•  

    pokaż komentarz

    ostatnio jechałem autem z UK, cała trasa płynnie bezpłatnie. Wjeżdżam do Polski na A2 i na dzień dobry lepa w ryj - 40zł po czym wielki korek do następnej bramki na której 20zł i za niedługi odcinek kolejne 20. Bardzo dużo osób musi być z tego opłacanych skoro to nadal legalnie funkcjonuje. Problem w tym że nie ma zbytnio alternatywy dla ciężarówek dlatego żerują cały czas.

  •  

    pokaż komentarz

    Jechałem z Łodzi do Poznania. Na dzień dobry 5,90. Myślę sobie: Zajebista opcja. Im dalej w las, tym drożej. Pierwsza bramka - 20 zł xD parenaście kilometrów dalej (przed Koninem, zeby nie zjechać xD ) KOLEJNE 20 zł. 49 zł za przejchanie ledwie 100 km. Bandyckie państwo

    •  

      pokaż komentarz

      @alekxdxd: A ile Twoim zdaniem powinna wynosić opłata aby autostrada się zwróciła? Uproszczone wyliczenie: utrzymanie kilometra autostrady kosztuje ok. 250 tys zł miesięcznie. Budowa - ok. 40 mln zł/km. Przy założeniu ruchu na poziomie 25 tys. pojazdów na dobę i oprocentowania 5% aby wyjść na zero przez 40 lat koncesji od jednego auta (niezależnie od typu) musisz średnio pobierać 40 gr/km.

    •  

      pokaż komentarz

      @btr: Popatrz się, a u niemców da się robić bezpłatne autostrady. No, ale w Polsce trzeba zrobić przetarg na obsługę i pobór opłat na autostradzie, który wygrywa firma, której prezes, czy jakaś inna wysoko postawiona osoba ma układy z politykami

    •  

      pokaż komentarz

      utrzymanie kilometra autostrady kosztuje ok. 250 tys zł miesięcznie

      @btr: łooo k%%@a Panie skąd ta kwota?

    •  

      pokaż komentarz

      @krabozwierz: Uważasz, że skoro Polacy po niemieckiej autostradzie osobówką jeżdżą za darmo (jeszcze, termin wprowadzenia opłat to chyba 2019) to oznacza to, że za jej budowę oraz utrzymanie nikt nie płaci? Na tej zasadzie to u nas też "da" się budować bezpłatne autostrady. Nawet więcej, większość polskich autostrad jest obecnie bezpłatna dla samochodów osobowych. Ale to nie znaczy, że nikt wymienionych przeze mnie kosztów nie ponosi, po prostu są przerzucone na wszystkich podatników a w przypadku Polski do budowy dorzuciła się jeszcze UE.

    •  

      pokaż komentarz

      @allthethings: Jedyną informację jaką na ten temat znalazłem mam z tego artykułu.

    •  

      pokaż komentarz

      @btr: Ale weź pod uwagę że to nie prywatna firma wykładała 100% kasy tylko było to partnerstwo publiczno prywatne czyli cześć zapłaciliśmy my. Finalnie po zakończeniu umowy wyjdzie że za autostradę zapłaciliśmy kilka (lub kilkanaście) razy. Pomijam juz fakt że klasa tej drogi to czesto mniej niż obecnie budowane ekspresówki. A no i jeszcze żeby się nikt nie zorientował jak nas zrobili w ch... to utajnili umowę :D

    •  

      pokaż komentarz

      @btr: Owszem, płacą podatnicy i to z podatków np. z jakichśtam akcyz z paliwa, podatku drogowego itp. są utrzymywane i remontowane autostrady. A nie, że drogą wybudowaną za publiczne pieniądze "rządzi się" prywatna firma.

    •  

      pokaż komentarz

      Ale weź pod uwagę że to nie prywatna firma wykładała 100% kasy tylko było to partnerstwo publiczno prywatne czyli cześć zapłaciliśmy my.
      @ChempyTuj: Państwo wykupiło grunty ale za budowę (nie licząc krótkiego odcinka wybudowanego jeszcze za PRL) zapłaciła już w całości Autostrada Wielkopolska. Państwo gwarantuje z kolej jej kredyty ale pozostaje też właścicielem autostrady.

      Finalnie po zakończeniu umowy wyjdzie że za autostradę zapłaciliśmy kilka (lub kilkanaście) razy.
      Być może, ale czy są na to jakieś wyliczenia? Bo zazwyczaj wszyscy opierają się tylko na wysokości opłat, które - jak pokazuję powyżej - muszą być wysokie aby autostrada się zwróciła. KE z tego co pamiętam badała sprawę i nie dopatrzyła się nieprawidłowości w tej umowie (podczas gdy zarówno polski rząd jak i KE dopatrzyli się nieprawidłowości i wyegzekwowali nienależną rekompensatę w związku z wprowadzeniem na A2 viatolla).

