Wpis z mikrobloga

Mirki pomocy, ja jestem kompletnie zielony w temacie elektryki, ale kupilem sobie coś jak na załączonym obrazku. Problem polega na tym, że w kabinie jest kilka lampek led oraz lodówka, które oczywiście zużywają prąd. Co prawda na dachu mam panel słoneczny, ale aktualnie mieszkam w Norwegii, przez śnieg i brak słońca panel praktycznie staje się bezużyteczny.

Kabina ma podpięcie pod zwykłe gniazdko z tyłu, wiec jak jestem w domu mogę naładować sobie akumulator, ale wystarcza on tylko na ok. 30h pracy, może nawet mniej.

Teraz pomyślałem sobie, że przecież w samochodzie mam hak, więc mógłbym podłączyć się pod gniazdko obok, tylko nie do końca wiem, co muszę kupić żeby to działało? Kupując kabinę sprzedawca powiedział mi, że kable na tym gniazdku w samochodzie mogą być zbyt cienkie, więc pytanie moje brzmi:

Czy mogę jakoś zmienić te kable tak, aby to działało? Pomyślałem, że przecież mam na pace też podpięcie z do zapalniczki, może stamtąd mogę pociągnąć prąd? Ewentualnie może innym rozwiązaniem byłoby pociągniecie kabli bezpośrednio z akumulatora?

#elektryka #elektrykasamochodowa #mechanika #caravaning #camper #kamper
Vantrilio - Mirki pomocy, ja jestem kompletnie zielony w temacie elektryki, ale kupil...

źródło: gladiator-b-1920x1080-3

Pobierz
  • 11
  • Odpowiedz
@Vantrilio: Uważaj, żebyś sobie nie zrobił kuku nie znając się na elektryce(!) i lądując na jakimś zadupiu i bez prądu i bez auta które da się uruchomić - bo zrobiłeś "genialne połączenie" i lodówka zajechała ten z auta. Niezbyt jasno określasz czy masz w aucie wyłącznie jeden akumulator (ten "samochodowy" do uruchamiania i jazdy) czy do zasilania lodówki reszty jest drugi (i jaki).
  • Odpowiedz
@Vantrilio: Jak ten dodatkowy akumulator będzie mocno rozładowany to rzeczywiście kable mogą nie wytrzymać ewentualnie bezpiecznik strzeli. Dobrze też sprawdzić czy bezpiecznika ktoś nie wsadził większego abyś nie skończył tak jak gość z #kikiswiat który zapłacił chyba z 6k zł na doraźną naprawę wiązek po tym jak miał za duży bezpiecznik wsadzony. Idealnie by było puścić osobny kabel z akumulatora samochodu z bezpiecznikiem na samym początku aby w razie jakby go
  • Odpowiedz
  • 0
@bialy100k: Racja, niekoniecznie chce się tym zajmować sam, ale też chce mieć o tym jakiekolwiek pojęcie żeby nie wcisneli mi jakiegoś kitu :P W samochodzie mam klasycznie zwykly akumulator oraz dodatkowo, w kabinie ten który zasila lampki i lodówkę, zupełnie niezależny od samochodu i ładowany przez solar lub zewnętrzne gniazdko (tak jak w przyczepach kempingowych)

@biskup2k Pierwszy raz widze tego kikiswiat, ale ogromną ma przyczepę, bez porównania do mojej małej kabiny.
  • Odpowiedz
@Vantrilio: Gniazdo zapalniczki to zwykle normalnie do 10A. I nie chodzi o bezpiecznik (czasem siedzą i 30A) a zbyt cienkie przewody nieprzystosowane do takiej długotrwałej (a nie kilkuminutowej) pracy. I idź do ogarniętego elektryka, a nie pierwszego lepszego z warsztaty mechanicznego. To trzeba robić z głową i dobrze gdyby znał lokale problemy (np. związane z temperaturami, szkodnikami gryzącymi izolację etc.)
  • Odpowiedz
@bialy100k jak masz hotelowy aku lifepo4 to nie mozesz go laczyc z kwasowym aku. Musisz miec przetwornice dc/dc.
Jesli to sa zwykle dwa aku to mozesz je polaczyc wsadzajac po drodze przekaznik/separator akumulatorow. Wtedy mozesz ustawic przy jakim napieciu ma ci rozlaczyc akumukatory zeby ci lodowka nie rozladowala glownego i zostawila cos na poranny rozruch
  • Odpowiedz
W link, który wysłałeś widzę sporo różnych poduktów, co dokładnie stamtąd potrzebuje?


@Vantrilio: Chyba tylko te droższe moduły mają zabezpieczenia przed zbyt dużym prądem ładowania: https://techtron.pl/p2887,uklad-ladowania-dodatkowego-akumulatora-mr20.html

A tak oprócz tego dodatkowe przewodu będziesz potrzebował przekaźnika albo któregoś z tych modułów.

Zobacz w instrukcji samochodu (albo na klapce tego gniazda zapalniczki) ile watów mocy ciągłej możesz pobierać z gniazdka na pace, pewnie informacji o tym ile można pobierać z gniazda przyczepy będzie
  • Odpowiedz
  • 0
@biskup2k: Tylko, że ja nie chce łączyć bezpośrednio dwoch akumulatorów. Zależy mi żeby podłączyć się z alternatora i wyprowadzić z niego zwykłą, 2 pinową wtyczkę którą podłącze sobie do kabiny od zewnątrz. W ten sam sposób ładuje ją pod domem, ze zwykłego gniazdka.

Podczas jazdy podłączyłbym sobie to gniazdko i ładował, na postoju rozłączał i korzystał z solara.

To w ogole możliwe? :D
  • Odpowiedz
Zależy mi żeby podłączyć się z alternatora


@Vantrilio: To wyjdzie na to samo jakbyś podłączył się do akumulatora w samochodzie, bo te rzeczy są spięte ze sobą na stałe. Czyli byś musiał pamiętać aby rozłączać obwód po zgaszeniu silnika aby ci akumulatora w samochodzie nie rozładowywało.

Chyba że zamontujesz dodatkowy alternator który będzie ładował tylko akumulator w kamperze.
  • Odpowiedz