Wpis z mikrobloga

Systemy poprawy jakości powietrza w szwedzkich samochodach Volvo.
Od dawna Volvo przykłada bardzo dużą wagę do elementów wnętrza- by były wykonane z możliwie zdrowych materiałów, jak najmniej zanieczyszczających powietrze w aucie, już kilkanaście lat temu spełniały one normę Öko-Tex 100- zakazującą używania określonych związków i środków przy produkcji elementów wnętrza, a np. tapicerka skórzana poddawana jest garbowaniu bez chromowemu bazującemu na naturalnych środkach. Wnętrze stworzone jest w taki sposób by zminimalizować gromadzenie się kurzu i pyłu w kabinie samochodu.
Jednak to nie wszystko. Od wielu lat Volvo montuje w swoich autach technologicznie zaawansowane systemy mające za zadanie zapewnienie zdrowszego klimatu wewnątrz auta. Np.:

Automatyczna wentylacja wewnętrznego powietrza (CZIP)- czyli jak najszybciej usunąć tzw. zapach nowego auta z auta.
Na Clean Zone Interior Package składa się zdalnie sterowany automatyczny system wentylacji kabiny. Włącza się on, gdy drzwi samochodu zostają otwarte pilotem, a następnie efektywnie usuwa wszelkie szkodliwe substancje i silne zapachy, jakie nagromadziły się wewnątrz zaparkowanego auta, dzięki czemu warunki w nim panujące stają się zdrowsze. System stopniowo ogranicza swoje działanie, gdy substancje lotne z elementów i materiałów wnętrza zostaną rozproszone i po 4 latach od daty produkcji auta na stałe wyłącza się. Anders Löfvendahl z Volvo objaśnia, że największą trudnością projektu było zminimalizowanie poziomu węglowodoru w środku auta.

„W gorących klimatach lotne węglowodory odparowują z plastików i tekstyliów. Substancje te mogą działać na nadwrażliwe osoby jak alergeny. Aby więc spełnić kryteria Towarzystwa Astmatyków i Alergików musieliśmy wprowadzić system automatycznej wentylacji” – komentuje Anders.

Czujnik monitorujący zanieczyszczenia powietrza w kabinie z wielopoziomowym filtrem kabinowym
„IAQS - system jakości wewnętrznego powietrza Volvo składa się z filtra i czujnika” – mówi Anders. Filtr jest zaimpregnowany aktywnym węglem, a jego zadaniem jest wychwytywanie cząsteczek, takich jak pyłki, z powietrza wpadającego do środka samochodu. Aktywny węgiel wchłania gazy i nieprzyjemne zapachy. - Czujnik rejestruje obecność różnego rodzaju substancji, na przykład tlenków azotu, tlenku węgla i węglowodorów w otaczającym powietrzu i - w razie zbyt wysokiego ich stężenia – wyłącza dopływ powietrza z zewnątrz – dodaje Anders. Tym samym system pomaga oczyszczać wewnętrzne powietrze i ogranicza ryzyko problemów związanych z alergią, astmą lub innymi formami nadwrażliwości.

Volvo oczyszcza również powietrze na zewnątrz! Większość chłodnic Volvo posiada system PremAir. PremAir to rozwiązanie techniczne, które przekształca szkodliwy dla zdrowia ozon w cząsteczki tlenu i w ten sposób przyczynia się do poprawy czystości powietrza. Szwedzka firma jako pierwszy producent aut postanowił rozprawić się z ozonem w przyziemnej warstwie powietrza. W tym celu wykorzystuje się chłodnicę pojazdu, przez którą w ciągu jednej sekundy potrafi przepłynąć nawet do dwóch kilogramów powietrza. Powleczenie chłodnicy z zewnątrz specjalną warstwą katalityczną zdolną zamieniać ozon w tlen może przyczyniać się do znacznej poprawy jakości powietrza, szczególnie przy silnym nasłonecznieniu i dużej zawartości szkodliwych związków w atmosferze.
Na niektórych rynkach, głównie amerykańskim, a w szczególności w Kalifornii, dodatkowe rozwiązania stosowane w samochodach poprawiające czystość powietrza są w odpowiedni sposób premiowane, m.in. przez przyznanie zwiększonego limitu wszystkich węglowodorów za wyjątkiem metanu. Skorzystanie z bonusa jaki daje technologia PremAir wymaga zastosowania w pojeździe funkcji potwierdzającej, że jest w nim zamontowana właściwa chłodnica i całość działa w prawidłowy sposób. Do tego celu służy odpowiedni czujnik, który musi spełniać jeszcze dodatkowe wymogi. Chodzi przede wszystkim o uniemożliwienie wymiany chłodnicy na chłodnicę bez technologii PremAir, wymontowania samego czujnika i skopiowania programu czy wreszcie wycięcia czujnika wraz z fragmentem chłodnicy i zamontowania w innym miejscu.

Ochrona czujnika rozpoznania chłodnicy realizowana jest kilkoma metodami. Czujnik oraz sterownik silnika mają w pamięci zapisane identyfikatory, które podczas komunikacji są wymieniane w zakodowany sposób. Brak zgodności identyfikatorów oznacza, ze coś w układzie zostało „poprawione” i sterownik natychmiast to sygnalizuje. W niektórych rozwiązaniach czujnik rozpoznania chłodnicy wyposażony jest jeszcze w dodatkowy czujnik temperatury. Jego wskazania porównywane są przez sterownik silnika z wartościami mierzonymi przez czujnik temperatury silnika i oceniane na podstawie zapisanej w pamięci charakterystyki. Każda próba wymontowania czujnika rozpoznania chłodnicy kończy się zniszczeniem czujnika temperatury, co również natychmiast wychwyci sterownik silnika.

#volvo #zdrowie #ekologia #ciekawostki #szwecja #samochody #motoryzacja #nauka #technologia #smog #prawo #gospodarka #skandynawia
johanlaidoner - Systemy poprawy jakości powietrza w szwedzkich samochodach Volvo.
Od...

źródło: comment_uocvjcgAZ49uCqOT5ss09MmH5ZJWxnIq.jpg

Pobierz
  • 7