Wpis z mikrobloga

42 lata temu oddano do użytku obwodnicę Trójmiasta. Drogę o przepustowości do 60k samochodów na dobę, w czasach, gdy liczba wszystkich samochodów w Polsce nie wynosiła więcej niż 500k.

Dziś ta obwodnica stała się drogą dojazdową do developerskich osiedli, która z racji natężenia na poziomie 80-100k aut dziennie, nonstop się korkuje z racji ograniczonej przepustowości zjazdów, no i wypadków oczywiście.

Co wybudowano przez te 42 lata w Trójmieście? Od upadku komuny wszystkie działania infrastrukturalne wyglądają bardziej na leczenie objawów niż przyczyny.

BYĆ MOŻE do 2025 ujrzymy obwodnicę metropolii trójmiejskiej. Być może, bo warunki na których ma być stawiana są absurdalne. Niedługo wyjdzie przetarg i zobaczycie, że nikt nie będzie chciał tego budować z własnej kieszeni.

#trojmiasto to komunikacyjne dno, w którym brakuje takich wizji jak blisko 50 lat temu, gdzie budowano z zapasem na lata.

Bierze mnie letarg gdy wbijam na obwodnicę w godzinach szczytu. Ilu ludzi utopiło tutaj swoje oszczędności życia by dotknąć swojego kawałka nieba o czystym powietrzu.

Prawda jest taka, że każdego dnia nerwowo przeglądają raport na trojmiasto.pl, czy jakiś kolejny debil się nie rozpieprzył na S6, albo inne zdarzenie nie spowoduje, że do swojego Lawendowego Wzgórza będzie jechał dwie godziny z pracy na Oliwie xD.

#polskiedrogi #gdansk #gdynia
  • 59
via Wykop Mobilny (Android)
  • 5
@brat_drwala: tylko zauważ, że teraz jak masz rodzinę to nie kupisz mieszkania w centrum bo byś z torbami poszedł. Nawet na letnicy gdzie robyg buduję na mokradłach po zasypanym jeziorze ceny startują od 7500 zł/m2. Weź tu teraz kup 3-4 pokojowe mieszkanie. Ludzie często wybierają obrzeża i tereny za obwodnicą bo tylko na to ich stać. Prawda też, że przybywa aut wjeżdżających do Gdańska z zewnątrz, ale to co się dzieje
@Iskaryota Ty zacząłeś, a Ty
@MMaros powtórzyłeś więc zacznę od was. Oliwa istniała jako osobne miasto o dużym znaczeniu dlatego właśnie mieszkasz na Siedlcach, ale jedziesz do Oliwy. Ludzie pracują, mieszkają w Oliwie. Okej. To mamy za sobą.

@junx przykre jest to, że ludzie utożsamiają rozwój z budową biurowców. Rozwój to nie optymalizacja podatkowa, rozwój to nie callcenter, rozwój to nie outsourcing. Rozwój to jest dla studentów, którzy mają okazję dostać pierwszą
via Wykop Mobilny (Android)
  • 2
@buysy: spróbuj przejechać się PKM w godzinach szczytu czyli rano w kierunku Wrzeszcza, a po 15 w kierunku Port Lotniczy/Kartuzy. Zawsze jest ścisk, czasem nie ma możliwości wejścia do kolejki. Parkingi przy PKM w obrębie Gdańska jeszcze ok ale często brakuje miejsc za zostawienie auta, a te na wioskach to przeważnie kawałek uklepanego pola gdzie strach wjechać. Ja np wolałbym dojeżdżać do pracy komunikacją zbiorową, ale to nie ma zwyczajnie sensu
@KUKL: Proszę bardzo: całe życie mieszkam w kamienicy w ścisłym centrum Wrzeszcza, a gdy będę się wyprowadzał, to nie chcę się kisić w 4 ścianach i planuję zamieszkać w domu pod miastem. Jeżeli mam wybierać kupno mieszkania na obrzeżach (pozdrawiam całe Gdańsk-Południe), gdzie i tak będę dojeżdżał w korkach, to wolę w tej samej cenie już postawić dom. Jazda PKM z Borkowa do Wrzeszcza (38minut) to taki sam czas co powrót
@Iskaryota: Trochę racji masz. Obwodnica to serio relikt przeszłości jak kiedyś budowano drogi i trzeba by było ja cała przebudować. Jedyny konkretny fragment to przebudowany węzeł kokoszki. Tak powinni przebudować cała drogę. A zaraz są dwa pasy w jedna stronę bez pobocza i bariery energochłonne powyginane w harmonijkę na całej długości bo przez ilość wypadków drogowcy chyba doszli do wniosku ze nie opłaca się ich wymieniać bo zaraz ktoś i tak
@junx: Ty tak uważasz, że muszą się skupiać. Ja tak nie uważam. Wielu architektów też się zgadza, że są inne sposoby niż robienie wielkiej huty, gdzie tysiące walą rano, a potem wieczorem wracają za miasto. W wielu miejscach to przerabiano i wielu miejscach dochodzono do wniosku, że może to nie jest najlepszy pomysł. Rozumiem, że ty pracujesz na Domaniewskiej w Wawie i bardzo to lubisz?
@Iskaryota: Mieszkam 22 lat w Gdańsku. Korki są przewidywalne, komunikacja nie działa najgorzej chociaż brakuje wielu buspasów i mocniej rozbudowanej sieci tramwajowej. SKM to ściek, w poprzedniej pracy miałem klienta - kanarka SKM. Psioczył na marszałka województwa bo wszystko pcha w PR a SKM głęboko w dupie.

