Wpis z mikrobloga

#elektromobilnosc #samochodyelektryczne
Naszło mnie na małe podsumowanie wyjazdu Norwegia - Polska - Norwegia. 19.03 - 28.04

Samochód: #skoda Enyaq 80, 2021, 2+1 na pokładzie.
Opony tył: Nokian Hakkapeliitta R3 SUV 255/50 R 19 107R
Opony przód: Nokian Hakkapeliitta R3 SUV 235/55 R 19 105R

Trasa: 4712,5 km
Moc pobrana: 1071,9 kWh
Koszt ładowania: 2209,12 PLN
Czas ładowania DC: 920 minut

Średnie zużycie: 22,7 kWh/100km
Cena za 100km: 46 PLN
Średnia prędkość ładowania: 56 kWh/h

Trasa cały czas z prędkościami dozwolonymi. Autostrada A1 jeden przejazd 140km/h, następne przejazdy 120km/h (ze względu na zużycie i hałas)

Jakie przemyślenia.

Większe zużycie niż myślałem. Z całej podróży prawie 23kWh/100km, a przez Norwegię i Szwecję bliżej 25kWh/100km, na pewno pogoda i opony nie pomagały, przy wyjeździe miejscami okolice zera, przy powrocie, nie wiele cieplej.
W Polsce w okolicach świąt i wyjazd na mazury, temperatury bliżej 20 stopni - 19,5 kWh/100km - już lepiej, ale ciągle dużo.

Ładowarek w Polsce jest dużo. Wiem że w Norwegii czy w Szwecji na jednym postoju może być 20 i więcej stanowisk a w Polsce jedno dwa lub cztery. Ale w Skandynawii te 20 stanowisk jest zajęte, natomiast w Polsce tylko raz musiałem czekać (sobota przy IKEA)
Wkurza to że każdy operator ma swoją apkę, swój abonament itp. Niestety nie było mi dane przetestować roamingu w #greenway, na kartę czekałem ponad miesiąc, a jak już koperta przyszła to bez karty w środku ¯\(ツ)/¯

Enyaq z 2021 jest upośledzony w stosunku do modeli nowszych np 2023, brak przygotowania/ podgrzania baterii, głównie w trasach i niskich temperaturach jest problemem - Nie kupię następnego elektryka bez tej funkcji.
Brak ten powoduje, że samochód zaczyna ładować się od np 45kWh/h i pomału dobija do 75kWh/h zamiast od razu wystartować z maksem możliwości czyli 135kWh/h. I zamiast 30 minut trzeba czekać godzinę.

Nie ma to znaczenia przy planowanych postojach np. na obiad w restauracji czy przy sklepie, tutaj godzina na ładowanie jest pożądana i czasem wybierałem specjalnie ładowarki AC lub wolne DC (<50kWh/h) aby mieć więcej czasu.

Końcowy koszt był porównywalny do przeciętnego auta ze spalaniem 7l/100km, co mnie zadowala.

Z "awarii" to:
jedna ładowarka w Gdańsku i jedna w Szwecji miała problem prawdopodobnie ze złączem. Samochód gubił komunikację z ładowarką i kończył sesję.
Awaria Travel Assist, (tryb ACC działa), ale problem występował tylko w Polsce. Podczas powrotu działał bez zająknięcia, zacząłem się zastanawiać czy ten powiązany jest jakoś z danymi z nawigacji i może brakowało danych "za granicą" - temat zgłoszony do Dealera.

Na promie Polferries, samochody elektryczne ustawiane są osobno do innych - wjeżdża się na końcu.
Morgan87 - #elektromobilnosc #samochodyelektryczne
Naszło mnie na małe podsumowanie w...

źródło: Zrzut ekranu 2024-05-08 162226

Pobierz
  • 57
  • Odpowiedz
@Morgan87: Mam pytanie (bo ja calkowicie nie w temacie mimo ze elektryk :P)
Jak to jest ze raz za 39kW placisz 101pln raz za 49kW 85pln, potem za 49kW 102pln, albo za 53kW 111pln...
O co tu kaman?
  • Odpowiedz
Kara za ładowanie powyżej godziny w Greenway na DC, dolicza dodatkową opłatę


@Morgan87: Dziekuje za wyjasnienie.

Nie wiedzialem ze takie cos jest :P Troche to kretynizm (no chyba ze zawsze jestes w stanie doladowac sie w godzine na tyle zeby dojechac do nastepnej ladowarki (i masz tyle szczescia ze bedzie sprawna :DD)

Ciekawe co jeszcze "fajnego" jest w elektrykach :)
  • Odpowiedz
  • 0
@gorzki99: Karę naliczają dla ładowarek DC po 60 minutach i AC po 600 minutach.
Ale w tym wypadku korzystałem z wolnej ładowarki DC 25kWh/h specjalnie, ponieważ robiłem zakupy i nie sądziłem że policzą karę tak samo jak w przypadku szybkich ładowarek 50-150 kWh.
  • Odpowiedz
  • 0
@PiotrFr: A to jest tylko wyciągniecie funkcji która w aucie fizycznie istnieje, ale działa automatycznie (grzanie baterii do temp 6 stopni, jeśli dobrze pamiętam) Nowsze wersje EM mają opcje w ustawieniach do ręcznej aktywacji podgrzewania baterii.
Tutaj VAG mnie mocno irytuje, oczekiwałbym aktualizacji oprogramowania i dodania brakujących funkcji. Ale VAG ma to gdzieś.

