Wpis z mikrobloga

Źródłem cierpienia, zwanym avijja, jest niewiedza, która jest brakiem umiejętności postrzegania rzeczywistości takiej, jaką jest naprawdę.

Ta podstawowa niewiedza jest równoznaczna z nierozumieniem naszej prawdziwej natury.

Cierpimy z powodu poglądów i opinii, z powodu nawyków i warunków, których nie rozumiemy. Przeżywamy nasze życie przepełnieni ignorancją, nierozumieniem rzeczywistości takiej, jaką ona naprawdę jest.

Jeżeli często przysł#!$%@? się sobie, czasami możesz usłyszeć następujące zdania: „Powinienem robić to, ale nie powinienem robić tamtego”, „Powinienem postępować w ten sposób, ale nie wolno mi postępować w tamten sposób”, lub „Świat powinien wyglądać inaczej”, „Nasi rodzice nie powinni być tacy, powinni być inni”. 
Podobne myśli dzwonią w naszych umysłach, ponieważ tak naprawdę nie mamy pojęcia, co powinno być, a czego być nie powinno.

Podczas medytacji słuchaj tych wewnętrznych opinii na temat, jak być powinno, a jak być nie powinno - po prostu przysł#!$%@? się im.

Kontempluj, rozważaj pojawiające się uczucia bólu lub przyjemności, wszystkie pojawiające się wspomnienia, myśli i opinie, jako nietrwałe anicca. Przemijalność jest charakterystyczną cechą wszystkich stanów.

Jak wielu z was spędza dzień rzeczywiście badając to na każdy możliwy sposób, podczas siedzenia, stania, czy leżenia? Badaj to, co postrzegają twoje oczy, słyszą uszy, smakuje język, czuje nos, odczuwa i doświadcza ciało oraz myśli umysł.

Ajahn Sumedho

http://sasana.pl/badajac-umysl

#buddyzm #medytacja #pscyhologia #buddyzmnadzis
  • 1
via Wykop Mobilny (Android)
  • 2
@KrolWlosowzNosa: Avidya (niewiedza, ignorancja) oznacza brak wiedzy że wszystko jest nietrwałe (anitya) i że nie ma niezmiennej jaźni (anatman) co prowadzi do cierpienia (dukha).
Avidya jest również pierwszym członem doktryny współzależego powstawania która opisuje proces ponownego wcielania się.
Jest też podobny termin 'moha' (pomieszanie, złudzenie) który jest częścią koncepcji tri-dosa (trzech trucizn). Są to pomieszanie (moha), pragnienie (raga) i awersja (dvesa). Te trzy są również widziane jako źródło cierpienia i wcielania