Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 37/???

Lockheed S-3 Viking

W połowie lat 60 XX wieku US Navy sformułowało wymogi dotyczące samolotu dedykowanego do zwalczania okrętów podwodnych zdolnego do operwania z pokładów lotniskowców jako zastępstwo dla Grumman S-2 Tracker. W 1968 roku Lockheed obok Convair i Grumman zostało poproszone o dalszy rozwój swoich propozycji dla tego typu maszyny, jako że Lockheed posiadało znikome doświadczenie w projektowaniu samolotów pokładowych nawiązało do tego celu współpracę z Ling-Temco-Vought. LTV odpowiedzialne było za elementy płatowca takie jak składane skrzydła i ogon, gondole silników oraz podwozie – część tych systemów była pochodnymi z maszyn LTV A-7 Corsair oraz Vought F-8 Crusader. 4 sierpnia 1968r. projekt Lockheed został ogłoszony zwycięzcą oraz zamówiono osiem prototypów o wstępnym oznaczeniu YS-3A. Pierwszy lot wykonano 21 stycznia 1972 roku. Loty testowe przebiegły bez większych komplikacji i już dwa lata później w 1974 rozpoczęto produkcję i wprowadzono maszynę do służby. Produkowany do 1978r. Viking powstał w łącznej liczbie 188 egzemplarzy. Jedna sztuka po szeregu szerokich modyfikacji była w użyciu NASA do celów monitorowania środowiska naturalnego, łączności satelitarnej oraz badań nad bezpieczeństwem lotu – była to też najdłużej używana jednostka z pośród wszystkich S-3, która zakończyła służbę dopiero w 2021 roku. US Navy wycofało Vikinga z działań pokładowych w 2009 i całkowicie ze służby w 2016 roku. Jej zadania zostały przejęte przez takie maszyny jak P-3C Orion, P-8 Poseidon oraz SH-60 Seahawk. Ze wględu na wykorzystanie do napędu silników turbowentylatorowych i ich charakterystyczny dźwięk, nazywany był przez załogi ”War Hoover” od nazwy producenta odkurzaczów.

Załoga: 4
Długość: 16.26m
Rozpiętość skrzydeł: 20.93m
Wysokość: 6.93m
Powierzchnia nośna: 55.6m^2
Masa własna (pusty): 12057kg
MTOW: 23831kg
Napęd: 2x General Electric TF34-GE-2 41.26kN (4207kg) ciągu – silniki turbowentylatorowe
Vmax: 795km/h | 429kts
Prędkość przelotowa: 650km/h | 350kts
Prędkość przeciągnięcia: 180km/h | 97kts
Zasięg: 5121km | 3368nmi
Pułap: 12500m (40900ft)
Prędkość wznoszenia: 26m/s

#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania #usa
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: comment_1670045844nohyQ5d97uTd8xtiTFRhr6.jpg

Pobierz
  • 33