@so_90_s: Jeśli chodzi o Warszawę i Pragę Północ - gówno prawda. Mieszkałem tam dwa lata, wracałem po nocy dziesiątki razy i jest tam całkiem pusto. Jedyne ulice, na których istotnie można dostać w ryj, to Brzeska i czasami Stalowa. To samo Praga Południe - oprócz paru miejsc jest bezpiecznie. W Warszawie o wiele łatwiej obić sobie ryj w Śródmieściu, co potwierdza i rzeczywistość i kroniki policyjne. Po prostu tam są wszystkie
@Pantograf: Nie sąd cię skaże, papieżu Czterej pancerni i papież Papieże z ferajny Papież, specjalnego znaczenia Plusy dodatnie, plusy papieskie Dzieci papieża Papież Gorgonowej Demony wojny wg papieża Pod mocnym papieżem Papież Dynamite Pulp Papież
Mój Toruń 35: Dawna Brama Jakubska Niewielu wie, że w tym miejscu kończył się kiedyś Toruń. W miejscu, gdzie dziś biegnie ulica Wola Zamkowa, dawniej znajdowała się fosa będąca częścią pierścienia fortyfikacji, jakimi otoczono Toruń. Jednak z powodu wzrostu ekonomicznego i rozwoju miasta, w połowie wieku XIX. Prusacy zdecydowali się przenieść fortyfikacje około 2 km na zachód (ówczesne przepisy były niechętne budowaniu nowych budynków poza pierścieniem fortyfikacji miasta warownego). Nową dzielnicę nazwano
Pociągi Oinasza 36: OKz32 Po I wojnie światowej do obsługi linii Kraków-Zakopano skierowano przejęte od Niemców parowozy serii TKt1 i TKt2. Były to parowozy zaprojektowane do obsługi linii górskich. Co prawda dysponowały znaczną siłą pociągową, ale były źle wyważone i w dodatku awaryjne, więc Ministerstwo Komunikacji zamówiło opracowanie nowego typu parowozu. OKz32 został zaprojektowany w zakładach Cegielskiego i tam też podjęto jego budowę. Do eksploatacji w latach 1934-1939 weszło 25 parowozów, które
Mój Toruń 34: Brama Mostowa Historia tego miejsca zaczyna się w 1432 roku. Wówczas na miejscu starej zbudowano nową bramę wjazdową do miasta, która stanowiła element zewnętrznego pierścienia murów obronnych. Zwana była z początku bramą Promową lub Przewoźną, gdyż naprzeciw niej zlokalizowana była przystań promu, który przewoził ludzi i towary przez Wisłę. Kilkadziesiąt lat później zbudowano w tym miejscu drewniany most, który istniał do XIX wieku. Po budowie mostu bramę nazwano Mostową
Po długiej nieobecności powrót. Pociągi Oinasza 35: SM30. SM30 była pierwszą lokomotywą spalinową, od której rozpoczął się program motoryzacji PKP. W połowie lat 50. projekt lokomotywy trafił do zakładów Fablok w Chrzanowie, gdzie podjęto produkcję. Początkowo była ona wyposażona w silnik typu Wola o mocy 300 KM. Później zastosowano silnik o 50 koni mocniejszy, a w latach 80. część lokomotyw zmodernizowano i wstawiono silniki na licencji Henschela. Większość lokomotyw tego typu trafiła
Mój Toruń 33: Kościół Ewangelicko-Augsburski Pierwsi toruńscy ewangelicy spotykali się w jednej z chat na podtoruńskim wówczas osiedlu Mokre w roku 1520. Toruń oficjalnie wydał zgodę na msze prawie czterdzieści lat później. Początkowo kościołem ewangelickim był kościół św. Jerzego (pozostała po nim kaplica i cmentarz na ul. Gałczyńskiego, który jednak nie znajduje się w pierwotnym miejscu, został przeniesiony). Następnie luteranie spotykali się w małym zborze przy ul. Strumykowej, a po II wojnie
Pociągi Oinasza 34: ET42 ET42 to kolejny z serii "zaspokajaczy" ogromnego zapotrzebowania na ciężkie lokomotywy towarowe. Pod koniec lat 70. w zakładach w Nowoczerkawsku podjęto produkcję elektrowozu dwuczłonowego 112E, który trafił na eksport do Polski w liczbie 50 egzemplarzy. Na PKP nazywany ET42. Jest to typowy przykład radzieckiej myśli technicznej - prosty w konstrukcji i obsłudze i niezawodny. Przez 30 lat był to najsilniejszy elektrowóz w służbie PKP. W 2009 roku wycofano
