Wpis z mikrobloga

Przewóz materiałów promieniotwórczych jest jednym z największych wyzwań, któremu musi sprostać branża jądrowa. Każdy transport musi zagwarantować, że przewożone materiały radioaktywne pozostaną bezpieczne dla otoczenia niezależnie od wszystkich zdarzeń losowych, jakie może napotkać na swojej drodze.

Rozróżniamy cztery kategorie specjalistycznych pojemników stosowanych zależnie od rodzaju przewożonego ładunku i potencjalnych zagrożeń:

Kategoria A.
Niewielkie pojemniki przeznaczone głównie do przewozu radiofarmaceutyków i źródeł radioaktywnych. Mają zapobiec uwolnieniu substancji radioaktywnych przy wypadkach w transporcie drogowym. Składają się z 3 elementów:
Wewnętrznego pojemnika ołowiowego grubości 40-50 mm. Ogranicza promieniowanie alfa i beta.
Szczelnej stalowej puszki zabezpieczającej przed dostępem wody.
Hermetycznej beczki lub wiadra wypełnionego pianką bądź styropianem. Chroni zawartość przed wstrząsami.

Kategoria B.
Zazwyczaj są to kilkunastotonowe pojemniki do przewozu substancji wysokoaktywnych np. zużytego paliwa jądrowego. Muszą przetrwać i zachować szczelność w przypadku katastrofy w ruchu kolejowym lub morskim. Do pojemnika doczepione są stalowe zderzaki mające absorbować energię zderzenia. Często pojemnik transportowy jest jednocześnie tym samym pojemnikiem, w którym wypalone paliwo zostanie złożone na składowiskach geologicznych. Takie pojemniki muszą być zaprojektowane tak, aby nie tylko bezpiecznie przetrwać transport, ale również zagwarantować bezpieczne przechowywanie wypalonego paliwa przez tysiące lat.

Kategoria C.
Najmocniejszy rodzaj pojemników do transportu radioaktywnych materiałów. Mają one zadanie zapobiec uwolnieniu substancji radioaktywnych po wypadku przewożącego go... samolotu. Do tej pory powstał jedynie jeden taki pojemnik: TUK-145/C. Składa się on z mniejszego pojemnika typu B umieszczonego wewnątrz kontenera wypełnionego piłeczkami pochłaniającymi energię kinetyczną.

Każdy model pojemnika musi przejść restrykcyjne testy sprawdzające jego odporność. Dla pojemnika typu B są to:
Testy uderzeniowe: musi wytrzymać m.in. zderzenie z betonową ścianą przy prędkości 130 km/h, zrzucenie z 9 metrów czy dziurawienie z siłą 4 mln Niutonów.
Test szczelności: pojemnik umieszcza się w warunkach symulujących zanurzenie na głębokości 15-200 metrów na okres do 8 godzin.
Test pożarowy: po 60 minutach przebywania w ogniu o temperaturze 800 stopni Celsjusza temperatura wewnątrz pojemnika nie może przekroczyć 150°C. Jest to temperatura, w której nie dojdzie do uszkodzenia prętów paliwowych.

Ponadto, każdy rodzaj pojemnika musi umożliwiać dalszy, bezpieczny transport i rozładunek nawet po wystąpieniu wszystkich wypadków komunikacyjnych na które był zaprojektowany. Jest to niezbędne, ponieważ oczywistym jest, że w miejscu wypadku nie będzie odpowiedniego sprzętu, który pozwoliłby na przepakowanie zawartości do innego pojemnika (nawet małe ampułki radiofarmaceutyków są pakowane wewnątrz komór izotopowych, które osłaniają operatora przed promieniowaniem).

???? Mimo wysokiego stopnia komplikacji, przewozy substancji radioaktywnych nie należą do rzadkości. Rocznie przewozi się 20 - 300 mln transportów materiałów radioaktywnych. Większość z nich to przewóz radiofarmaceutyków do pacjentów czekających w szpitalach.

