Wpis z mikrobloga

Chciałem zacząć trochę oszczędzać w ETFach. Nie zna się na tym, dlatego zacząłem czytać o podstawach i nie wiem czy to rozumiem w stopniu takim bardzo postawowym dlatego kilka pytań. Sorry, że wyszło tak długo, ale może mi to ktoś w bardzo obrazowy i prosty sposób wyjaśni, podkreslam, że jestem zielonką.

1. Żeby kupić ETFy muszę założyć specjalny rachunek w banku (który udostępnia ETFy) lub u brokera specjalizującego się w ETFach. Prawda?

2. Wiem, że jest cała gama kosztów. Np. koszt prowadzenia konta u brokera (są też darmowe), koszt transakcji przy zakupie ETF, koszty licencji emitenta (które pewnie są już w kosztach transakcji) itp. Czy po kupieniu ETF, taki ETF generuje koszty? Np. muszę zapłacić rocznie jakiś %? Jeżeli tak to z czego wynikają te opłaty? Zapewne są to opłaty dla emitenta aby "utrzymywał" ETF. Prawda?

3. Co prawdza mam wyobrażenie czym jest ETF, natomiast nie rozumiem "gdzie" on się znajduje i na ile jest on bezpieczny? Rozumiem, że są emitenci ETFów typu Ishares, Lyxor, Vanguard itp. Jaka jest relacja między brokerem/bankiem a emitentem? Broker jest pośrednikiem między emitentem a klientem (mną), dobrze rozumiem? Jeżeli kupię u brokera ETF to "gdzie" jest ten ETF? Co się stanie jeżeli bank lub broker zniknie? Czy wtedy mój ETF wyparowuje czy jest on niezależny od brokera? I dalej, co się stanie jak np. emitent upadnie? I jak wygląda sytuacja z przenoszeniem ETF od jednego brokera do innego? Mówiąc krótko nie rozumiem co kupuje kupując ETF, a dokładnie jak wygląda moja własność i na jakie ryzyka ta właśność jest wystawiona. Ryzyko kursu giełdowego jest dla mnie oczywiste.

4. Czy brokerzy są tak przejrzyści jak banki? Czy raczej brokerem może zostać firma krzak bez żadnego nadzoru finansowego tak jak to było w kryptowalutach, chociaż nawet tam już się sytuacja trochę polepszyła.