Wpis z mikrobloga

Mireczki, dzisiaj w #maszprawo temat dla przedsiębiorców. W relacji B2B możemy żądać od kontrahenta 40 euro rekompensaty, jeśli nie otrzymamy płatności w terminie. Niezależnie od tego należą nam się oczywiście odsetki za opóźnienie w transakcjach handlowych w wysokości 9,5 % w skali roku.

Co istotne:

- żeby żądać równowartości 40 euro przeliczonej na polskie złote, nie trzeba wykazać rzeczywistego poniesienia kosztów odzyskiwania należności;

- 40 euro należy się od jednej zawartej umowy, niezależnie od liczby wystawionych w ramach tej umowy faktur. Jeśli jednak płatność następowała częściami, zgodnie z treścią umowy, to możemy naliczyć 40 euro od każdej przeterminowanej należności. Identyczna sytuacja dotyczy należności powstających cyklicznie np. w ramach umów, na podstawie których świadczymy usługi w sposób ciągły;

- powstanie naszego uprawnienia do żądania ww. kwoty wynika z samego faktu uchybienia przez dłużnika terminowi płatności. Nie musimy go dodatkowo wzywać do zapłaty tej kwoty, żeby stała się wymagalna;

- jeśli nasze koszty dochodzenia wierzytelności na etapie przedsądowym (tzw. koszty windykacji) są wyższe, możemy oczywiście żądać ich zwrotu w pełnej wysokości, o ile koszty te były uzasadnione;

- omawiane zagadnienie jest zupełnie odrębne od kwestii zwrotu kosztów procesu na etapie sądowym.

Szersze omówienie tematu znajdziecie w tym artykule.

-------------
#maszprawo - z języka przepisów na język polski o często spotykanych problemach prawnych. Tag #maszprawo jest tagiem autorskim. Jeśli masz pytanie do mnie wołaj mnie @LaudatorLibertatis lub użyj tagu #prawo.
-------------

Poprzednie wpisy:
1. Wzór umowy kupna sprzedaży samochodu zabezpieczający interesy kupującego.
2. Zmiany w prawie konsumenckim po 25.12.2014 r.
3. Konieczność spisywania umowy pożyczki przy pożyczaniu kwoty powyżej 500 zł.
4. Możliwość reklamowania wadliwego towaru nawet jeśli nie mamy paragonu.
5. Jak rozwiązać umowę powołując się na błędne przekonanie co do właściwości przedmiotu sprzedaży lub innych co do innych elementów stosunku prawnego.
6. Poradnik kupującego przez Internet. Część I: Jak zweryfikować kontrahenta?
7. Zakłócanie ciszy nocnej i uprawnienia interweniujących policjantów.
8. Poradnik kupującego przez Internet. Część II: Omówienie różnych podstaw prawnych umożliwiających podnoszenie roszczeń.
9. Alimenty na dziecko pełnoletnie.
10. Kampania Edukacyjna Tydzień Samochodu Używanego (poradniki dla kupujących).
11. Korzyści z oddawania krwi (tańsze leki i świadczenia zdrowotne poza kolejką).
12. Zatrzymanie prawa jazdy. Stare i nowe przepisy.
13. Zakładanie nielegalnych blokad na koła przez prywatne podmioty.
14. Jak walczyć ze znęcaniem się nad zwierzętami.
15. Uprawnienie kupującego do zwrotu towaru w terminie 14 dni od odbioru przesyłki.
16. Trybunał Konstytucyjny- kto i dlaczego ma rację.
17. Trzy artykuły motoryzacyjne: zaliczka przy kupnie pojazdu, kupno samochodu zabytkowego oraz próba zrobienia z przedsiębiorcy konsumenta przy kupnie samochodu.
18. Wyrok przeciwko nieuczciwemu handlarzowi samochodów.
19. Różnice między rękojmią, a gwarancją.
20. Jak ustalić adres dłużnika.
21. Elektroniczne postępowanie upominawcze / e-sąd / sąd elektroniczny, na czym polega, wady i zalety.
22. Ujęcie obywatelskie sprawcy przestępstwa lub wykroczenia.
  • 15
@LaudatorLibertatis: a wiesz może, czy można żądać odsetek od tych 40 euro? Sytuacja wyglądała tak: wierzyciel wezwał do zapłaty należności wraz z odsetkami + to 40 euro, potem kolejne wezwanie, a potem pozew o należność wraz z odsetkami + 40 euro wraz z odsetkami naliczanymi od daty odebrania przez dluznika drugiego wezwania do zaplaty. Sprawa w sądzie wygrana, ale sąd nie zasądza odsetek od 40 euro. Czy to błąd sędziego czy
@FlameRunner: Tyle to wiem, chodzi mi o praktyczne zastosowanie. Czy np. firma A podpisująca umowę z firmą B na świadczenie serwisów i uruchomień urządzeń, która płaci po każdym uruchomieniu firmie B (na podstawie faktury wystawionej przez firmę B firmie A) podlega w/w przepisom?
@LaudatorLibertatis wlasnie w ten sposób jedna z firm obciazyła mojego ojca z powodu niezaplaconych faktur w terminie(Łącznie ok 4000 zl). Ojciec mial sklep spożywczy ale po 20 na tej samej ulicy pojawila biedronka oraz inny sklep" klasy premium" i niestety ojciec byl zmuszony zamknąć. Po prawie 2 latach sobie przypomnieli, że kiedys tam nie zaplacil faktur w terminie a dokladniej 1 dzień( przedstawiciel przyjeżdżał po platność dzień po tym jak mijał termin
@eaxene: Ja tak samo. Natomiast wynika to tylko z tego, że jeszcze nie zrobiłem dobrej formułki do tego. Jak zrobię to będę dodawał. Jest też pewna obawa jak sądy radzą sobie z czymś rzadziej spotykanym, ale trudno, trzeba je wychowywać :-)
Zależy też jakich klientów masz. Ja mam jednego, który wystawia sporo faktur na niskie kwoty i w takim przypadku, jeśli mamy do czynienia z kontrahentem, z którym nie będziemy już