???? Na potrzeby przemysłu powstały również proste pojemniki do przewozu przedmiotów niestanowiących zagrożenia (tj. zamkniętych źródeł promieniowania, np. czujek dymu). Tego typu pojemniki posiadają postać prostych skrzyń i beczek, ponieważ nie muszą chronić przed uwolnieniem izotopów promieniotwórczych. Dla odróżnienia oznacza się je jako IP-1 i IP-2.

Jak więc widać transport substancji promieniotwórczych znacząco odbiega od wyobrażenia przedstawianego w filmach. Zielona świecąca ciecz przewożona w żółtych beczkach jest mitem niemającym żadnego pokrycia z rzeczywistością. Całość jest dokładnie zaplanowaną i ściśle nadzorowaną operacją.

Dla https://www.facebook.com/Napromieniowani napisał: Mateusz Stecki

#napromieniowani #ciekawostki #energetyka #atom #elektrownia #gruparatowaniapoziomu
Sweet-Jesus - Przewóz materiałów promieniotwórczych jest jednym z największych wyzwań...

źródło: 272844757_5451481428196706_2491620576280101978_n

Pobierz
  • 11
Zdjęcie termowizyjne ciężarówki przewożącej wypalone paliwo jądrowe. Temperatura ok. 20°C w okolicach ładunku jest spowodowana nagrzewaniem pojemników od materiałów radioaktywnych. Podniesiona temperatura pojemnika nie oznacza, że promieniowanie „wydostaje się na zewnątrz”.

Moc dawki na powierzchni pojemnika nie może przekraczać 2 mSv/h. W szczególnych przypadkach prawo dopuszcza podniesienie limitu do poziomu 10 mSv/h przy podjęciu dodatkowych środków bezpieczeństwa.
Sweet-Jesus - Zdjęcie termowizyjne ciężarówki przewożącej wypalone paliwo jądrowe. Te...

źródło: 272935660_5451516318193217_2125961286865893490_n

Pobierz
Pojemniki typu A. Niewielkie pojemniki, głównie do przewozu radiofarmaceutyków i źródeł radioaktywnych. Mają zapobiec uwolnieniu substancji radioaktywnych przy wypadkach w transporcie drogowym. Składa się z 3 elementów:

- wewnętrzny pojemnik ołowiowy grubości 40-50mm. Ogranicza promieniowanie alfa i beta.
- szczelna stalowa puszka zabezpieczająca przed dostępem wody.
- hermetyczna Beczka lub wiadro wypełnione pianką lub styropianem. Chroni zawartość przed wstrząsami.
Sweet-Jesus - Pojemniki typu A. Niewielkie pojemniki, głównie do przewozu radiofarmac...

źródło: 272902890_5451516134859902_855217234871505454_n

Pobierz
Pojemniki typu A. Niewielkie pojemniki, głównie do przewozu radiofarmaceutyków i źródeł radioaktywnych. Mają zapobiec uwolnieniu substancji radioaktywnych przy wypadkach w transporcie drogowym. Składa się z 3 elementów:

- wewnętrzny pojemnik ołowiowy grubości 40-50mm. Ogranicza promieniowanie alfa i beta.
- szczelna stalowa puszka zabezpieczająca przed dostępem wody.
- hermetyczna Beczka lub wiadro wypełnione pianką lub styropianem. Chroni zawartość przed wstrząsami.
Sweet-Jesus - Pojemniki typu A. Niewielkie pojemniki, głównie do przewozu radiofarmac...

źródło: 272817959_5451516078193241_1317575783335293151_n

Pobierz
Test zderzeniowy pojemnika typu B.

Aby sprawdzić czy w razie wypadku, pojemnik zachowa szczelność prowadzi się symulację zderzenia pociągu. Wagon kolejowy na którym spoczywa pojemnik uderza w betonową zaporę z prędkością 130 km/h (81 mph). Należy pamiętać że prędkość pociągów przewożących materiały radioaktywne jest ograniczana do 60 km/h.
Sweet-Jesus - Test zderzeniowy pojemnika typu B.

Aby sprawdzić czy w razie wypadku, ...

źródło: 272915134_5451516361526546_3361624137120282264_n

Pobierz