Dobrze widać, że za komuny planowanie w Gdańsku było znacznie lepsze. Rezerwy pod kolejne pasy ruchu, rezerwa pod tramwaj (np na Chełm). Ba byłą
@Iskaryota: ale w Krakowie z obowdnicą jest to samo, które ciągle się korkują, co chwile jakiś wypadek. Piątek popołudniu chciałbyś przejechać - nie ma szans ludzie do zakopca ruszają i wszystko stoi. Nadzieją w tym, że niby mają domknąć północną obowodnicę, wtedy może trochę na południu się rozluźni.
Do tego w mieście non stop remonty, połowa ulic pozamykana albo pozwężana, wjechać od południa do Krakowa nierealne. I z tego co widzę
@Iskaryota mieszkam 35 km od Gdańska na wschód. Praca na Letnicy ,czyli S7 -sucharskiego-tunel(rano 25min ,po południu 10 min dłużej ,bo Sucharskiego). To jest chyba najlepsze rozwiązanie. Tereny na wschód od Gdańska są obecnie najlepsze do zamieszkania.
@Iskaryota: Mireczku, problemy z systemem transportowym w trójmieście są bardziej skomplikowane niż "hurr durr kiedyś potrafili, dzisiaj nie potrafią".

Obwodnica trójmiasta jak sam napisałeś była projektowana na 50k pojazdów a nie 100k które teraz się tam przemieszcza. 50k to na Alei Zwycięstwa jeździ, która tworzy oś średnicową przecinaną drogami poprzecznymi z którymi tworzy sygnalizacje świetlne których głównym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa a nie poprawa płynności ruchu. Wniosek: za dużo samochodów na
@Iskaryota: a tak z ciekawości jak na codzień wygląda kultura jazdy w trójmieście, ogólnie płynność? Moim ostatnim wspomnieniem z wakacji (po zjechaniu z tej obwodnicy) było absolutne nie ogarnianie zamka i wręcz agresja jak próbowałem go zastosować:) Pytam, bo to dowód anegdotyczny, więc w sumie nie wiem, takie odczucie, a że na codzień po Krakowie nie zdarza się to raczej to się dość mocno zdziwiłem.
Co wybudowano przez te 42 lata w Trójmieście? Od upadku komuny wszystkie działania infrastrukturalne wyglądają bardziej na leczenie objawów niż przyczyny.


@Iskaryota: W ogóle w całej Polsce widać, że w kwestii gospodarowania i zarządzania miastami nie wyciągnięto żadnych wniosków, oraz że nie zajmują się tym żadni specjaliści, tylko przypadkowi ludzie. Widać na każdym kroku, że Polska idzie w ślady krajów z europy zachodniej, ale kopiuje przestarzałe pomysły, podczas gdy europa od
@Iskaryota: najgorsi to so kierowcy z trójmiasta. Ci co maja GD, GPU albo GTS to są największe dzbany jakiekolwiek janusze widzieli. Kompletnie brak znajomosci prawa ruchu drogowym, chamstwo no i wspomniany debilizm....