Ciekawostka, wiele osób myśli, że jak jest wielki klocek na wielkiej tarczy hamulcowej to lepiej hamuje bo mocniej naciska i oni to czują, a to nieprawda. Chodzi o to, że im większa tarcza z klockiem tym więcej jest w stanie zmagazynować ciepła i dłużej wytrzyma zanim zmniejszy się skuteczność z przegrzania #motoryzacja
@Kroledyp: a fakt, że taka sama siła hamowania działa na większej średnicy nie ma tu przypadkiem znaczenia? Do tego zazwyczaj wersję z większą tarcza często mają wielotloczkowe zaciski, więc siłą jest większa i lepiej rozłożona. Ale pojemność cieplna to też atut.
@nadziej_a: ale to nie jest żaden żart, serio. W autach co się ścigają na 1/4 mili nie dają większych tarcz bo fabryczne na jedno hamowanie wystarczą i się nie zagrzeją
@Kroledyp: gdyby chodziło wyłącznie o pojemność cieplną to wielkość klocka nie miałaby znaczenia - a oczywiście ma. Wytłumaczenie zatem jest równie bezsensowne jak stwierdzenie, że "wielki klocek na wielkiej tarczy hamulcowej to lepiej hamuje bo mocniej naciska"
1.Większa tarcza to większa dźwignia i większa siła hamowania 2.Większy tłoczek/więcej tłoczków pozwala na zwiększenie siły zaciskowej 3.Większa tarcza i klocek to większa pojemność cieplna czyli późniejsze powstawanie fadingu. 4.Pojedyńczy tłoczek jest podatny na nierówne zużycie okładzin ze względu na zasyfione prowadnice pływającego zacisku 5.Pojedyńczy tłoczek daje punktowy docisk i przez to klocek
@Kroledyp: Jak masz większą powierzchnię tarcia to i masz większe tarcie. większa tarcza będzie nagrzewać się tak samo jak mniejsza, bo podczas hamowania wytwarza więcej ilości ciepła z powodu większego tarcia.
Hamujesz też zimnymi tarczami, jak tylko ruszysz zimnym autem. I większa tarcza będzie hamować lepiej niż mniejsza, a nie ma mowy aby po pierwszym lekkim hamowaniu tarcza zrobiła gorąca, że dobiła do swojej pojemności cieplnej, tylko będzie letnia lub dalej
@r5678: a z ciekawości, czy siła docisku klocków (większych) na tarczy (większej) nie jest mniejsza od tej która jest na mniejszej tarczy z mniejszymi klockami ? Tak głośno myślę, że może faktycznie być tak, że większe tarcze mają mniejszy docisk, ale na większej powierzchni, co finalnie daje ten sam rezultat w skuteczności hamowania, ale tarcza wolniej będzie się nagrzewała z tytułu mniejszego nacisku (takiego samego, ale na większej powierzchni).
Przecież chodzi głównie o tarcie jak już zostało napisane wyzej. Pojemność cieplna ma znaczenie przy większej ilości powtarzanych hamowań. Przegrane nie pozwolą hamować skutecznie a w większych/grubszych masz więcej tej pojemności wiec możesz więcej razy wykonać powtarzalne hamowania.
Jak masz większą powierzchnię tarcia to i masz większe tarcie to chyba najwieksza glupota z waszych komentarzy
sila tarcia nie zalezy od powierzchni klocka. co wiecej nie zalezy tez od masy pojazdu. wiekszy zestaw hamulcowy ma lepsza pojemność i mozliwosc rozpraszania ciepla - co pozwala na dluzsze i czestsze hamowania. to jedyny efekt wymiany brake kitu.
wieksza tarcza daje wiekszy moment hamowania a nie
#motoryzacja
Ale pojemność cieplna to też atut.
@Kroledyp: Ma znaczenie jeszcze moment, większa tarcza to większa dźwignia.
1.Większa tarcza to większa dźwignia i większa siła hamowania
2.Większy tłoczek/więcej tłoczków pozwala na zwiększenie siły zaciskowej
3.Większa tarcza i klocek to większa pojemność cieplna czyli późniejsze powstawanie fadingu.
4.Pojedyńczy tłoczek jest podatny na nierówne zużycie okładzin ze względu na zasyfione prowadnice pływającego zacisku
5.Pojedyńczy tłoczek daje punktowy docisk i przez to klocek
Hamujesz też zimnymi tarczami, jak tylko ruszysz zimnym autem. I większa tarcza będzie hamować lepiej niż mniejsza, a nie ma mowy aby po pierwszym lekkim hamowaniu tarcza zrobiła gorąca, że dobiła do swojej pojemności cieplnej, tylko będzie letnia lub dalej
Jak masz większą powierzchnię tarcia to i masz większe tarcie
to chyba najwieksza glupota z waszych komentarzy
sila tarcia nie zalezy od powierzchni klocka. co wiecej nie zalezy tez od masy pojazdu.
wiekszy zestaw hamulcowy ma lepsza pojemność i mozliwosc rozpraszania ciepla - co pozwala na dluzsze i czestsze hamowania. to jedyny efekt wymiany brake kitu.
wieksza tarcza daje wiekszy moment hamowania a nie