Dzień dobry! Za nami dwie rundy Rajdowych Mistrzostw Świata i Rajdowych Mistrzostw Europy. Choć sezon w Polsce rozpoczyna się dopiero w kwietniu, poza granicami wszystko rozpoczęło się już na dobre i to z sukcesami dla polskich załóg.
Rajdomaniaków (a może raczej kubicomaniaków?) pojawia się coraz więcej. Razem z nimi zwiększa się ilość tzw. znawców i komentatorów, którym niestety brakuje doświadczenia i obycia w tym sporcie. A jest to sport dosyć mocno skomplikowany i ciężko wszystko pojąć w jeden rok.
Organizowałem już kiedyś AMA na temat rajdów, które dotarło na stronę główną. Było to jednak ponad trzy lata temu, a od tego czasu zmieniło się naaaprawdę wiele. Pod tagiem #
rajdy24 informuję Was (w miarę szczegółowo, na tyle na ile pozwala mi wiedza) o nowinkach w motorsporcie. Dostałem przez to na priv pokaźną ilość zapytań dotyczących Kubicy, WRC, początków startów, regulaminów, i tak dalej. Polskie przepisy mocno się zmieniły względem tamtego AMA i myślę, że jestem w stanie pomóc Wam w rozpoczęciu startów.
Tak więc, zapraszam do zadawania pytań- postaram się na nie odpowiedzieć.
W ramach przedstawienia, nazywam się Gabriel Borowy, od kilku lat jestem 'dziennikarzem' (to chyba za duże słowo) w sporcie motorowym, robiąc przy tym trochę innych rzeczy. Dla chętnych więcej w tl;dr, żeby nie zanudzać.
pokaż spoiler W 2008 roku uruchomiłem oficjalny serwis Rajdowego Pucharu Polski, prowadząc go przez sześć lat istnienia cyklu. Przez dwa lata byłem prowadzącym serwisu mistrzostw Polski, współtworząc go. W tym czasie zrobiłem kilkadziesiąt relacji na żywo z rajdów pierwszo, drugo i trzecioligowych, do tego sporo materiałów filmowych. Moje serwisy wspierały medialnie grubo ponad 100 załóg, pomagając im w kwestiach sponsorskich, medialnych. Prócz tego czwarty rok jestem rzecznikiem prasowym m.in. Rajdu Polski Historycznego, współorganizuję sporo imprez motoryzacyjnych w południowej Polsce (i w zasadzie nie tylko), a prywatnie działam jako PRowiec kilku zawodników startujących od RSMP po Dakar. Od listopada tworzę nowy projekt, czyli [Rajdy24.pl](//www.rajdy24.pl). W tym sporcie w zasadzie od urodzenia. To by było na tyle. :)
Komentarze (171)
najlepsze
2. Jakie są średnie zarobki kierowców rajdowych? Czy dla nich to jest dodatkowe zajęcie czy sposób na życie?
3. Colin 02 czy 04 ?:)
2. Pozwolisz, że odeślę Cię do artykułu, który kiedyś napisałem na ten temat? Tutaj
3. Richard Burns Rally
2. Jak uważasz, czemu w Polsce spory motorowe nie cieszą się zbytnią popularnością, a gdy pojawia się jakiś mistrz, nie utrzymuje się ona długo?
@gabrally: wołam, bo zawsze mnie to interesowało i chciałbym to porównać z inną opinią na ten temat
1. Co sądzisz o durnych pomysłach Capito na shootout, no i generalnie o cichej (może nie już takiej cichej) władzy VW w WRC? ( ͡° ͜ʖ ͡°) Trochę mnie razi ta dominacja w Service Parku, albo parku dla kibiców. No i te Tiguany dla organizatorów rajdu... Widać, kto trzyma WRC. :P
2. Jak widzisz przyszłość Hyundaia? Trochę mnie martwi, że przesunęli premierę nowego wurca, a w obecnym
2. Faktycznie, narzekał w wywiadach sporo. Aż to było niedyplomatyczne ( ͡° ͜ʖ ͡°) Przypuszczałem przed sezonem, że któryś z producentów może odłożyć homologację 2015 z powodu skrzyni- aby sprawdzić, czy nie będzie z nią problemów. Ale to chyba był
Do tego raz na jakiś czas nowe opony, jakiś trening. Podam na swoim przykładzie: mnie start
2. Startowałeś w imprezach amatorskich - czy przełożyło się to u ciebie na zachowanie za kierownicą na drodze publicznej (dystans do swoich możliwości, zachowanie samochodu, itp.)?
3. Więcej torów szerzej dostępnych dla "amatorów", jakieś szkolenia z techniki jazdy, moto-edukacja to recepta na poprawę bezpieczeństwa w ruchu ulicznym czy może tylko "poprawiać" przepisy i karać?
4. Jaki wpływ na odbiór tego sportu w naszym kraju ma
2. Jasne! Przede wszystkim opanowanie za kierownicą, lepsze czucie w sytuacjach awaryjnych. To naprawdę dużo daje gdy w bezpiecznych warunkach 'poprzesadzasz' samochodem- wiesz jak zapiąć kontrę, kiedy dodać gaz itd.
3. Zdecydowanie więcej torów i stwarzanie możliwości wyszalenia się w bezpiecznych warunkach. OK, sporo wypadków dzieje się z przypadku, ale wydaje mi się, że większość