Wpis z mikrobloga

Tor w Silverstone, a właściwie lotnisko przerobione w 1948 r. dla pasjonatów motosportu, będzie gościł ekipy Formuły Pierwszej już w najbliższy weekend by kontynuować historię Silverstone i F1 trwająca już od 72 lat.

Sama nitka toru została wielokrotnie zmodernizowana i przebudowywana, włącznie z miejscami prostej startowej czy alei serwisowej, a obecna konfiguracja funkcjonuje od 2011 roku i jej rekordzistą jest Max Verstappen z czasem 1:27:097

Obiekt położony w Wielkiej Brytanii jest naszpikowany wieloma szybkimi zakrętami, co wymusza wpływ na konfigurację bolidów oraz wymusza stosowanie twardych mieszanek - C1, C2 i C3. Prędkości maksymalne dochodzą, a nawet przekraczają 310 km/h, a kierowcy nie odpuszczają gazu niemal przez 70% okrążenia, co z kolei wiąże się ze znacznym zużyciem paliwa.
Biorąc pod uwagę te dane możemy spodziewać się większych problemów ekip, które do tej pory nie uporały się z nadmiernym zużyciem opon, a skręcona awaryjna jednostka Ferrari zostanie poddana kolejnej ciężkiej próbie.
Przeciwwagą dla tak szybkich zakrętów są dohamowania w zakrętach 3, 6 i 16, które pozwalają odzyskać sporą część energii zużytej podczas wykorzystywanie silników na szybkich łukach. Z trzech podanych wyżej warto przyjrzeć się zakrętowi nr 16, do którego kierowcy dojeżdżają z hamulcami o bardzo niskich temperaturach ze względu na wcześniejszą sekwencję nie wymuszającą używania hamulców. Ulubionym zakrętem Vettel jest na pewno ten ostatni prowadzący na prostą startową, gdzie zbyt szybkie wciśnięcie gazu skutkuje jego ukochanymi spinami.

Bez wątpienia po tym torze jeździło wielu wybitnych i można by napisać niejedną ciekawą historię Jima Clarka czy innych geniuszy prowadzący bolidy na przestrzeni ostatni 8 dekad. Osobiście wybrałem historię na pokrzepienie Tifoskich serc tę o niemieckim geniuszu z 1998 roku, kiedy Michael Schumacher został ukarany 10 sekundami za wyprzedzenia Alexa Wurza przy samochodzie bezpieczeństwa. Jednak załoga Ferarri nie była pewna czy chodziło o postój tzw. stop-and-go czy o dodatkowe 10 sekund doliczone do czasu wyścigu, ale wiadomym było, ze jeśli Niemiec nie zniweluje tej straty to ostateczny triumf przypadni Mice Hakkinenowi. Dlatego włoska ekipa postanowiła ściągnąć swojego kierowcę do boksu na ostatnim okrążeniu, gdzie spokojnie odstał wspomniane 10 sekund, a cały majstersztyk tej sytuacji polegał na tym, że boks Ferrari znajdował się już za linią mety. GRANDE!

Jednak wracając do obecnych czasów wszyscy na pewno kojarzą wiele kontrowersji związanych z wypadkiem Maxa spowodowanego przez Lewisa Hamiltona oraz różnymi przeróbkami pokazującymi Brytyjczyka w dobrym świetle. Warto mieć na uwadze tego typu sytuacje szczególnie w dobie toczącej się jak rak rasistowskiej kampanii przeciwko Piquetowi przypominającą tę, która nie tak dawno odbyła się przeciwko Edinsonowi Cavaniemu grającemu wtedy w Manchesterze United.

Wracając już do motosportu parę liczb poniżej i harmonogram.

Piątek, 1 lipca
godz. 14:00 – 15:00 – Pierwszy trening
godz. 17:00 – 18:00 – Drugi trening

Sobota, 2 lipca
godz. 13:00 – 14:00 – Trzeci trening
godz. 16:00 – 17:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 3 lipca
godz. 16:00 – 18:00 – Wyścig

Rekordy:

Liczba zwycięstw (kierowcy):

8 – Lewis Hamilton
5 – Jim Clark, Alain Prost,
4 – Nigel Mansell
3 – Jack Brabham, Niki Lauda, Michael Schumacher
2 – Fernando Alonso, Alberto Ascari, David Coulthard, Emerson Fittipaldi, Stirling Moss, Jackie Stewart, Sebastian Vettel, Jacques Villeneuve, Mark Webber
1 – Rubens Barrichello, Tony Brooks, Peter Collins, Juan Manuel Fangio, Giuseppe Farina, José Froilán González, Mika Häkkinen, Johnny Herbert, Damon Hill, James Hunt, Alan Jones, Juan Pablo Montoya, Kimi Räikkönen, Clay Regazzoni, Carlos Reutemann, Peter Revson, Jochen Rindt, Nico Rosberg, Jody Scheckter, Ayrton Senna, Jo Siffert, Wolfgang von Trips, John Watson
Liczba zwycięstw (konstruktorzy):

17 – Ferrari
14 – McLaren
10 – Williams
9 – Mercedes
8 – Lotus
3 – Red Bull
2 – Cooper, Renault, Tyrrell
1 – Alfa Romeo, Benetton, Brabham, Matra, Vanwall
Liczba zwycięstw (producenci silników):

17 – Ferrari
14 – Ford (5 – McLaren, 4 – Lotus, 2 – Tyrrell, 2 – Williams, 1 – Matra)
13 – (8 – Mercedes)
10 – Renault (6 – Williams, 1 – Benetton, 3 – Red Bull), Mercedes (5 – McLaren)
6 – Climax (4 – Lotus, 2 – Cooper)
4 – Honda (4 – McLaren)
2 – TAG (2 – McLaren)
1 – Repco (1 – Brabham)

Źródła: 1, [2](https://pl.wikipedia.org/wiki/Grand_Prix_Wielkiej_Brytanii_Formuły_1)

#f1beforerace
#f1
  • 18
@Aiden7: Jakim cudem ja jeszcze nie spotkałem się z Twoimi wpisami? (°°
Dzięki chłopie, takie coś dla mnie, który próbuje coś niecoś ogarnąć z tego skomplikowanego świata rajdów jest niesamowicie przydatne. Świetna robota
Obiekt położony w Wielkiej Brytanii jest naszpikowany wieloma szybkimi zakrętami, co wymusza wpływ na konfigurację bolidów oraz wymusza stosowanie twardych mieszanek - C1, C2 i C3. Prędkości maksymalne dochodzą, a nawet przekraczają 310 km/h, a kierowcy nie odpuszczają gazu niemal przez 70% okrążenia, co z kolei wiąże się ze znacznym zużyciem paliwa.


@Aiden7: A wykopek i tak napisze ze tor jest nudny... Jeden z najbardziej ikonicznych i przyjemnych dla kierowcy torów