Wpis z mikrobloga

Jako, że zrobiłem dla siebie notatkę jak poziomować stół, to podzielę się nią.

Poziomowanie stołu
1. Opis dotyczy drukarki CR-10 v3 o wymiarach stołu 300×300 i zakłada, że kalibrujemy ustawiając głowicę 5cm od krawędzi stołu. Jest to miejsce blisko śrub regulacyjnych pod stołem. Przy innych stołach trzeba sobie dobrać odpowiednie punkty.
2. Podnosimy głowicę na 0.9, dojeżdżamy do punktu 50-50 (x-y) i opuszczamy głowicę do 0.2. Na czas przesuwania głowicy podnosimy ją aby nie rysować stołu którego krzywizna może przekraczać 0.2-0.5 mm i więcej.
3. Regulujemy podkładając 2 kartki A4. 2 kartki będą miały grubość 0.18-0.20, czyli tyle na ile ustawiamy głowicę podczas regulacji. Nie robię tego na jedną kartkę A4 i odległość głowicy 0.1 ponieważ w ten sposób często głowica przytarła mi o stół i go rysowała - nie wspominając o stopniowej degradacji głowicy i później zapychaniu jej.
4. Jeżeli chodzi o opór jak mają stawiać kartki A4, to już wedle uznania. Ważne aby na wszystkich narożnikach był taki sam. Nie chodzi nam o dokładne ustawienie głowicy na 0.2 od stołu tylko o równe wypoziomowanie stołu.
5. Znowu podnosimy głowicę na 0.9 i dojeżdżamy do punktu 250-50. Opuszczamy na 0.2 i regulujemy.
6. Kontynuujemy regulację pozostałych 2 narożników (250-250, 50-250) jak dotychczas.
7. Drugi raz dokonujemy regulację 4 narożników jak dotychczas.
8. Kontynuujemy regulację jak dotychczas, ale już nie trzeba podnosić na 0,9 podczas przesuwania głowicy. 1-2 pełne przebiegi powinny wystarczyć, ale to wedle uznania. Warto też użyć nowych kartek A4 ponieważ kartki się rysują przez co zmniejszają grubość i utrudniają wyczucie odległości głowicy od stołu.
9. Stół mamy wypoziomowany, pora na korektę i regulację odległości głowicy od stołu. W tym celu mam narysowany projekt 4 kółek o średnicy 20mm i grubości 2mm, umieszczonych w miejscach w których poziomowałem.
10. Tnę projekt wybierając grubość warstwy na 0.2 (czyli drukujemy tylko jedną warstwę). Przygotowuję 5 wersji z różnym offsetem w osi Z (odpowiednia opcja w Slicerze) , są to offsety -0.10, -0,05, 0, 0.05, 0.10.
11. Dokładnie odtłuszczam stół ponieważ specjalnie będę drukował pierwszą warstwę wyżej aby linie wypełnienia nie stykały się i miały małe przerwy.
12. Najpierw drukuję projekt z offsetem 0.10 koniecznie jasnym filamentem (tak aby kontrastował do ciemnego stołu). Jak druk nie klei się do stołu, to najpierw go czyścimy i odtłuszczamy. Jak nie pomoże, to drukujemy z offsetem 0.05. Druk jest za wysoko, więc pomiędzy liniami wypełniania widać przerwy. Porównujemy te przerwy pomiędzy poszczególnymi wydrukowanymi kółkami. Jak gdzieś nie ma przerw, to stół jest za wysoko i opuszczamy. Jak gdzieś są za duże, to stół podnosimy. Poprawiamy tak aby przerwy były, ale minimalne i równe. Na tym etapie nie niwelujemy przerw ponieważ wydruki bez widocznych przerw są nieporównywalne dla mojego oka. Aby przerwy było dobrze widać koniecznie trzeba użyć jasnego filamentu na ciemnym stole.
13. Teraz drukujemy z offsetem 0.05 i patrzymy czy warstwy są ładne i się ładnie kleją. Jak tak, to zapisujemy sobie offset 0.05 na stałe w Slicerze i przy takim ustawieniu druki będą idealne. Dodatkowo można suwmiarką przemierzyć te wydrukowane kółka i ich grubość powinna być bliska 0.2mm (u mnie to się sprawdza).
14. Możemy teraz zweryfikować równość stołu w innych miejscach. Ja w tym celu drukuje takie same kółka, ale 9 sztuk. 4 w narożnikach, jedno na środku i 4 na krawędziach pomiędzy tymi narożnikowymi.
15. Jak stół ma krzywą powierzchnię i któreś kółko (np. środkowe) zaczyna mieć widoczne przerwy, to poprawiam offset w Slicerze delikatnie obniżając głowicę, np. z 0.05 na 0.04 lub 0.03. Dzięki temu nie będzie miejsc w których wydruk się nie klei, a będzie to na tyle mała różnica, że tam gdzie głowica będzie miała bliżej do stołu nie będzie jeszcze powodować problemów (nie będzie jeszcze za ciasno na ładny wydruk).
16. Stół nigdy nie jest równy na całej powierzchni. Chodzi o to, aby tak dobrać odległość głowicy od stołu, żeby wydruk wszędzie się kleił ale w ciaśniejszych miejscach nie zadzierał głowicą o stół, lub wydrukowane ścieżki.
Na początku zamiast kartek A4 używałem listków szczelinomierza o wartości 0.1mm i 0.2mm. Niestety listki te są natłuszczone w celu ochrony przed korozją. Tłuszcz ten jest niewidzialny, ale powoduje, że druki nie kleją się. Nie pomagało wycieranie alkocholem izopropylowym, pomogło dopiero umycie w zlewie płynem do mycia naczyń i gorącą wodą. Odradzam szczelinomierz.