      Pomijam juz fakt że klasa tej drogi to czesto mniej niż obecnie budowane ekspresówki.
      W czym lepsze są nowo oddawane ekspresówki?

      A no i jeszcze żeby się nikt nie zorientował jak nas zrobili w ch... to utajnili umowę :D
      Nie widzę powodu dla którego ta umowa miała być tajna. Na pewno nie pomaga to też reputacji tej drogi czy całego systemu PPP...

    •  

      pokaż komentarz

      A nie, że drogą wybudowaną za publiczne pieniądze "rządzi się" prywatna firma.
      @krabozwierz: Ale ta droga, nie licząc krótkiego fragmentu wybudowanego za PRL, nie została wybudowana z publicznych pieniędzy tylko z kredytu zaciągniętego i spłacanego przez prywatną firmę. Ona również płaci za jej utrzymanie.

    •  

      pokaż komentarz

      @krabozwierz: Bezpłatne? Podatki w Niemczech są dwu czy trzykrotnie procentowo wyższe.

    •  

      pokaż komentarz

      @btr: Z grubsza się zgadzam, ale:

      Państwo wykupiło grunty ale za budowę (nie licząc krótkiego odcinka wybudowanego jeszcze za PRL) zapłaciła już w całości Autostrada Wielkopolska. Państwo gwarantuje z kolej jej kredyty ale pozostaje też właścicielem autostrady.

      Oczywiście, kosztowało to też sporo, a gdyby grunty kupować chciał inwestor prywatny to albo nie dał by rady, albo by zapłacił za nie wielokrotnie więcej, co też powinno być argumentem Państwa w negocjacjach takie umowy.

      Być może, ale czy są na to jakieś wyliczenia? Bo zazwyczaj wszyscy opierają się tylko na wysokości opłat, które - jak pokazuję powyżej - muszą być wysokie aby autostrada się zwróciła.

      Tu też racja, tylko że z twoich wyliczeń wyszło 0,40 PLN (nie jestem w stanie sprawdzić założeń do obliczeń, w artykule jest mowa o 2,08 PLN (oczywiście w szczególnej sytuacji), ale licząc trasę to też opłata wychodzi wyższa.

      W czym lepsze są nowo oddawane ekspresówki?
      Część nowych ekspresówek jest oddawana w systemie 3x3 (np. S8), gdzie A2 pełniąca rolę głównej trasy Wschód-Zachód, ale też łącznika dojazdowego do A1 jest w systemie 2x2. Droga jest często zapchana autami, co w warunkach autostradowych jest niebezpieczne i męczące dla kierowców.

    •  

      pokaż komentarz

      Z grubsza się zgadzam, ale:
      @ChempyTuj: To miło :)

      Oczywiście, kosztowało to też sporo, a gdyby grunty kupować chciał inwestor prywatny to albo nie dał by rady, albo by zapłacił za nie wielokrotnie więcej, co też powinno być argumentem Państwa w negocjacjach takie umowy.
      Dlatego też ceny gruntu w ogóle nie brałem pod uwagę w wyliczeniach powyżej. Państwo ma też do dyspozycji instytucję wywłaszczenia.

      Tu też racja, tylko że z twoich wyliczeń wyszło 0,40 PLN (nie jestem w stanie sprawdzić założeń do obliczeń, w artykule jest mowa o 2,08 PLN (oczywiście w szczególnej sytuacji), ale licząc trasę to też opłata wychodzi wyższa.
      Odcinek Nowy Tomyśl-Konin ma 166 km (odcinek do Świecka jest utrzymywany w inny sposób więc nie biorę go pod uwagę, tam ceny są wyraźnie niższe ale ustala je ministerstwo). Cena za cały odcinek wynosi 60, 78, 132, 204 i 600 zł w zależności od typu pojazdu (od osobówek do pojazdów ponadnormatywnych) co daje 36, 52, 80, 123 i 361 gr/km. Nie znam proporcji typów pojazdów korzystających z autostrady więc ciężko powiedzieć czy średnia opłata jest bliżej 40, 50, 60 gr czy więcej. Ale moim celem nie jest też bronienie firmy Kulczyka. Zwracam tylko uwagę, że autostrady generują sporo kosztów a to, że często nie widać tych kosztów w opłatach za przejazd zazwyczaj oznacza, że płacimy za nie w innych podatkach. Autostrady PPP za to muszą te wszystkie koszty (nie licząc kosztu gruntów) jawnie przerzucać na kierowcę.

      Część nowych ekspresówek jest oddawana w systemie 3x3 (np. S8), gdzie A2 pełniąca rolę głównej trasy Wschód-Zachód, ale też łącznika dojazdowego do A1 jest w systemie 2x2.
      Droga jest często zapchana autami, co w warunkach autostradowych jest niebezpieczne i męczące dla kierowców.

