Wpis z mikrobloga

Leyland Titan - brytyjski autobus piętrowy produkowany w latach 1927-1969 bardzo popularny w Londynie, gdzie jeździło łącznie kilka tysięcy sztuk i.. najliczniejszy model autobusu w powojennej Warszawie. Jak to było możliwe?
Z 132 autobusów miejskich jeżdżacych w Warszawie przed wojną tylko 8 przetrwało powstanie warszawskie, z czego 4 stanowiły blisko 20 letnie, wyprodukowane w 1928 roku francuskie autobusy Somua, 3 stanowiły Chevrolety 183FS z 1937, i jeden stanowił polski Zawrat z 1936. To zdecydowanie nie wystarczało do obsługi komunikacji miejskiej, stąd jako "autobusy" jeździły ciężarówki wojskowe, których też zbyt dużo nie było - w maju 1946 było ich 28 sztuk. Dlatego stolica desperacko potrzebowała nowego taboru.
Z pomocą przyszło brytyjskie Plymouth, które na początku 1946 podarowało Warszawie 10 mocno wysłużonych autobusów piętrowych Leyland Titan TD2 z początku lat 30 i TD4c z lat 1935-1937. Pojazdy te były przystosowane do ruchu lewostronnego i trzeba było wsiadać do nich od strony ulicy. Z miejsca stały się najpopularniejszymi liczebnie autobusami miejskimi w Warszawie, ale nie potrwało to długo - brak części zamiennych wymusił wycofanie z eksploatacji pierwszych egzemplarzy już po kilku miesiącach, jesienią 1946, a dostawa ponad setki nowych francuskich Chaussonów(symbolu warszawskiej komunikacji miejskiej aż do lat 60) w latach 1947-1949 dobiła Titany. W 1948 jeździły już tylko 2 sztuki a w 1950 żaden.
#warszawa #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #komunikacjamiejska
W.....c - Leyland Titan - brytyjski autobus piętrowy produkowany w latach 1927-1969 b...

źródło: comment_ocoOxQnDe9IksK1u9o7MY4qlvmpM5Psq.jpg

Pobierz
  • 2