Wpis z mikrobloga

Coraz mniej plusów w #1000kosci, a więc może pora przystopować.
Jednak dzisiaj coś innego niż opis konkretnej kości. Obserwuję uważnie rynek łamigłówek mechanicznych #twistypuzzles #kostkarubika od 2007 r.. Nie da się ukryć, że wciąż zwiększa się liczba nowych modeli łamigłówek zawodniczych (tych, które występują w oficjalnych konkurencjach speedcubingowych), obecnie pakuje się magnesy w coraz więcej elementów, nawet zastępuje się nimi sprężyny. Jednak jak to jest z kompletnie nowymi konstrukcjami, których nie używa się na zawodach, czy liczba ich modeli także wzrasta?
Sprawdziłem czy moje osobiste obserwacje pokrywają się z faktami i przeszukałem bazy hobbystów i zebrałem przybliżoną liczbę nowych modeli łamigłówek na przestrzeni lat.

I. Rubikomania [wczesne lata 80.]
na fali sukcesu kostki Rubika pojawiały się nowe twory i przy okazji całkiem sporo publikacji książkowych z rozwiązaniami do pojedynczych łamigłówek. To wtedy Tony Fisher stworzył pierwszą modyfikację to wtedy powstał na bazie pyraminxa - skewb, a więc można by rzec "prakości";

II. Stagnacja [1984-2002]
przy ograniczonych możliwościach technologicznych dostępnych przeciętnemu hobbyście i po głównej fali rubikomanii liczba nowych konstrukcji spadła utrzymując się przez długie lata na poziomie kilkudziesięciu nowych modeli rocznie;

III. Pierwszy renesans [2002-2016]
w 2003 odbywają się pierwsze "nowożytne" zawody speedcubngowe, zawiązuje się stowarzyszenie World Cube Association, a co może i ważniejsze rok wcześniej powstaje Twistypuzzles.com społeczność moderów i kolekcjonerów, ludzie zaczynają się intensywniej niż wcześniej organizować i wymieniać informacjami, upowszechnia się #druk3d , a więc to już hobby nie tylko dla majsterkowiczów z wyobraźnią, ale dla projektantów nawet bez zdolności manualnych, w 2006 r. powstaje prototypRepRap 0.2, technologia FDM publikowana jest na licencji GNU, a w 2007 powstaje serwis Shapeway, który umożliwia druk 3d, a także sprzedaż swoich konstrukcji, do dzisiaj bardzo wielu konstruktorów puzzli ma tam swoje sklepiki, w 2003 pierwszy raz od 1982 liczba nowych konstrukcji przekracza setkę, a po otwarciu Shapeway dwie, potem trzy i dalej rośnie;

IV. Złoty wiek [2016- obecnie]
rozkwitu ciąg dalszy, na przełomie 2015/2016 następuje duży wzrost sprzedaży drukarek 3d i co za tym idzie spadek kosztów, w 2017 r. liczba sprzedawanych rocznie sztuk przekracza 1000000, speedcubing dalej ma się dobrze, sprzedaż kości nie maleje, a więc dość dużo firm zaczyna śmiało wprowadzać do sprzedaży nowe modele łamigłówek, powstają kostki, które nie są już dziełem pojedynczych pasjonatów, a tworem działów projektowych poszczególnych marek, firmy kostkowe sponsorują coraz częściej zawodników i chcą mieć też w swej ofercie unikalne konstrukcje np. w 2020 r. MoYu wypuszcza serie 7 czworościanów w dwóch niespotykanych setach kolorystycznych, które maja oryginalne kształty i część z nich także niespotykane wcześniej konstrukcje, a chociażby w zeszłym roku ShengShou wypuściło serie wielowarstwowych piramidek z czego 6-layer Pyramid Tower jest czymś kompletnie nowym, jest dobrze, a czy może być jeszcze lepiej i jak długo potrwa ten czas trudno powiedzieć, ale póki co na koniec się nie zanosi;

#hobby #historia
antros - Coraz mniej plusów w #1000kosci, a więc może pora przystopować. 
Jednak dzi...

źródło: comment_1644948648P26SvdcKx2J42haeavVIvf.jpg

Pobierz