Wpis z mikrobloga

Turbodoładowane widmo

czyli

Dodge M4S Turbo Interceptor

Where's the fire
Everybody's always askin' me


Parokrotnie w swoich wpisach poruszałem temat samochodów grających w filmach czy serialach – zarówno fikcyjne jak 6000 SUX, rzeczywiste, ale będące zazwyczaj częścią tła jak taksówka Checker, czy koncepty czy prototypy samochodów, które po małych modyfikacjach – albo i czasem bez nich – pojawiały się później na ekranie. Do wozów „grających” w rodzaju Pontiaca Banshee IV czy Skody Ferat/110 Super Sport można zaliczyć także bohatera dzisiejszego wpisu.

Historia Doge znaczy Dodge’a M4S Turbo Interceptor aka PPG Pace Cara jest niezbyt skomplikowana – ot, w 1981 roku postanowiono zbudować prototyp z centralnie umieszczonym silnikiem, który mógłby także być pace-carem w wyścigach Indy Car. Nazwa pojazdu miała być skrótem od Mid-engine 4-cylinder Sport i dobrze go charakteryzowała – 4-cylindrowy silnik DOHC umieszczony centralnie miał 2.2 litra pojemności, wtrysk Bosch L-Jetronic i z pomocą dwóch turbosprężarek firmy Garret rozwijał 440 KM mocy i mógł rozpędzić się do 314 km/h; przyspieszenie od zera do setki wynosiło nieco ponad 4.1 sekundy. Skrzynia biegów była manualna, pięciobiegowa i przenosiła napęd na tylne koła. Do zatrzymania służyły wentylowane tarcze na wszystkich kołach.

Karoseria M4S została zaprojektowana przez Boba Ackermana, designera marki, i mówiąc wprost prezentowała się kosmicznie, nawet na tle ówczesnych klinowców na czele z Countachem czy starszym Modulo. Ze względu na fakt, iż to był prototyp, to popuszczono wodze fantazji tworząc opływowe w formie coupe, niskie i długie z drzwiami unoszonymi do góry, tak zwane scissors doors , z wlotami powietrza po bokach, nieco podcięty tył zwieńczony spoilerem, a także pojedynczą przednią wycieraczką, czterema prostokątnymi reflektorami typu sealed beams i wcięciem w przednim zderzaku nawiązującym kształtem do wodospadu Buicka. Prototyp nieco przypominał późniejszą czechosłowacką Tatrę MTX V8. Ze względu na zastosowanie tunelu aerodynamicznego w czasie projektowania M4S-a, współczynnik oporu powietrza wynosił 0.23. Konstrukcja M4S bazowała na podwoziu rajdowego samochodu, będącego swoistym monokokiem. Masa pojazdu wynosiła około 1160 kilogramów. M4S Turbo był gotowy w 1984 roku, zaś w ’85 odbyły się testy pojazdu.

Dodge M4S Turbo Interceptor/PPG Pace Car zyskał największą sławę i rozpoznawalność dzięki filmowi Wraith z 1986 roku – film z ery VHS omawiał Mirek @Montago – gdzie na potrzeby produkcji wystąpił prototyp oraz stworzono sześć replik wyposażonych w silniki 4.5 V6 Pontiaca; później jeden z egzemplarzy otrzymał Gene Winfield – ten sam od SUXa – który później go sprzedał Bobowi Buttsowi; on z kolei zaś sprzedał go Johnowi Watsonowi, twórcy kit carów, który przerobił go i nazwał Wraith II.


Jedna z filmowych replik po latach została odnowiona i w 2015 roku na aukcji zapłacono za nią 150 tysięcy dolarów; oryginalny M4S Turbo znajduje się w Muzeum Chryslera, a jego wartość opiewa na około 3 miliony dolarów.
Nasuwa się tutaj pytanie – czy gdyby M4S nie wystąpił w filmie, to także się cieszyłby się taką rozpoznawalnością? Moim zdaniem niezbyt – film, pomimo tego że cieszy się popularnością, to jednak nie ma takiego statusu „kultowości” jak bardziej znane produkcje; Dodge raczej byłby postrzegany jako halo car z koncernu Chryslera i ciekawostka motoryzacyjna, jeden z wielu konceptów pokazanych na targach czy jako wizytówka firmy.

#autakrokieta #80s #samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #ciekawostki #usa #dodge

SonyKrokiet - Turbodoładowane widmo 

czyli

Dodge M4S Turbo Interceptor

Where...

źródło: comment_1661624313bhrOk6s9NPUdhRMeS1lfZx.jpg

Pobierz
  • 33
  • Odpowiedz