      Raczej nie spotyka się w Polsce autostrad czy dróg ekspresowych w przekroju 2x3 poza aglomeracjami. Słyszałem, że jazda A2 bywa męcząca ale z drugiej strony natężenie ruchu poza aglomeracjami nie przekracza tam 30 000 pojazdów na dobę a za granicę opłacalności trzeciego pasa przyjmuje się 50 tys...

    •  

      pokaż komentarz

      Bezpłatne? Podatki w Niemczech są dwu czy trzykrotnie procentowo wyższe.

      @Mane223: A tak bardziej po polsku? Są dwukrotnie, trzykrotnie wyższe? Które podatki, bo chyba nie dochodowy.

    •  

      pokaż komentarz

      @btr: ten koszt jest mocno napompowany i oderwany od rzeczywistości

    •  

      pokaż komentarz

      @btr: Co mnie to obchodzi? Place w paliwie opłatę drogowa i oczekuję dróg. Autostrada ma zwiększać komfort a nie zarabiać.

    •  

      pokaż komentarz

      ten koszt jest mocno napompowany i oderwany od rzeczywistości
      @gttg: Nie wiem, to jedyne dane jakie znalazłem, więc takich użyłem.

    •  

      pokaż komentarz

      Budowa - ok. 40 mln zł/km.

      @btr: Jakieś pomysły kto i za czyją kasę wybudował te autostrady?

      pokaż spoiler Podatek drogowy wliczony w cenę benzyny coś Ci mówi może?

    •  

      pokaż komentarz

      aby wyjść na zero przez 40 lat koncesji od jednego auta (niezależnie od typu) musisz średnio pobierać 40 gr/km.

      @btr: a mówimy o cenniku dla aut z DMC 3,5 t, a wiesz ile płaci taka ciężarówka? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      Co mnie to obchodzi?
      @YoshiTurboMaster: Nie pisałem do Ciebie więc nie wiem skąd te pretensje? Wyjaśniałem komuś innemu z czego wynika to, że niektóre drogi są "drogie" a niektóre "tanie".

      Place w paliwie opłatę drogowa i oczekuję dróg.
      No i środków z tej opłaty nie starcza na wszystkie potrzebne drogi i remonty więc kilka odcinków zostało zbudowanych w PPP aby można było z autostrad korzystać szybciej.

      Autostrada ma zwiększać komfort a nie zarabiać.
      PPP ma łączyć te dwie funkcje i w części krajów europejskich autostrady powstają tylko w ten sposób. Gdyby autostrada nie przynosiła zysków koncesjonariuszowi, to nie wybudowałby jej. Być może do dzisiaj wybudowałoby te odcinki państwo ale wtedy kosztem niewybudowania dróg w innych miejscach Polski.

    •  

      pokaż komentarz

      Jakieś pomysły kto i za czyją kasę wybudował te autostrady?
      @sowiq: Akurat ten odcinek wybudowała Autostrada Wielkopolska w zamian za prawo do pobierania opłat przez 40 lat.

    •  

      pokaż komentarz

      a mówimy o cenniku dla aut z DMC 3,5 t, a wiesz ile płaci taka ciężarówka? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
      @Lorenzo_von_Matterhorn: Wiem, nawet wkleiłem stawki w jednym z poprzednich komentarzy w tym wątku. Te 40 gr/km to w tym kontekście nie była cena z cennika tylko tyle mi wyszło jako teoretyczny średni koszt budowy i utrzymania przez 40 lat przypadający na jeden przejeżdżający pojazd.

    •  

      pokaż komentarz

      @btr: a jest 2 zł i to dla najtańszej grupy ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @Lorenzo_von_Matterhorn: Uroki systemu otwartego: jeden zapłaci 2 zł/km bo akurat autostradą jedzie najkrótszy możliwy odcinek zahaczający o bramki a drugi nie zapłaci nic, bo na jego trasie akurat bramki nie ma. Jestem ostatnim który powie, że to dobry system ale ma jednak wyraźną zaletę dla zarządcy - jest tańszy od zamkniętego. Ja cały czas liczę, że w końcu uda się wprowadzić jeden krajowy (lub nawet europejski) system poboru elektronicznego.
      A średnia (dla całego odcinka) dla osobówek wychodzi 36 gr/km na omawianym odcinku.

    •  

      pokaż komentarz

      @btr: kulczykowym czy łącznie płatnym? Bo spory kawałek jest gdaki i tam jest tanio jeszcze.

