Wpis z mikrobloga

W najbliższy poniedziałek 19 września przy Wałach Chrobrego zacumuje #fryderykchopin. #zaglowiec pozostanie w swoim macierzystym porcie do czwartku.

Planowane przybycie do #szczecin określone jest na godz. 13.00. Wówczas żaglowiec powinien zacumować przy południowej części Nabrzeża Pasażerskiego, niedaleko Wałów Chrobrego. Chwilę wcześniej reprezentacja Centrum Żeglarskiego powita Fryderyka Chopina na stacji pilotów odegraniem hymnu bandery i pokłonem banderowym. Jednostka wypłynie ze Szczecina w czwartek ok. godz. 16.00.

Specjalne zaproszenie do uczestnictwa w powitaniu jednostki skierowane zostało do członków żeglarskiej reprezentacji Szczecina, która w roku bieżącym na pokładzie Chopina zdobyła prestiżową STI Friendship Trophy – nagrodę dla najbardziej przyjacielskiej załogi podczas TSR oraz do oficerów łącznikowych niejednokrotnie opiekujących się załogą podczas pobytów w naszym mieście.

Przyszłotygodniowa wizyta jest pierwszą po zajęciu 2. miejsca w tegorocznych regatach wielkich żaglowców – #thetallshipsraces.

O żaglowcu

STS Fryderyk Chopin to statek o oryginalnym ożaglowaniu typu bryg, ulubionym – w swoim czasie – przez piratów ze względu na osiąganie dużych szybkości. Jego portem macierzystym jest Szczecin.

Ta szczególna konstrukcja zeszła z deski kreślarskiej znanego polskiego konstruktora żaglowców Zygmunta Chorenia i jest przedłużeniem eksperymentów w budownictwie okrętowym zapoczątkowanych w końcu lat 70-tych projektem „Pogorii”.

Fryderyk Chopin oddany do eksploatacji w roku 1992 zadebiutował wyścigiem przez Atlantyk w regatach Columbus i uplasował się na trzeciej pozycji. Od tego czasu spotyka się z innymi żaglowcami na Operacji Żagiel, walcząc w regatach z najszybszymi żaglowcami świata.
Wypróbowany też został w ekstremalnych warunkach opływając zimą 1999/2000 Amerykę Południową z groźnym Przylądkiem Horn.
Znany jako pokład krzewiący ideę wychowania morskiego oraz realizujący program edukacji morskiej podczas Szkół Pod Żaglami.

Dane techniczne

Fryderyk Chopin to największy na świecie eksploatowany aktualnie bryg.

budowniczy: Stocznia Dora, Gdynia
rok budowy: 1990 - 1992
wodowanie: listopad 1990
podniesienie bandery: 29 lutego 1992
armator: 3Oceans sp. z o.o.
port macierzysty: Szczecin (do 1993 Gdańsk)
wymiary: długość całkowita - 55,5m; dł. kadłuba - 44,5m; dł. między pionami - 38,78m; szerokość - 8,5m; zanurzenie - 3,8m; wysokość masztów od KLW - 37m; wysokość boczna - 6,11m
pojemność: 306 BRT
wyporność: 400 ton
powierzchnia żagli: 1200 m2
silnik pomocniczy: 538 kM "SCANIA"
załoga: 53 osoby w tym 7-8 osób załogi zawodowej (stałej) oraz 3-9 osób załogi szkieletowej.
autonomiczność: 100 dni
prędkość maksymalna: pod żaglami - 16 węzłów; na silniku - 9 węzłów

Powyższe informacje pochodzą ze strony www.fryderykchopin.pl

Aktualną pozycję jednostki sprawdzić można na stronie internetowej żaglowca: http://www.fryderykchopin.pl/aktualna-pozycja,t20/
  • 2