Wpis z mikrobloga

Mircy, przy okazji serwisu sprawdzili mi akku i stwiedzili, że jest w porządku ale trzeba go doładować (częste jazdy na krótkich odcinkach). Samochód 6-cio letni. Zmierzyłem napięcie akumulatora bez obciążenia: 12,4 V, przy zapalonych światłach i grającym radiu: 11,5 V. Kupiłem prostownik Volt Polska 6PRO122408 8A i po 5 minutach ładowania wskazał on, że akumulator jest w pełni naładowany. Pytanie brzmi: wyluzować czy #!$%@?ć prostownik i kupić jakiś inny (ew. jaki?).

#akumulator #motoryzacja
  • 19
@Jacoos1: o, czyli mas jakąś podkładkę, zwrócili uwage na coś konkretnego? bo napiecie to jedno a gęstość / pojemność / ile moze dać max prądu to osobna sprawa, może Ci pokazywać "dobrze" a zimą jak będzie trzeba to nie da prądu ile trzeba, zgaduję że może sprawdzili Ci urządzeniem do obciążania i wyszło im, że mało daje prądu (ciężko powiedzieć co znaczy sprawdzili)
@qlf00n: tak właśnie było, samochód stał kilkanaście godzin po skończonej robocie i dopiero tuż przed wydaniem, następnego dnia go przemierzyli. Ale ok, sprawdzę po nocce.
@Jacoos1: to jest tak, że wraz z używaniem, z wiekiem aku traci pojemność, doładowywanie go będzie nadal wskazywało dobre napiecie ale to tak jak ze smartfonem, niby 100% a trzyma coraz krócej, to tutaj niby 12,4 / 12,8 a jak ma strzelić to pierdnie, na lato starczy a zimą będzie mniejszy zapas (bo temperatira ma wpływ na pojemność i max prąd), czy musisz już wymienić nie wiem, podali ile tam max
@Jacoos1: wydruku wcześniej nie widziałem ale na yt jest taki fajny kanał mr akumulator, na pewno poprawne jest to, że przy rozruchu nie spadło Ci poniżej 10V, >14V rownież pod obciążeniem to też dobrze, znaczy że alternator daje radę i połączenia są ok, SOC to stan naładowania, tutaj jest jakiś rozsądny artykuł co on oznacza i jak to jest oceniane: https://batteryworld.varta-automotive.com/pl-pl/prawidlowa-interpretacja-wyniku-testu-akumulatora

na myśl przychodzi mi jeszcze to czy kupiony prostownik ma
@Jacoos1: jest też kwestia jak bardzo Cię boli gdyby Ci padł, inaczej jest jeśli codzienie robisz setki km i nie możesz sobie na to pozwolić, a co innego jak wiesz że jest po prostu słabszy, co jakiś czas go prostownikiem doładujesz/sprawdzisz a w bagazniku masz kable (nie najtansze i wiesz jak poprawnie i w jakiej kolejnosci je podlaczyc), wtedy w sumie problem sie minimalizuje do tego, ze jak zauwazysz ze zaczyna
@qlf00n: Nie boli bardzo, najwyżej sąsiad pomoże odpalić. Dzięki za wyjaśnienie problemu. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@ciasteczkowy_otwur: Z pracującym silnikiem nie sprawdzałem - wszystkie pomiary robiłem przy wyłączonym motorze, ew. w trybie akcesoria (zasilanie podawane na światła, i elektronikę w samochodzie).
@Jacoos1 Wydaje się że akumulator jest nawet w dobrym stanie, pewnie wystarczy go porządnie naładować przed zimą i po zimie i jeszcze pojeździsz na nim. Dobry jest właśnie ten kanał mrAkumulator o którym pisze @qlf00n Zamiast prostownika wg mnie byłaby lepsza ładowarka "inteligentna" z trybem repair/recond czyli ładowanie odsiarczające, wyższym napięciem. Dajesz wtedy na 12-24h zwykły tryb a potem parę godzin odpoczynku i z dwa razy, też z przerwą, ten tryb recond
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@Jacoos1: Niech postoi noc nie ruszany, podłącz ten prostownik jeszcze raz i ustaw mu tryb ze śnieżynką czy jaki tam jest w instrukcji i niech na nim naładuje ze 2 razy aż stwierdzi, że jest ok. Jak masz korki odkręcane to sprawdź też czy poziom elektrolitu nie jest zbyt niski i ewentualnie dolej wody destylowanej.
@Jacoos1: Dla przykładu, ponieważ w tym robiłem. Zasiarczony zwykły akumulator w 25% potrzebował tydzień ładowania prądem 2 amperów. Problem w tym, że automatyczne prostowniki tego nie ruszą. Musisz mieć porządny manualny prostownik i areometr.