    •  

      pokaż komentarz

      @krabozwierz: u Niemców ciężarówki opłacają twoja darmowa autostradę tak jak w Polsce a4. Stara dwójkę i wszędzie gdzie viatoole są

    •  

      pokaż komentarz

      @Lorenzo_von_Matterhorn: Są trzy płatne odcinki A2: kulczykowy gdzie opłaty ustala ministerstwo, kulczykowy gdzie opłaty ustala "Kulczyk", oraz gddkia. Ja mówiłem o średniej dla tego drugiego, najdroższego, 166-kilometrowego odcinka między Nowym Tomyślem a Koninem (ale wliczając 25-kilometrowy bezpłatny fragment obwodnicy Poznania również utrzymywany przez "Kulczyka"): 60 zł /166 km = 36 gr/km

    •  

      pokaż komentarz

      @Lorenzo_von_Matterhorn: Odcinka zarządzanego przez GDDKiA - jak wspominałem - nie wliczyłem. 166 km to odcinek między Nowym Tomyślem a Koninem a GDDKiA zarządza odcinkiem od Konina do Łodzi. Stawki za km gdy nie liczysz obwodnicy Poznania masz na mapce, którą wrzuciłem: 44 i 49 gr. Ale skoro dyskusja była o tym czy "Kulczyk zdziera" to do obliczeń kosztów koncesjonariusza należy uwzględnić cały utrzymywany przez Autostradę Wielkopolską odcinek, nie tylko ten na którym pobierane są opłaty.

    •  

      pokaż komentarz

      tylko z kredytu zaciągniętego i spłacanego przez prywatną firmę.

      @btr: której żyrantem było... państwo :)

    •  

      pokaż komentarz

      @slx2000: To prawda, nawet o tym tu gdzieś pisałem. Z tym, że podobno gwarancje te nie były darmowe a sama autostrada nie należy do Autostrady Wielkopolskiej (tylko państwa) więc pewnie nie mogła być zabezpieczeniem kredytu.
      @ChempyTuj: Swoją drogą, to mi przypomniało, że Autostrada Wielkopolska nie korzysta z gruntów państwowych bezpłatnie, tylko dzierżawi je więc tym bardziej nie można ich traktować jako "udziału państwa" w budowie.

    •  

      pokaż komentarz

      @btr: Chwila. Jak to autostrada ma się zwrócić?

      Przecież ona jest budowana że środków które płacimy w paliwie, a ciężarówki w dodatkowych opłatach.

    •  

      pokaż komentarz

      Przecież ona jest budowana że środków które płacimy w paliwie
      @TeddyBeers: Ten odcinek (oraz kilka innych w Polsce) nie został wybudowany ze środków publicznych. Zbudowała i utrzymuje go Autostrada Wielkopolska w zamian za prawo do pobierania opłat przez 40 lat.

    •  

      pokaż komentarz

      @alekxdxd i głupi ludzie, że mimo bandyckich opłat wciąż jadą

    •  

      pokaż komentarz

      łooo k!#%a Panie skąd ta kwota?

      @allthethings:
      Jak to skąd, rzeczoznawca napisał.
      I coś tam się jeszcze wrzuciło w fakturę ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      Klient restauracji patrzy na rachunek:
      "Dwie wódki - 15PLN,
      Sałatka - 8PLN,
      Jeśli przejdzie - 15PLN,
      Cztery piwa - 20PLN"
      - Panie kelner, co to kurna jest: "jeśli przejdzie"?
      - Ehh, no nie przeszło...

    •  

      pokaż komentarz

      W czym lepsze są nowo oddawane ekspresówki?

      @btr:
      Tu akurat zgoda, w niczym, na niektórych odcinkach od Euro 2012 trzęsie bardziej niż na niejednej powiatówce w lesie przy 120 km/h ( ͡° ͜ʖ ͡°)

  •  
    k.....u

    +32

    pokaż komentarz

    niech będzie drożej :), ludzie powinni omijać autostrady to wtedy stanieje. Jak dalej będziecie jeździć/płacić to będzie drożej bo wycisną nas jak cytrynki. Ja już nie jeżdżę autostradą, raz, że wypadek = korki i brak zjazdu a dwa to ceny.

  •  

    pokaż komentarz

    Tusk z Pawlakiem za to co zrobili chociażby z A4 podpisując umowę z Kulczykami powinni iść pod trybunał stanu za działanie na szkode państwa.

  •  

    pokaż komentarz

    Może kiedyś nadejdą takie czasy, że idziesz na stację benzynową i kupujesz winietę na polskie autostrady z terminem 1 dzień, tydzień, 1 miesiąc, 1 rok. Im dłuższy okres, tym tańszy dzień. Winiet byłoby kilka rodzajów np. na wybrane odcinki autostrad, lub na wszystkie autostrady w kraju. Może kiedyś tak będzie..... 25 lat temu Polacy chcieli autostrad i proszę, teraz mają. To i może kiedyś te winiety też się pojawią ( ͡° ʖ̯ ͡°)