Wpis z mikrobloga

Dzisiaj w #maszprawo Poradnik: 10 zasad przy kupnie samochodu używanego. Od 5 lat codziennie czytam maile klientów opisujące kupno samochodu z wadami i niemal każdy nie zadbał o jedną z poniższych zasad.

Proste? Bardzo. Tym bardziej trzeba o to zadbać:

Kompletny poradnik ze szczegółowym opisem punktów zamieszczam tutaj. Jeśli ktoś ma pomysły na jego rozbudowanie albo poprawę to zapraszam do współpracy ( ͡° ͜ʖ ͡°)

1. Zawsze zapisujemy ogłoszenie o sprzedaży. Otomoto, Allegro i OLX przechowują ogłoszenia tylko 6 miesięcy od daty zakończenia emisji.

2. VIN. Wyciągamy z niego co się da. Zarówno w Internecie, ale również sprawdzamy fizycznie, czy wygląda normalnie. Skorodowane albo sfałszowane numery nadwozia albo usunięte tabliczki znamionowe są częstsze niż się wydaje.

3. Bierzemy kogoś znajomego. Zawsze. Świadek może być przydatny w razie problemów.

4. W umowie piszemy prawdę i tylko prawdę. Chodzi głównie o opis stanu technicznego. Jeśli sprzedawca wzbrania się przed wpisaniem informacji którą podał (np. wymiana rozrządu rok temu), pytanie dlaczego to robi.

5. W umowie wpisujemy prawdziwą cenę. W aż 28,63% przypadków, które prowadzę, strony nie wpisały w umowie / na fakturze, rzeczywiście zapłaconej ceny. Statystyka obejmuje też leasingi, przy których takich praktyk się nie stosuje. W związku z tym, gdyby objąć statystykami tylko umowy sprzedaży, ten procent byłby jeszcze większy.

6. Często w rozliczeniu w komisie zostawia się stary samochód. Również opisujemy go w umowie i wprost wskazujemy, że część ceny uiszczono poprzez zostawienie samochodu.

7. Nigdy nie wyłączamy w umowie rękojmi. Handlarz czasem potrafi nabić pieczątkę z informacjami o wadach / wyłączeniem rękojmi, już po podpisaniu faktury. O ile w relacji B2C nie będzie to najczęściej problemem, o tyle w relacji B2B znacznie utrudni dochodzenie roszczeń.

8. Weryfikujemy tożsamość osoby, z którą podpisujemy umowę. Zbyt często mają miejsce sytuacje, gdy nie mamy pojęcia od kogo kupiliśmy samochód, a umowa była podpisana in blanco przez inną osobę.

9. Podchodzimy do transakcji na chłodno. Brzmi to dziwnie, natomiast bardzo często staramy się na siłę przekonać do samochodu, który nie nadaje się do kupna, bo bardzo nam zależy, żeby to był ten jeden jedyny i żeby mieć to już za sobą.

10. Podpisujemy umowę na jak najlepszym wzorze. Przygotowałem taki wzór tutaj.

-------------
#maszprawo - z języka przepisów na język polski o często spotykanych problemach prawnych. Tag #maszprawo jest tagiem autorskim. Jeśli masz pytanie do mnie wołaj mnie @LaudatorLibertatis lub użyj tagu #prawo.
-------------
Listę wszystkich moich wpisów pod tagiem #maszprawo znajdziesz tutaj.
-------------
LaudatorLibertatis - Dzisiaj w #maszprawo Poradnik: 10 zasad przy kupnie samochodu uż...

źródło: comment_m6jOM3DSV3tVTUvpSFkJyWdX8x9ONbwi.jpg

Pobierz
  • 42
@Mi-sky: Tak to prawda, piszę o tym w linkowanym artykule. Natomiast i tam niestety różnie bywa. Nie mam zbyt dużej wiedzy technicznej, ale jak raz pojechałem uczestniczyć w takich oględzinach do ASO (cena oględzin w ASO- 500 zł) to około 30 minut wyciągałem z mechanika, że samochód jest cały ponownie lakierowany. Pal licho o powody bo historii pokolizyjnej tam niemal na pewno nie było, natomiast mechanik tylko burknął coś pod nosem
@LaudatorLibertatis: Jak mam być szczery to po takiej akcji poszedł bym do przełożonego od mechanika. Jadąc do ASO mam prawo wymagać, by kontrola była szczegółowa. A tym bardziej jak mają to w cenniku i kupujesz konkretną usługę. Kumpel jak kupował audi miał zapłacić 1200zł za sprawdzenie, a jak wytknął błędy i małe zaangażowanie dostał rabat 30%. Oczywiście dalsza część przeglądu była pod okiem przełożonego.
@dumelosw: Bazując na praktycznych problemach z jakimi się spotykałem to:
- sprawdzić stan lakieru. Czasem dealer lakieruje coś we własnym zakresie;
- sprawdzić w Internecie jakie są popularne problemy z danym modelem, akcje serwisowe;
- zweryfikować, czy nasze ustne oczekiwania znalazły odzwierciedlenie w zamawianej konfiguracji;
- sprawdzić umowę. W B2B przy umowach sprzedaży czasem dealer wyłącza rękojmię, ale nie za często;
- odebrać samochód z mechanikiem / rzeczoznawcą. Czasem jakieś problemy