Wpis z mikrobloga

Jest ktoś w stanie merytorycznie wytłumaczyć, czemu CPK nie ma sensu? Widziałem raport EY który wskazywał dużo plusów, zdaje sobie sprawę o megalomanii PiSu i ich "drobnych" wałkach w tym temacie, ale poza przepychanką "moje-twoje" nie widzę nic ciekawego pod kątem merytorycznym. To, że chopin jest (albo zaraz będzie) przepełniony to fakt. To, że obok wawy jest modlin i ewentualnie Radom to też fakt. Dla mnie zawsze logiczniejsza wydawała się rozbudowa Modlina, ale rozumiem, że lotnisko w połowie 2 z 5 największych miast w Polsce ma swoją przewagę lokalizacyjną.
#cpk #polityka
  • 10
@Paayor Modlin ma ten minus, że jest położony w widłach Wisły i Narwi, w pewnych porach roku często występują tam mgły co ogranicza ruch lotniczy na tym lotnisku. Radom z kolei jest zbyt daleko stolicy ponad 100 km i nie ma doprowadzonej kolei.
@Paayor: Nikt na wykopie nie ma wiedzy aby spełnić Twoje oczekiwania. Natomiast to co mnie nie pozwala być w kosciele zwolenników CPK to fakt, że moge od razu wymienic około 10 cudownych ( na etapie prezentowania) projektów ekspertów pIS z ostatnich lat (produkcja aut, tanie mieszkania,grafen, odbudowa stoczni) , ktore sie nie udały i jakoś nie dałbym duzej kasy na to, że akurat CPK jest jedynym cudownym programem.
@Paayor: problem jaki ja personalnie mam to brak obiektywnych danych, jeśli czytałeś raport EY to oni wprost mówią że nie oceniają opłacalności projektu oraz że prognoza jest oparta o dane dostarczone przez samo CPK.
Ja mam mniej więcej poglądy spójne z tym co napisał Klub jagielloński którego nikt o nie posądzi raczej o bycie pro KO.
https://klubjagiellonski.pl/2023/12/08/budowac-to-lotnisko-w-ramach-cpk-nikt-tego-nie-wie-trzeba-to-policzyc/
Jeśli mamy wydać 200 miliardów to dobrze to policzmy, aby nie wyszła nam kolejna
@Paayor: Model wielkich hubów odchodzi do przeszłości, transport lotniczy ewoluuje w kierunku bezpośrednich połączeń przy wykorzystaniu lżejszych i mniejszych maszyn.

Giganty awiacji idą na złom, triumfy świeci koncepcja ekonomicznego Dreamlinera. Zamiast pakować pasażerów z całej Polski do Jumbo Jeta CPK-JFK, modelem przyszłości są połączenia takie jak obecny Rzeszów-Newark przy wykorzystaniu Dreamlinerów.

Dodatkowo przeskalowane CPK oznacza zarżnięcie lokalnych portów lotniczych. Podsumowując: CPK jako zastępstwo dla Okęcia - tak. CPK jako behemot podporządkowujący
@Paayor: Jeżeli coś ma w nazwie "centralny", a na mapie wygląda jak pępek świata to już w głowie powinny zapalać się wszystkie czerwone lampki każdemu cywilizowanemu człowiekowi. Względnie jako taki policentryzm tego kraju to jego największy kapitał, który swoją drogą uzyskany został w dość przypadkowy i niezależny od społeczeństwa sposób, bo sami Polacy nie byliby zdolni do stworzenia akurat takiej konstrukcji.
>odchodzi do przeszłości

@TS_X9: Możemy porównać to do sytuacji na rynku motoryzacyjnym: napęd elektryczny vs. spalinowy. Tradycyjne silniki nadal stanowią większość, a dotychczasowi dominujący gracze zarabiają na obecnym modelu. Jeśi jednak planujesz strategiczną inwestycję w perspektywie 20-50 lat, to wybudujesz dziś wielką fabrykę diesla?
Nikt na wykopie nie ma wiedzy aby spełnić Twoje oczekiwania. Natomiast to co mnie nie pozwala być w kosciele zwolenników CPK to fakt, że moge od razu wymienic około 10 cudownych ( na etapie prezentowania) projektów ekspertów pIS z ostatnich lat (produkcja aut, tanie mieszkania,grafen, odbudowa stoczni) , ktore sie nie udały i jakoś nie dałbym duzej kasy na to, że akurat CPK jest jedynym cudownym programem.


@szurszur: Stare, znałem -
@oydamoydam: Nie ma tu mowy o Ukrainie, wiec taka wrzutka z dupy to chyb objaw jakiejś paranoi.
Do tego nietrafiona tez w pozostałej czesci - nie napisałem tu przeciez, że jestem przeciwko CPK - nie jestem jedynie w gronie jego fanatycznych zwolenników, bo kilka projektów PIS okazało sie już wydmuszkami, wiec teraz zajmuje pozycje wyczekujaca.