Wpis z mikrobloga

Wpis będzie trochę długi :)

North American XB-70 Valkyrie

Według wiki:
"North American XB-70 Valkyrie (ang. Walkiria) – amerykański ponaddźwiękowy samolot eksperymentalny z początku lat 60. XX wieku, opracowany i zbudowany w zakładach North American Aviation w układzie kaczki z nowatorskimi, składanymi w pionie końcówkami skrzydeł. Celem programu, prowadzonego na zlecenie Dowództwa Strategicznych Sił Powietrznych USA (ang. SAC – Strategic Air Command), złożonego jeszcze w latach 50., było sprawdzenie możliwości skonstruowania stratosferycznego bombowca strategicznego, zdolnego do latania z prędkościami zbliżonymi do 3-krotnej prędkości dźwięku (mach 3), a następnie wprowadzenie go do produkcji seryjnej pod nazwą B-70 (przewidywano wyprodukowanie 50 sztuk). Zbudowano 2 prototypy. Pierwszy z nich oblatano 21 września 1964 roku, drugi – 17 lipca 1965."

Początkowo samolot opracowywany był jako konkurencyjny program wobec międzykontynentalnych pocisków rakietowych i samolotów o napędzie jądrowym. Niestety po zestrzeleniu przez Związek Radziecki dnia 1 maja 1960 roku samolotu rozpoznawczego Lockheed U-2 pierwotna koncepcja została zarzucona z obawy na wysoki ryzyko zestrzelenia XB-70 przy użyciu przeciwlotniczych pocisków rakietowych. Projekt został przemianowany na badawczo-rozwojowy mający na celu badania nad zaawansowaną aerodynamiką oraz napędem turboodrzutowym.

XB-70 wykorzystywał zjawisko "kompresji siły nośnej", które zapewniało najlepszy uzyskany dotąd w historii stosunek siły nośnej do oporu.

Według wiki:
"W XB-70 fala uderzeniowa, wytwarzana przez stateczniki poziome, znajdujące się przed głównymi powierzchniami nośnymi przepływa pod skrzydła powodując zagęszczenie (kompresję) powietrza pod nimi – a tym samym zwiększenie siły nośnej. Przy prędkościach ponaddźwiękowych zjawisko to pozwala zmniejszyć kąt natarcia, co prowadzi do redukcji indukowanego oporu. Dopiero zastosowanie takiego nowatorskiego rozwiązania umożliwiało uzyskanie akceptowalnych zasięgów samolotu latającego z prędkościami zbliżonymi do mach 3."

Katastrofa AV/2
Według wiki:
"8 czerwca 1966 podczas wykonywania zamówionych przez General Electric fotografii drugiego egzemplarza XB-70 Valkyrie z samolotu F-104 Starfighter, źle zaplanowany manewr doprowadził do zderzenia się obu maszyn w powietrzu i w konsekwencji katastrofy. Pilotujący samolot F-104 główny pilot testowy NASA Joe Walker i drugi pilot XB-70 Valkyrie Carl Cross zginęli, a Al White – pierwszy pilot bombowca – zdołał się katapultować. Do dziś nie jest znana przyczyna tej katastrofy, ale jako prawdopodobny powód wymienia się błąd pilota lub awarię mechaniczną. Jako przyczynę katastrofy rozważano również dostanie się F-104 w wielki strumień zawirowań powietrza powstający za skrzydłami XB-70."

Kolizja w powietrzu

Wersje samolotu XB-70 Valkyrie:
-Pełnowymiarowa makieta samolotu – luty 1959.
-XB-70A AV/1 – numer fabryczny NA-278, wykonał 83 loty o łącznym czasie 160 godzin 16 minut. Obecnie eksponowany w National Museum of the United States Air Force niedaleko Dayton w Ohio.
-XB-70A AV/2 – numer fabryczny NA-278, wykonał 46 lotów o łącznym czasie 92 godzin 22 minut. 8 czerwca 1966 roku uległ katastrofie na północ od Barstow w Kalifornii.
-XB-70B AV/3 – numer fabryczny NA-274 początkowo miał być pierwszym egzemplarzem prototypowym oznaczonym jako YB-70A i planowanym na marzec 1961. Zaniechano jego budowy w marcu 1964 roku.
-YB-70A – planowane 10 kolejnych maszyn prototypowych, których nigdy nie wyprodukowano ze względu na anulowanie zamówienia w grudniu 1960 roku.
-B-70A – planowana seria 50 maszyn bojowych z dodatkowymi zbiornikami paliwa na końcówkach skrzydeł. Zamówienie anulowano w grudniu 1959 roku.
-RS-70 – planowana i opracowana w lutym 1959 alternatywna seria 50 maszyn w wersji rozpoznawczej z czteroosobową załogą i możliwością tankowania w powietrzu.

Ciekawostka:
"W ramach kompleksowego projektu opracowano także myśliwiec przewagi powietrznej North American XF-108 Rapier, który miał towarzyszyć i osłaniać B-70 w trakcie misji. Samolot ten nie wyszedł jednak poza stadium projektu." (więcej o nim w kolejnym wpisie)

I trochę danych technicznych:
Państwo: Stany Zjednoczone Ameryki
Producent: North American Aviation
Typ: bombowiec strategiczny
Konstrukcja: metalowa
Załoga: 2 pilotów, bombardier, operator systemów obronnych
Data oblotu: 21 września 1964
Napęd: 6 x General Electric YJ93-GE-3 wytwarzające ciąg 128 kN każdy (z dopalaniem)
Wymiary:
Rozpiętość: 32,03 m
Długość: 59,74 m
Wysokość: 9,12 m
Powierzchnia nośna: 585 m^2
Masa:
Własna: 58 100 kg
Startowa: 250 000 kg
Osiągi:
Prędkość maksymalna (przelotowa): Mach 3,1 [3309 km/h] na 22 500 m (Mach 3,0 [3200 km/h] na 21 945 m)
Pułap: 23 600 m
Zasięg: 6900 km
Uzbrojenie: do 14 bomb w komorze bombowej

Więcej: http://pl.wikipedia.org/wiki/North_American_XB-70_Valkyrie

Więcej zdjęć/wizualizacji w komentarzach.

#bylo #samoloty #aircraftboners #militaryboners #militaria #northamericanaviation #dragonspamuje
d.....4 - Wpis będzie trochę długi :)

North American XB-70 Valkyrie

Według wiki...

źródło: comment_Ljiuoqq3a8m0XiqP2p7Q9C9ZmztnoTdQ.jpg

Pobierz
  • 5