Przytłaczająco duża część łamigłówek mechanicznych to kostki z tzw. face-turning (ścianoskrętne, oś obrotu ścianki w jest w jej centrum jak w kostce Rubika) lub corner-turning (rogoskrętne, oś obrotu jest w wierzchołku jak w pyraminxie). O ile pierwszy sposób kręcenia jest dość intuicyjny, drugi przy pierwszym zetknięciu zaskakuje, ale po chwili jest tak samo intuicyjny to są też inne łamigłówki, które kręcą się w bardziej zadziwiający sposób. Bohater dzisiejszego wpisu to kość krawędzioskrętna (edge-turning), tj. podstawowym ruchem w niej jest przekręcenie grupy klocków wzdłuż krawędzi całej bryły o 180 stopni, od tego ruchu przywodzącego na myśl helikopter wzięła się nazwa łamigłówki. W tego typu kostkach narożniki przemieszczają się dość swobodnie i występują układy nie do uzyskania np. w klasycznej kostce Rubika jak chociażby zamiana jedynie dwóch rogów, ale pozostałe części jak łatwo zauważyć po chwili zabawy mają ograniczone pole przemieszczenia jedynie do kilku pozycji w swojej orbicie (w wypadku helikoptera ta trójkątna część może być w jednym z 6 miejsc). Jednak w Helicopter cube i także innych kościach z tej rodziny istnieją też inne ruchy niż obrót o 180°, a mianowicie tzw. jumbling, po przesunięciu dwóch krawędzi tylko częściowo (~71°) można dokonać zmiany klocków między nimi (jak na zdjęciu) tak by trójkątne klocki zmieniły swoja orbitę i można je było umieścić w niestandardowych pozycjach. Ruchy tego typu umożliwiają też zmianę kształtu kości, ale blokuje to zazwyczaj dość mocno część ruchów. Te wszystkie właściwości czynią kostkę ciekawą i niecodzienną, ale z pewnością nie do polecenia każdemu, edge-truning sprawia, że łamigłówkę rozwiązuje się dość wolno i nie ma szans na fingershorty (optymalizację ruchów pod kątem ergonomii) stąd próżno jej wróżyć karierę w spedcubingu. Helicopter cube stworzył w 2006 r. Adam G. Cowan, ale niezależnie od niego i ponoć miesiąc wcześniej stworzył go uznany designer Katsuhiko Okamoto pod nazwą Bevel Cube (bevel- ukos, kant).
Liczba kombinacji (bez jumblingu): 493694233804800000 Liczba kombinacji (z jumblingiem): 11928787020628077600000
orientacja 7 narożników określa orientację ostatniego narożnika, trójkątne elementy w środku przemieszczają się po 4 różnych orbitach, z których każda zawiera wszystkie kolory, przemieszczając je możemy zawsze zrobić to tylko dla parzystej liczby elementów, orientacja łamigłówki jako całości (względem krzyżaka) nie ma znaczenia
czyli leksykon łamigłówek mechanicznych tzw. #twistypuzzles #kostkarubika
[ Nr 4 ] Helicopter cube
Przytłaczająco duża część łamigłówek mechanicznych to kostki z tzw. face-turning (ścianoskrętne, oś obrotu ścianki w jest w jej centrum jak w kostce Rubika) lub corner-turning (rogoskrętne, oś obrotu jest w wierzchołku jak w pyraminxie). O ile pierwszy sposób kręcenia jest dość intuicyjny, drugi przy pierwszym zetknięciu zaskakuje, ale po chwili jest tak samo intuicyjny to są też inne łamigłówki, które kręcą się w bardziej zadziwiający sposób.
Bohater dzisiejszego wpisu to kość krawędzioskrętna (edge-turning), tj. podstawowym ruchem w niej jest przekręcenie grupy klocków wzdłuż krawędzi całej bryły o 180 stopni, od tego ruchu przywodzącego na myśl helikopter wzięła się nazwa łamigłówki. W tego typu kostkach narożniki przemieszczają się dość swobodnie i występują układy nie do uzyskania np. w klasycznej kostce Rubika jak chociażby zamiana jedynie dwóch rogów, ale pozostałe części jak łatwo zauważyć po chwili zabawy mają ograniczone pole przemieszczenia jedynie do kilku pozycji w swojej orbicie (w wypadku helikoptera ta trójkątna część może być w jednym z 6 miejsc).
Jednak w Helicopter cube i także innych kościach z tej rodziny istnieją też inne ruchy niż obrót o 180°, a mianowicie tzw. jumbling, po przesunięciu dwóch krawędzi tylko częściowo (~71°) można dokonać zmiany klocków między nimi (jak na zdjęciu) tak by trójkątne klocki zmieniły swoja orbitę i można je było umieścić w niestandardowych pozycjach. Ruchy tego typu umożliwiają też zmianę kształtu kości, ale blokuje to zazwyczaj dość mocno część ruchów.
Te wszystkie właściwości czynią kostkę ciekawą i niecodzienną, ale z pewnością nie do polecenia każdemu, edge-truning sprawia, że łamigłówkę rozwiązuje się dość wolno i nie ma szans na fingershorty (optymalizację ruchów pod kątem ergonomii) stąd próżno jej wróżyć karierę w spedcubingu.
Helicopter cube stworzył w 2006 r. Adam G. Cowan, ale niezależnie od niego i ponoć miesiąc wcześniej stworzył go uznany designer Katsuhiko Okamoto pod nazwą Bevel Cube (bevel- ukos, kant).
Liczba kombinacji (bez jumblingu): 493694233804800000
Liczba kombinacji (z jumblingiem): 11928787020628077600000
jedna z nielicznych średnich (a może jedyna) na YT (1,5 minuty)
#ciekawostkiantrosa #ciekawostki