Wpis z mikrobloga

@ponczkowy:
Hej,
Mam pytanie, może ktoś z tagu #niemcy będzie wiedział.
Pracuję jako #programista na umowę o pracę i mieszkam w #berlin
Zastanawiam się nad powrotem do PL, ale chciałbym pozostać w obecnej pracy.
Wiązałoby się to z wymeldowaniem z Berlina.
Czasami bym dojeżdzał do biura z Polski a czasami pracowałbym zdalnie.

W pracy wstępnie powiedzieli mi że to nie jest legalne i że muszę mieć:
- niemiecki meldunek
- konto w niemieckim banku ( od 2 lat dostaje wyplatę na konto w euro w Polskim banku i nigdy nie było problemu ( ͡° ͜ʖ ͡°) )

Pozatym:
- Podatki płacę w Niemczech
- Doradca prawny powiedział mi że nic nie stoi na przeszkodzie żebym miał meldunek i miejsce zamieszkania w Polsce, bo, jest mnóstwo osób które mieszkają w Polsce i codziennie dojeżdżają do Niemiec do pracy. (Pracują w charakterze grenzpendler/grenzgänger)

Wymóg niemieckiego miejsca zameldowania, pojawił się u mnie już w drugiego pracodawcy.
W obecnej sytuacji nie wiem czy mój pracodawca nie jest zaznajomiony z przepisami i wymaga meldunku?
Czy może jest coś w prawie niemieckim co rzeczywiscie wymaga od pracodawcy żeby pracownik miał meldunek?

Zanim pójdę się wykłocać z HR`ami chciałbym się upewnić czy mam rację.

Dzięki za odpowiedzi ()

#prawo
  • 7
@ponczkowy: u mnie w pracy kumpel miał taki sam temat. Kombinowali nawet z zewnętrznym doradcą podatkowym i stanęło na tym, że chłop wynajął mieszkanie w Niemczech i tam ma zameldowanie.
Także raczej ciężko to obejść.
Mam podobna sytuacje. Niemiecki pracodawca tez wymagal meldunku w Niemczech. Ja pracuje zdalnie, ale duzo jezdze i podejrzewam, ze pracodawca mialby problem z ustalaniem zwrotu kosztow za podroz sluzbowa. Wydaje mi sie, ze Pracodawca nie chce miec dodatkowej roboty papierkowej.

Konto bankowe mam w PL i pracodawca nie mial z tym problemu, ale jest duzo instytucji w DE, ktorych formularze nie przyjmuja IBAN (niemiecki numer konta jest chyba 2 cyfry krotszy). tutaj