Wpis z mikrobloga

XF-84H to prawdopodobnie najgłośniejszy samolot jaki zbudowano. Końcówki śmigła poruszały się z prędkością ponaddźwiękową produkując hałas przekraczający poziom bólu u obsługi. Nawet gdy poruszał się na ziemi był słyszalny z odległości ok.40km! Gdy poruszał się w pobliżu wieży kontroli obsługa zatykała uszy i chowała się pod biurkami. Z powodu wibracji wyłączano wiele urządzeń na lotnisku, więc kontrolerzy lotów komunikowali się z pilotem przy pomocy sygnałów świetlnych. Podobno były przypadki poronień u kobiet mieszkających blisko bazy. Zakazano testów w głównej bazie i przeniesiono je dalej od obszarów zamieszkanych. To jednak nie pomagało obsłudze naziemnej. Fala uderzeniowa od śmigieł była wystarczająca by przewrócić człowieka. Hałas powodował nudności i bóle głowy. Zdarzały się przypadki utraty przytomności, nawet u osób które były w innym samolocie...nieźle jak na samolot który miał służyć w marynarce:)

Zbudowano 2 prototypy, które wykonały tylko 12 lotów, z czego 11 zakończyło się awaryjnym lądowaniem - i dali sobie z nim spokój.


#ciekawostki #aircraftboners #stahs #militaria
Pobierz stahs - XF-84H to prawdopodobnie najgłośniejszy samolot jaki zbudowano. Końcówki śmig...
źródło: comment_4mPOG9JVW3u9UhLKCQvtBIWdAPR6BSH0.jpg
  • 11
@stahs: Problem przekraczania bariery dźwięku przez wszelkiego rodzaju śmigła jest też barierą prędkości dla np. śmigłowców. Eurocopter ominął ten problem w X3 i domontował te śmieszne dwa śmigiełka na dole aby odciążyć rotor. Dzięki czemu taki śmigłowiec zapieprza szybciej. rotor kręci się wolniej.
@stahs: No to chyba bzdura ponieważ prędkość dzwięku jest prędkością graniczną dla (końcówek) śmigieł. Oznacza to,że część śmigła poruszająca się z prędkością naddzwiękową generuje znikomy ciąg, przy znaczącym oporze! Więc albo bzdura, albo inżynierowie na prawdę chcieli zobaczyć jak wygląda to w praktyce więc zbudowali dwa prototypy ( co oczywiście jest prawdopodobne, szczególnie w latach 50, gdzie testowano ogrom wielu rozwiązań technologicznych, w tym również tych bardziej fantazyjnych). W każdym razie
@davidoff_OB: mają ale tylko gdy silnik działa na maksymalnych obrotach. Nie ma żadnych wątpliwości co do tego ze jest to (poruszanie się Śmigiel z prędkością większą od dzwieku) zjawisko wyłącznie negatywne którego trzeba unikać.
@fizyk:

Aeroproducts propeller, consisting of three steel, square-tipped blades turning at a constant speed, with the tips traveling at approximately Mach 1.18.


Tak twierdzi wiki, ja się nie będę spierał bo nie wiem jak jest.