Wpis z mikrobloga

Nikt nie przepuszczał, że nocny lot z Lima do Santiago, który miał miejsce 2 października 1996 roku zakończy się tragedią i gwoździem do trumny dla linii Aeroperu. Brak odczytu wysokości, jednocześnie ostrzeżenie o przekroczeniu maksymalnej prędkości i drżenie wolantu sygnalizującego prędkość bliską przeciągnięciu. Z tym musiała zmierzyć się załoga lotu Aeroperu 603.
Kontrola lotów zrobiła niedźwiedzią przysługę załodze, podając ich wysokość. W toku śledztwa ustalono, że była błędna porównując dane z czarnej skrzynki do logów z lotniska Limos. Radar odczytywał dane z transpondera, który natomiast pobierał je z komputera pokładowego.
Niestety w wyniku tego, że komputer wyświetlał wszystkie możliwe ostrzeżenia, piloci zignorowali „too low terrain” jak na ironię było to jedyne prawdziwe ostrzenie. W ostatniej minucie piloci zorientowali się, że są zbyt nisko, niestety lewa krawędź skrzydła złapała taflę wody. Mimo walki pilotów o odzyskanie kontroli Boeing 757 spadł 42 km od lotniska w Limos.
Jako przyczynę katastrofy ustalono błędną obsługę serwisu przez niewykwalifikowanego pracownika firmy sprzątającej, który po czyszczeniu nie usunął srebrnej taśmy z wlotu powietrza, który był kluczowym elementem umożliwiającym poprawne wyliczenie prędkości i wysokości.
Firma Boeing dodatkowo oskarżyła Erica Schreiber Ladrón de Guevara- kapitana lotu 603, że przed wylotem dokonał niewystarczających oględzin maszyny. Warto nadmienić, że ów feralny element był, kontrolowały przez jeszcze 3 inne osoby i nikt nie zauważył kawałka srebrnej taśmy.
Prokuratura postawiła zarzuty nieumyślnego spowodowania katastrofy lotniczej i śmierci 70 osób, za co został skażany na karę wiezienia.
W listopadzie 1996 roku rodziny 41 ofiar wytoczyły batalię sądową przeciwko firmie Boeing oraz przewoźnikowi Aeroperu. Dopiero 13 grudnia 1999 doszło do porozumienia i załatwienia sprawy polubownie. W wyniku ustaleń krewni dostali po 1 milion USD odszkodowania. Dodatkowo Boeing zdecydował się o wprowadzeniu dodatkowych instrukcji dla serwisu oraz pilotów. W nowszych modelach przemodelowany feralny układ tak by nie wymagał zakrywania podczas prac serwisowych.

#katastrofalotnicza #lotnictwo #historia
d.....e - Nikt nie przepuszczał, że nocny lot z Lima do Santiago, który miał miejsce ...
  • 2
  • Odpowiedz