Wpis z mikrobloga

Kaszlak w pikapie z nadbudową

czyli

PF 126p Bombel

W życiu każdego produkowanego w Polsce ludowej samochodu następował czas, kiedy zaczęto się zastanawiać nad zwiększeniem gamy oferowanych wersji nadwoziowych danego pojazdu. Takie próby podejmowano zazwyczaj w krótkim czasie od rozpoczęcia produkcji, jednak kończyły się dwojako – wprowadzeniem nowej wersji do produkcji albo odstawienie jej do magazynu w fabryce.

Wprowadzony do produkcji w 1973 roku Polski Fiat 126p nie był wyjątkiem. Dość szybko, bo w 1974 roku postanowiono na bazie małego Fiata stworzyć dostawczaka. O pomoc poproszono Akademię Sztuk Pięknych, w której zespół pod wodzą Cezarego Nawrota zaprojektował dwuosobowego malczana z nadbudówką z żywicy i włókna szklanego. Bazą dla pojazdu był seryjny 126p, któremu wycięto część dachu za słupkiem B, do wysokości dolnej krawędzi szyb. Ze względu na pękaty kształt plastikowej góry, pojazd nazwano Bombel. W prototypach występowały dwie wersje nadbudówki – z bocznymi okienkami i bez nich.

Maluch Bombel posiadał za przednimi fotelami specjalną siatkę, która oddzielała przestrzeń pasażerską od ładunkowej, a także chroniła kierowcę i pasażera przed bagażem z tyłu. Miejsce na bagaż było dwupoziomowe – górny poziom był dostępny po otwarciu tylnych drzwi, zaś dolny – po uchyleniu półki znajdującej się we wnęce dostępnej za przednimi siedzeniami. Usunięcie wzmiankowanej półki pozwalało przewieźć w tak uzyskanej przestrzeni ładunkowej nawet 300 kilogramów bagażu, przy jednoczesnym metrze sześciennym pojemności.

Koncept dostawczego malczana nie wszedł do produkcji z niewiadomych przyczyn – całkiem możliwe że winę za to ponosił koncept bazowego 126p, z silnikiem umieszczonym z tyłu, który skutecznie uniemożliwiał uzyskanie płaskiej i pojemnej przestrzeni bagażowej – być może połączenie konceptu Bombla i NP/Traction Avanta/Ryjka, tj. budowa malucha dostawczego z przednim napędem i jednolitą częścią ładunkową, miałaby większe szanse na produkcję. Nie jest znana ilość wyprodukowanych prototypów; o nich wiadomo tyle, iż w latach 70. były używane w roli samochodów serwisowych rajdowych sraluchów podczas rajdów samochodowych.

#samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #ciekawostki #prl #fiat #fsm #126p #autakrokieta


zdjęcie przedstawia Bombla podczas MTT w Poznaniu w 1974 roku
SonyKrokiet - Kaszlak w pikapie z nadbudową

czyli

PF 126p Bombel

W życiu każ...

źródło: comment_1590257684lx0uJUeJz8xMl5agRUE4xm.jpg

Pobierz
  • 8