Wpis z mikrobloga

Historia nigdy nieukończonego metra w Bratysławie dobiega właśnie końca. Trwa burzenie starych tuneli w związku z budową nowych osiedli mieszkaniowych. W przyszłości pojedzie tędy tramwaj. W latach 70. i 80. XX w. Bratysława intensywnie rozwijała się. Na prawym brzegu Dunaju zaczęto wznosić wielkie osiedle Petržalka, zamieszkiwane obecnie przez ponad 100 tys. osób. To rodziło potrzebę zapewnienia efektywnej i wygodnej komunikacji publicznej.

Początkowo Petrzałkę miała obsługiwać tymczasowa szybka kolej z wykorzystaniem Starego Mostu. Prace ruszyły w okolicach 1985 r., ale szybko stanęły. Władze miasta zdecydowały, że związku z dynamicznym rozwojem osiedla Petrzalka lepsze będzie klasyczne metro. Docelowo powstać miały dwie linie o łącznej długości 29 km (A: Dúbravka – Karlova Ves – centrum – Rača i B Petržalka – centrum – Trnavské mýto – Ružinov). W 1988 r. położono kamień węgielny pod stację Dunaj, znajdującą się na trasie planowanej linii B. Pierwszy odcinek od stacji Luky Juh do stacji Dunaj miał zostać ukończony w 1997 r., a całość – trzy lata później. Budowa szybko została wstrzymana, bo już w 1990 r. Taka inwestycja w czasach przemian polityczno-gospodarczych okazała się niemożliwa do poprowadzenia. Ostatecznie w kilku miejscach udało się przeprowadzić prace ziemne, powstał też 300-metrowy tunel w rejonie planowanej zajezdni Janikov dvor. Prowadzono też wykopy w rejonie Dunaju. W następnych latach Bratysława myślała o budowie lekkiego metra w stylu francuskiego systemu VAL. Przez lata jednak projektu nie udało się wdrożyć do realizacji.

Ostatecznie w 2003 r. zapadła decyzja o budowie szybkiego tramwaju, połączonego przez Stary Most z istniejącą siecią tramwajową na lewym brzegu. Do realizacji przyjęto wariant z naziemnym przebiegiem oraz kolizyjnymi skrzyżowaniami. Prace ruszyły w 2013 r. Pierwszy 2,4-kilometrowy odcinek do przystanku Junmannova otwarto w 2016 r., a cała linia – z 3,7-kilometrowym odcinkiem do przystanku Janikov dvor – ma zostać ukończona w 2023 r. Teraz historia bratysławskiego metra definitywnie dobiega końca: od lutego trwają prace związane z burzeniem starych tuneli pod Panónską cestą. Ma to związek z przygotowaniami do realizacji projektu urbanistyczno-deweloperskiego „Południowego miasta”. W przyszłości w miejscu dawniej planowanego metra znajdzie się tramwaj.


https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/bratyslawa-burzy-nieukonczone-metro-61106.html

#bratyslawa #slowacja #metro #transport #budownictwo #gruparatowaniapoziomu #ciekawostki #komunikacjamiejska
  • 2