Mój Toruń 32: Baszta Gołębnik Baszta jest najwyższym punktem murów miejskich, położona jest między Bramą Klasztorną a Żeglarską, przy Wiśle. Początkowo zwaną ją Basztą Obywatelską, jednak po rozbudowaniu toruńskich fortyfikacji o sieć leżących na przedmieściach fortów dobudowano półki dla gołębi pocztowych, którymi komunikowano się z fortami. W XIX wieku przestała pełnić funkcje obronne i urządzono w niej mieszkania. Obecnie stanowi zabytek. #mojtorun #torun
@skibi: Jeśli chodzi o samo mieszkanie, to bardzo polecam, jeśli chodzi o sąsiadów, to raczej nie za bardzo. Przynajmniej tak było w latach 90. ( ͡°ʖ̯͡°)
Pociągi Oinasza 33: OKl27 Po odzyskaniu niepodległości koleje polskie borykały się z wieloma problemami - jednym z nich były ogromne braki taborowe. Po skonstruowaniu kilku modeli parowozów we współpracy z zagranicą, w zakładach HCP zaprojektowano pierwszy w pełni polski parowóz. W 1927 podjęto jego produkcję i przez 6 lat zbudowano 122 sztuki OKl27. Był to parowóz przeznaczony głównie dla osobowego ruchu lokalnego, choć prowadziły one również pociągi dalekobieżne i lekkie towarowe. Wycofano
Mój Toruń 31: Kościół św. Mikołaja W 1263 do Torunia przybyli Dominikanie i na podstawie przywileju wielkiego mistrza krzyżackiego otrzymali tereny leżące tuż pod murami miejskimi. Już rok później znalazły się one w granicach Torunia, bowiem w 1264 roku powstało Nowe Miasto. W ciągu następnych 20 lat zbudowano kościół, a następnie zabudowania klasztorne, dzięki czemu kompleks stał się największą budowlą Nowego Miasta. Niemniej jednak budynek był narażony na uszkodzenia, gdyż przylegał do
Pociągi Oinasza 32: SM03 W latach 50. motoryzacja kolei dopiero raczkowała, zaś polski przemysł nie dysponował jeszcze odpowiednim doświadczeniem w zakresie produkcji lokomotyw spalinowych dużej mocy. Natomiast powstające na wielką skalę zakłady przemysłowe zwiększały zapotrzebowanie na przewozy kolejowe w swoim obrębie. Stąd też w zakładach Zastal i Fablok podjęto produkcję SM03 - spalinowej lokomotywy manewrowej niskiej mocy. Niewielka (7m długości, 24 tony masy) SM03 z silnikiem o mocy 150 KM okazała się
Mój Toruń 30: Rynek Nowomiejski Rynek Nowomiejski powstał w XIII wieku, po lokacji Nowego Miasta. Jego centralnym punktem był ratusz nowomiejski, obecnie Tumult. Wielokrotnie ucierpiał wskutek pożarów miasta oraz wojen szwedzkich, w latach 90. stanowił idealną ilustrację ustawy Wilczka - cały rynek zajmowały rozmaite budki, kioski i tzw. zieleniak, czyli małe targowisko warzywne. Ostatnie budki zniknęły w okoloicach 2004-2005 roku, a warzywa i owoce sprzedawane z ławek dostać można do dziś. Kilka
Pociągi Oinasza 31: ET40 W związku z rekordową liczbą przewozów towarowych w latach 70. pojawiło się zapotrzebowanie na ciężkie elektrowozy, zdolne do prowadzenia najcięższych składów towarowych. W zakładach Skody w Pilznie zakupiono 65 egzemplarzy towarowej lokomotywy dwuczłonowej, oznaczonej w Polsce jako ET40. Były to właściwie dwie połączone lokomotywy, które w razie potrzeby mogą pracować niezależnie od siebie. W 1990 z kolei pojawiło się zapotrzebowanie na elektrowozy zdolne do prowadzenia składów z szybkością
