Wpis z mikrobloga

-------------------------------------------------- #stheira --------------------------------------------------

Z małym poślizgiem prezentuje Wam kolejny post dotyczącym uniwersum Stheiry. Zapraszam do lektury

-------------------------------------------- Poprzednie posty -------------------------------------------

Wstęp - czyli co to k#@#a jest
Stworzenie świata
Stworzenie Ras Kontynentu

-------------------------------------------------- Wołam ---------------------------------------------------

Osoby plusujące ostatni wpis:
@SpaceMonkey @PorryHatter @orfan @wielooczek @JohnMarkII @Lisaros @RealAKP @paprok @jast @MycroftHolmes @henoch

--------------------------------- Wstęp do sytuacji geopolitycznej ---------------------------------

W dzisiejszym poście chciałbym wprowadzić was pokrótce w sytuację na Kontynencie, a konkretniej chciałbym zrobić "wstęp do wprowadzenia", w którym omówię kilka istotnych spraw.

Jako pierwszą kwestię mam zaszczyt przedstawić podglądową mapę cudownego świata Stheiry. Jest to wersja wręcz beta, o słabej jakości (częściowo celowo:) Na poniższym gifie dodatkowo zaznaczyłem schematyczny postęp rozprzestrzeniania się poszczególnych narodów oraz sytuację na dzień dotarcia pierwszych oddziałów Legionu - zjednoczonej armii całkowicie innej rasy niż przedstawione dotychczas (już niedługo o tym także opowiem:) Wydarzenie to stanowi zakończenie złotych czasów na Kontynencie oraz ogromny przełom w wielu dziedzinach życia mieszkańców uniwersum. Po tym czasie rozprzestrzenianie się narodów Kontynentu będzie w zasadzie uniemożliwione, więc na tym etapie zakończyłem.

Poza wstępną prezentacją mapy chciałem omówić kluczową kwestię jaką jest sposób mierzenia czasu w #stheira. Aby cały opis miał ręce i nogi może zacznę od ogólników. Okres o którym będę mówił dotyczy Epoki Ars, która rozpoczyna się Narodzinami znanych ras, a umownie kończy się najazdem wojsk Legionu. W moim opisie zahaczę także o kolejną epokę zwaną Migracją. Z oczywistych względów sposób odliczania kolejnych okresów w historii różni się na Kontynencie i terenach rodzimych Legionu.

Kontynent - właściwie od początku możemy mówić tutaj o jednym dość skomplikowanym systemie, który niósł za sobą duże problemy spowodowane logistyką słabo rozwiniętej cywilizacji na dużym obszarze.
Najniższym poziomem określającym daty rzecz jasna jest dzień, następnie tydzień, miesiąc i rok. Tydzień 7 dni - miesiąc 30 lub 31 dni (występujących naprzemiennie) Dodatkowo co 4 lata dolicza się 1 dzień do ostatniego miesiąca roku. [Niedokładność tego systemu powodowała błąd wielkości 1 doby na ponad 100 lat - próby naprawy systemu nie przyniosły skutku]. Co więcej każde 12 lat daje kolejną jednostkę podziału, jaką jest era. Numeracja Er i ich liczba w kolejnej jednostce jest zależna od długości życia konkretnego władcy - Protektora. Następcy tego tytułu są wybierani w sposób przechodni po śmierci obecnego Władcy dzierżącego ten tytuł. Zdobywa go głowa Najwyższego Rodu, następnego narodu w cyklu Powietrze, Woda, Ziemia, Ogień. Podział na ery zainspirowany był przez konstelacje i ruch ciał niebieskich. Każdy rok posiada Patrona z puli 12, zgodnie z ustawieniem na nocnym niebie. Może przykłady bardziej rozjaśnią ten system, tak więc mamy:
5 rok, 2 ery, Zang
12 rok, ery Giganta, Unlak
7r. 6e. Paraw
Pojawia się pytanie: Co jeżeli władca umrze skoro występowanie er jest zależne jedynie od ruchu ciał niebieskich? Jeżeli tytuły zmieniałyby się natychmiastowo to mogłoby dojść do dużego zamieszania, zwłaszcza uwzględniając dystanse pomiędzy plemionami. Z drugiej zaś strony używane imienia zmarłego w dacie byłoby nie na miejscu. Rozwiązanie jest proste: Zmiana nazwy nie jest konieczna, ale ze względu na szacunek do osoby zmarłej zaleca się używanie wyrazu "ir" co można przetłumaczyć jako przyimek "po". A więc mamy np "5r. 2e. ir Zang".
Kolejne pytanie, które się nasuwa dotyczy odległości i komunikacji. Skąd plemię znajdujące się na drugim krańcu globu ma wiedzieć o śmierci danego władcy i imieniu jego następcy? Jak pamiętacie Najwyższe rody obdarzone są źrenicami umożliwiającymi komunikację pomiędzy innymi posiadaczami tego talentu. Dzięki temu talentowi Władcy mogą na bieżąco informować się wzajemni o sytuacji, a następnie rozesłać posłańców do najbliższych plemion, które natomiast rozsyłają informacje swoim sąsiadom itd. Jednakże niektóre plemiona pozbawione dobrej drogi komunikacji zatrzymywały się na którymś z Protektorów nawet przez setki lat - to jest właśnie największa wada tego systemu.

Tereny rodzime Legionu - Tutaj sytuacja wygląda o wiele prościej. System dni i tygodni jest bardzo podobny, natomiast co 4 lata odbywają się jednodniowe-48godzinne Mistrzostwa Śmierci. Rozwiązuje to kwestie lat przestępnych, chociaż także obarczone pewnym błędem. Ten natomiast regulowany jest co jakiś czas skróceniem lub wydłużenie Mistrzostw. Nie chciałbym się teraz wgłębiać w historię, więc wspomnę tylko, że prawie na całym kontynencie Legionu era mierzona jest od upadku Imperium 100-letniego, o którym w przyszłości. Nie występują tu skomplikowane systemy, a mówimy po prostu "124 r. (naszej ery)" jak ma to miejsce na Ziemi.

Oczywiście wszystko zmienia się, kiedy za sprawą pewnych wydarzeń wojska Legionu najeżdżają Kontynent i rozpoczyna się się mieszanie kultur (i gatunków). W tym czasie krystalizuje się bardziej uniwersalny i jednolity koncept mierzenia czasu, jednak o tym opowiem przy lepszej okazji.

-------------------------------------------- Dodatkowe tagi --------------------------------------------

#conworld #fantasy #rpg #scianatekstu #zainteresowania #gif #mapa #niewiemjaktootagowac
Heibonna - -------------------------------------------------- #stheira --------------...

źródło: comment_cjJwj859GaB5LSLBV7qeFBluYk8v8sVm.gif

Pobierz