Dzień dobry! Za nami dwie rundy Rajdowych Mistrzostw Świata i Rajdowych Mistrzostw Europy. Choć sezon w Polsce rozpoczyna się dopiero w kwietniu, poza granicami wszystko rozpoczęło się już na dobre i to z sukcesami dla polskich załóg.
Rajdomaniaków (a może raczej kubicomaniaków?) pojawia się coraz więcej. Razem z nimi zwiększa się ilość tzw. znawców i komentatorów, którym niestety brakuje doświadczenia i obycia w tym sporcie. A jest to sport dosyć mocno skomplikowany i ciężko wszystko pojąć w jeden rok.
Organizowałem już kiedyś AMA na temat rajdów, które dotarło na stronę główną. Było to jednak ponad trzy lata temu, a od tego czasu zmieniło się naaaprawdę wiele. Pod tagiem #
rajdy24 informuję Was (w miarę szczegółowo, na tyle na ile pozwala mi wiedza) o nowinkach w motorsporcie. Dostałem przez to na priv pokaźną ilość zapytań dotyczących Kubicy, WRC, początków startów, regulaminów, i tak dalej. Polskie przepisy mocno się zmieniły względem tamtego AMA i myślę, że jestem w stanie pomóc Wam w rozpoczęciu startów.
Tak więc, zapraszam do zadawania pytań- postaram się na nie odpowiedzieć.
W ramach przedstawienia, nazywam się Gabriel Borowy, od kilku lat jestem 'dziennikarzem' (to chyba za duże słowo) w sporcie motorowym, robiąc przy tym trochę innych rzeczy. Dla chętnych więcej w tl;dr, żeby nie zanudzać.
pokaż spoiler W 2008 roku uruchomiłem oficjalny serwis Rajdowego Pucharu Polski, prowadząc go przez sześć lat istnienia cyklu. Przez dwa lata byłem prowadzącym serwisu mistrzostw Polski, współtworząc go. W tym czasie zrobiłem kilkadziesiąt relacji na żywo z rajdów pierwszo, drugo i trzecioligowych, do tego sporo materiałów filmowych. Moje serwisy wspierały medialnie grubo ponad 100 załóg, pomagając im w kwestiach sponsorskich, medialnych. Prócz tego czwarty rok jestem rzecznikiem prasowym m.in. Rajdu Polski Historycznego, współorganizuję sporo imprez motoryzacyjnych w południowej Polsce (i w zasadzie nie tylko), a prywatnie działam jako PRowiec kilku zawodników startujących od RSMP po Dakar. Od listopada tworzę nowy projekt, czyli [Rajdy24.pl](//www.rajdy24.pl). W tym sporcie w zasadzie od urodzenia. To by było na tyle. :)
Komentarze (171)
najlepsze
Faktycznie, do bycia profesjonalnym pilotem nie wystarczy po prostu wsiasc i dyktowac. Samo czytanie przychodzi automatycznie, ale musi zbierac doswiadczenie na kazdym mozliwym froncie, poznawac nowe style opisow i opisywania przez kierowcow. Musi szybko sie dostosowywac do warunkow, odpowiednio intonowac glos, a w wielu przypadkach rowniez sluzyc rada: czy przyspieszyc, czy zwolnic. O strachu czy pomylkach sie nie mowi. :)
2. Czy istnieje możliwość trenowania poza organizowanymi rajdami amatorskimi? (pytam jako laik)
2. Tak; mozesz samemu zamknac droge (wiaze sie to ze sporymi kostami) lub szukac miejsc, np lotnisk, gdzie czasem organizowane sa trenigi
2. Czy downsizing samochodow WRC robi temu sportowi dobrze, czy tez pod gorke?
Dzieki!
2. Nie da się tego tak ocenić. Taka jest kolej rzeczy, technologicznie wszystko idzie w dół. Czy robi to dobrze- nie wiem. Ocenią to za 20 lat :)
2. Czy cywilne auto bez żadnych przeróbek ma jakieś szanse w rajdach amatorskich? Czy wszystkie tam są podrasowane?
3. Klatka bezpieczeństwa jest obowiązkowa?
2. Przy amatorkach bardziej się liczy umiejętność magika niż różdżka ( ͡° ͜ʖ ͡°) więc tak, seryjne ma szanse. Na pewno mniejsze ale nie przekreśla to
Czy znasz jakieś fajne imprezy odbywające się w Wielkopolsce, okolice Poznania na które warto pojechać i zobaczyć coś więcej niż amatorskie KJS na Torze Poznań?
Chodzi mi o większa rangę imprez i o otwarty teren tzn. jakieś wsie, pola itd. a nie parking chyba, że jako dodatkowy OS.
Bo niestety z tego co się orientuje w tym rejonie Polski nie odbywają się takie imprezy ale być może się mylę i
Poza tym jedynie sięgać do Dolnego Śląska na RSMP- rajd Dolnośląski (Polanica Zdrój)
Pytam, bo mam Seia, którego zwyczajnie w świecie lubię, ma dla mnie wartość sentymentalną i zamiast kupować nowy samochód zastanawiam się nad jego stuningowaniem i rajdami amatorskimi, aby ów bolid mógł godnie zakończyć swój żywot. Z góry dzięki za
2. No i to co już wiesz,
Pytania, od raczej laika :)
1. Czy autem z "miękkim" dachem możemy wjechać na tor ? Jeśli tak, to czy musi być on zamknięty czy też możemy czuć wiatr we włosach ? ;))
2. Czy klatkę w samochodach rajdowych może zespawać jakiś janusz spawalnictwa aby spełniała ona określone normy czy też musi być to firma która ma jakiś papier na klatki bezpieczeństwa i tylko ona może je robić ?
3. Jaki
2. Może uspawać ją janusz jeśli się trzyma załącznika J.
3. Nie da się tego tak określić. Zależy jakie auto, do jakiej klasy. Możesz przerobić Fiata CC za 3/5k, a możesz przerobić fiestę na R2 w pakiecie za jakieś 30k euro.