Mój Toruń 29: Dom Kopernika Dziewiętnastego lutego 1473 w Toruniu urodził się Mikołaj Kopernik. Wybitny medyk, fortyfikator, a przede wszystkim astronom. Wbrew obecnym absurdalnym zakusom niemieckim, był Polakiem. Jego ojcem był kupiec krakowski Mikołaj Kopernik Starszy, a matką Barbara Watzenrode. Mimo niemieckiego nazwiska jej rodzina była rdzennie polska. Ojciec Barbary, Łukasz Watzenrode, walczył w wojnie przeciw Krzyżakom. Niepewnym za to jest, czy słynny astronom rzeczywiście urodził się w Domu Kopernika - rodzina
Pociągi Oinasza 30: EM10 W latach 70. pojawiły się pierwsze koncepcje zastosowania trakcji elektrycznej także w pracy manewrowej (było to związane z kryzysem naftowym). Wysunięto nawet śmiały postulat stuprocentowej elektryfikacji trakcji. Pod koniec lat 80. Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych zaprojektował nowoczesną lokomotywę oznaczoną jako 405E. W związku z innym przeznaczeniem zastosowano rozruch impulsowy zamiast standardowego na PKP oporowego. Zastosowano wiele nowoczesnych rozwiązań, a także po raz pierwszy zdecydowano się na budowę dwu
Pociągi Oinasza 28: Ok1 Miano Ok1 na PKP w okresie między- i powojennym otrzymała pruska lokomotywa typu P8. Produkowana w latach 1908-1923 w zakładach Henschela i innych zakładach w całej Europie okazała się parowozem nader udanym, wyprodukowanym w ponad 4000 egzemplarzy. Polskie egzemplarze pochodziły z reparacji wojennych, po II wojnie światowej zostało w kraju 429 sztuk i była to najliczniejsza seria parowozów w Polsce. Szybka, łatwa w obsłudze, niezawodna, cieszyła się doskonałymi
@czapajewnik: Film świetny, a jeśli idzie o Chrzypsko, to cóż - jedynie co jakiś czas zagląda tam TurKol z pociągami turystycznymi. Trudno oczekiwać od postkomunistów czegoś innego niż niszczenie i rozkradanie kraju.
Mój Toruń 28: Krzywa Wieża Historia tej budowli rozpoczyna się w drugiej połowie XIII wieku. Wówczas to zbudowana została czworoboczna baszta, która stanowiła element murów obronnych. Wzniesiono ją jednak na podłożu piaszczysto-gliniastym, które pod ciężarem wieży osunęło się, a sama wieża się przechyliła. Obecnie odchylenie od pionu wynosi niemal półtora metra, co daje pięć stopni odchylenia. W XVIII wieku baszta przestała być potrzebna w obronie miasta - wówczas umieszczono tu karcer dla
Pociągi Oinasza 29: EU06 Było o EU07 i o EP07, a teraz o ich pierwowzorze. W związku z rozwojem elektryfikacji kolei przy jednoczesnym braku doświadczenia polskich fabryk w budowie elektrowozów zdecydowano się na zakup lokomotyw elektrycznych za granicą. Tak do Polski trafiły EU04 i EU05 z zakładów odpowiednio w NRD i Czechosłowacji. Okazały się one dość awaryjne, wobec czego PKP odnowiły kontakty z brytyjskimi zakładami Vulcan Foundry i kupiły w niej 19
Mój Toruń 27: Urząd Marszałkowski Przy Placu Teatralnym w roku 1927 rozpoczęto budowę gmachu, który miał stać się siedzibą urzędu województwa pomorskiego, którego Toruń był wówczas stolicą. Ukończono go w 1932, a już rok później zmieniono jego przeznaczenie - w związku z przeniesieniem z Gdańska Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych, na jej siedzibę wyznaczono nowopowstały budynek. Boczne skrzydła miały być jednocześnie pierzejami zabudowy nowych ulic, jednak tę koncepcję zrealizowano tylko od strony Wałów
Jeśli chodzi o Warszawę i Pragę Północ - gówno prawda. Mieszkałem tam dwa lata, wracałem po nocy dziesiątki razy i jest tam całkiem pusto. Jedyne ulice, na których istotnie można dostać w ryj, to Brzeska i czasami Stalowa. To samo Praga Południe - oprócz paru miejsc jest bezpiecznie.
W Warszawie o wiele łatwiej obić sobie ryj w Śródmieściu, co potwierdza i rzeczywistość i kroniki policyjne. Po prostu tam są wszystkie