na myśli pod jakimś symbolem w powiązaniu ze zjawiskiem wewnętrznym na gruncie fizjologii.

Postęp w tej materii to skomplikowana kwestia ze względu na wiele zależności, przypomina to trochę sytuację: "urodzony 100 lat za późno by eksplorować świat i 100 lat za wcześnie by eksplorować kosmos".
Tak
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@Trewor: Co do religii i filozofii indyjskich prawie wszystko zostało rozszyfrowane, terminologia techniczna używana w systemach medytacyjnych jest opisana dzięki pracy niezliczonych indologów i buddologów. Są różnice w podejściu w poszczególnych liniach przekazu nawet w ramach tego samego nurtu ale to są niuanse.
Z drugiej strony naukowa weryfikacja i badania zaawansowanej medytacji posuwają się powoli głównie dlatego że brakuje ochotników do badań. Azjaci nie są tym zainteresowani, nie widzą sensu, nie