Wpis z mikrobloga

2.8 Nie oczekuj perfekcji - oczekuj postępu
To dziwnie brzmiące dla Europejczyka hasło jest naczelną dewizą menedżerów, którzy za swoją filozofię zarządzania przyjęli kaizen - japoński odpowiednik TQM.
Nie oczekuj perfekcji, mówią wyznawcy kaizen, bo nigdy jej nie osiągniesz, a świadomość tej porażki będzie wywoływała u ciebie brak akceptacji dla siebie i innych. Nie oczekuj perfekcji, bo gdybyś kiedykolwiek uznał, że ją osiągnąłeś, byłby to koniec twojego rozwoju.
Ale oczekuj postępu! Na postęp zawsze jest miejsce i czas. Postęp jest zawsze możliwy. Jest równie możliwy, jak perfekcja możliwa nie jest. Zamiast więc budzić się co rano przygnębiony, że nie jesteś doskonały, pokłoń się wschodzącemu słońcu w podzięce za to, że co dzień możesz być lepszy.
W codziennej praktyce firmy przełożeni nie powinni oczekiwać, że podopieczny nigdy nie popełni błędu, nie powinni więc też za błędy karać, a za ich brak nagradzać. Powinni natomiast dbać, aby w zakresie eliminacji przyczyn błędów dokonywał się stały postęp, a także aby firma i jej pracownicy potrafili sobie radzić, gdy pojawi się błąd. To brak postępu w zakresie jakości, a nie obecność błędów, powinien być dla przełożonego sygnałem, że w jego zespole dzieje się źle.
W firmie Toyota za dobry proces produkcyjny lub zarządczy uważa się nie taki, w którym nie wystąpią błędy, ale taki, który zakłada, że błędy mogą się pojawić i w związku z tym ma wbudowane procedury radzenia sobie w takich sytuacjach.

"Doktryna jakości" -profesor Andrzej Bikle
#biznes #januszebiznesu
  • 2
#!$%@? od rzeczy. Wiem jak to wygląda w praktyce. Mnożą się "specjaliści" od budowania mostów z patyczków, skłonni do wszelkiej tzw. działalności, ale nie do konkretnej pracy. Pic na wodę, fotomontaż i dobra nisza dla wszelkiej maści nierobów.