#druk3d
  • 17
@rama88: TLDR: kładziesz kartkę, dom wszystkie osie, odblokowujesz silniki, podsuwasz karetkę w każdy róg regulując wysokość pokrętłami pod stołem. Jak kończy Ci się zakres sprężyn i dysza wali w stół obniżasz krańcówkę Z, jak kończy Ci się zakres sprężyn i pomiędzy dyszę a stół możesz zmieścić palec to podnosisz krańcówkę.

Serio w poziomowaniu nie ma żadnej filozofii
@rama88 o panie, ja raz na palę ustawiłem od paragonu w randomowych miejscach, a co jakiś czas jedynie weryfikuje dedykowanym do tego wydrukiem (do znalezienia na thingverse). Druk leci wokół stołu, a potem robi 5pkt, w rogach oraz jeden na środku. Druk ma jedną warstwę i drukuję się bardzo szybko. Pozwala ocenić stan stołu i w razie czego można regulować w locie.
@7uras:
Chciałbym żaby nie było żadnej filozofii. Jak na czas przesuwania głowicy nie podnosiłbym jej przy wstępnym poziomowaniu, to rysuje po stole - to już pierwszy problem o którym nie wspomniałeś.

Może przy mniejszych stołach faktycznie jest tak prosto, ale mój 30cm x 30cm wymaga więcej uwagi. Albo moja drukarka jest bardziej wybredna.

A używasz jakiś środków adhezyjnych i klejów? Bo ja nic nie używam i po tak ustawionym stole drukuję
bym jej przy wstępnym poziomowaniu, to rysuje po stole - to już pierwszy problem o którym nie wspomniałeś.


@rama88: Przy wstępnym poziomowaniu ściągasz sprezyny ile się da i już. Z resztą jak jezdzisz palcem a nie silnikiem to chyba ogarniesz, że bzahacza xD
@Felonious_Gru: też się na tym nadziałem. @rama88 Od jakiegoś dłuższego czasu używam tylko jazdy silnikiem przy poziomowaniu. Do tego dobrze ustawić z-offset oraz siatkę stołu przez firmware o ile obsługuje lub bl-touch. No 10 min i z głowy na jednej zwykłej karce a4.
Poziomowanie stołu

1. Opis dotyczy drukarki CR-10 v3 o wymiarach stołu 300×300 i zakłada, że kalibrujemy ustawiając głowicę 5cm (....)

16. Stół nigdy nie jest równy na całej powierzchni.


@rama88: Wersja uproszczona :
0. montujesz jakiegoś Bltouch, superpinda czy coś.
1. Ustawiasz na środku stołu sobie, raz (ew po wymianie dyszy każdej), by poznać odstęp Z_offset (między wykrywaną przez czujnik wysokością a fizycznym końcem dyszy)
2. Ustawiasz rogi pi razy, by
Wersja uproszczona :

0. montujesz jakiegoś Bltouch, superpinda czy coś.


@hrumque: Na początku, jak nie radziłem sobie z ustawianiem stołu to zastanawiałem się nad bltouch. Ale teraz, gdy wychodzi mi ustawianie i zajmuje z 15min na kilka miesięcy, to odpuściłem zakup. Nierówności stołu nie przekraczają 0.03-0.05mm więc nie mają wpływu na druk.

Drukuje bez środków adhezyjnych, bez raftów, brimmów itp. i nie mam problemów. Jak przyjdzie mi za często kalibrować, to
Nierówności stołu nie przekraczają 0.03-0.05mm więc nie mają wpływu na druk.


@rama88: to idealnie, ale jak się zmieniają wraz z temperaturą? Grube szkło? Bo nawet i szkło "wygina się w patelnię" przy grzaniu (temperatura nigdy nie jest jednolita bo brzegi zimniejsze, to i rozszerzalność musi wymusić deformację)
@Uaephean: dlatego ja się nie przejmuję deformacjami, grzeję do roboczej, robię bed leveling tak jak ma drukować (w sensie - tak zniekształcone od temperatury, jakbędzie się drukowało) i niech se drukarka to koryguje.
Dawno odechciało mi się szukać ideału w stole (szkła zwykłe hartowane borosilikatowe cudowne grube cienkie, klejone do aluminium albo luzem, na pastę albo na ślinę, cuda zwidy) - lepiej przyjąć że nie jest idealny, i to skompensować softwarowo.
@hrumque: dokładnie tak samo robię. Z tym, że mi wystarcza szkło od creality. Karborundowe czy jak tam się ono zwa. Są w nim problemy z adhezją ale hegron załatwia sprawę. Ja też nie patrzę by było idealnie ale by w oczy nie kuło.