Po mału myślę nad teslą 3. w przeliczeniu 140k pln za podstawę...
Morgan87 - @PiotrFr: A to jest tylko wyciągniecie funkcji która w aucie fizycznie ist...

źródło: Zrzut ekranu 2024-05-08 171138

Pobierz
  • Odpowiedz
  • 0
@PiotrFr:

ładowanie faktycznie dramat.


Tu też muszę oddać, że często ładowałem się do 100%. jednak w trasie te 70-80% w większości przypadków by mi wystarczyło, a 70% miał zwykle po niecałych 30 minutach. Dlatego moja statystyka trochę zaniża średnią prędkość ładowania.
  • Odpowiedz
@Morgan87: niestety my wlasciciele enyaqow z 21 ( i nie tylko w sumie enyaqow) musimy troche sie doktoryzowac przy uzywaniu swoich aut. Zeby osiagnac zadowalajaca moc ladowania poleca sie jojo driving co na autostradzie nie jest az takie trudne tylko, ze no to troche sredniowiecze. Mi bez wiekszego problemu udalo sie, osiagnac 185 na Ionity gdzies w Szwecji. Poza tym tez prawie zawsze jezdze z obd2 i carscannerem i mam informacje
  • Odpowiedz
@gorzki99:

Kupisz se elektryka to jeszcze musisz jeszcze doktorat zrobic co i kiedy Ci wolno, a kiedy zostaniesz oskubany :)

na cpnie tez nie mozna zostawic bagnetu w aucie i isc na obiad. Zasady sa wszedzie takie same tylko trwa to troche dluzej ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
na cpnie tez nie mozna zostawic bagnetu w aucie i isc na obiad. Zasady sa wszedzie takie same tylko trwa to troche dluzej ( ͡° ͜ʖ ͡°)


@jasonfly: A niby dlaczego nie? Ja nie mam (i nigdy nie mialem) prawa jazdy ale wiem jak dziala tankowanie. Tak sprytnie jest konstrukcja opracowana ze nie przelejesz :P Wiec nie skasuja Cie dodatkowo.

Poza tym ceny sa raczej zblizone. Nie
  • Odpowiedz
@gorzki99 chodziło mi o to, że opłata za czas jest po prostu środkiem zapobiegawczym przeciwko blokowaniu ładowarki. Na CPN opłaty nie ma no ale ostatecznie odholują lub też cię ludzie z kolejki wyjaśnią. Cenowo to obecnie jest taniej niż rok temu więc jak będę w wakacje to trochę zaoszczędzę.
  • Odpowiedz
  • 0
@jasonfly: 185 kWh ? chyba 135 jest max dla Enyaqa. Gdzieś na Angielskim forum czytałem o tej metodzie, w zasadzie ma to sens, mocne hamowanie i przyspieszanie podgrzewa baterie, ale to barbarzyństwo jak pisałeś. Próbowałem zimą przy minus 10, parę razy przyspieszyć i przyhamować, ale z mizernym skutkiem, zaczął wtedy od 30kwh i kończył z 60.
Z OBD to przesadziłem, bo zamiast kupić coś taniego jak OBD2, to kupiłem obd11 i
  • Odpowiedz
chodziło mi o to, że opłata za czas jest po prostu środkiem zapobiegawczym przeciwko blokowaniu ładowarki.


@jasonfly: Jasne. Do tego to nawet sam doszedlem :PP
Tylko ze... Jak napisalem wczesniej (moze Ci umknelo):

Troche to kretynizm (no chyba ze zawsze jestes w stanie doladowac sie w godzine na tyle zeby dojechac do nastepnej ladowarki (i masz tyle szczescia ze bedzie sprawna :DD)


Zwijasz sie po godzinie bo nie chcesz placic za
  • Odpowiedz
  • 0
@gorzki99: Godzina jest ok przy szybkich ładowarkach, u mnie to pomiędzy 30 a 50 minut. Ale ja zaczynam od 100-110 kWh/h i po 10 minutach mam 75. A w nowszych autach gdzie ładować się można 250kwh/h ten czas się jeszcze skróci.

To nie jest nobrainer, trzeba trochę wyczuć i się go nauczyć. Jeśli goniłby mnie czas i musiałbym zapierdzielać do klienta na drugi koniec Polski, to pewnie bym się wkurzał na
  • Odpowiedz
Ale jestem w tej komfortowej sytuacji, że się spieszyć nigdzie nie muszę i takie auta kupują właśnie tacy ludzie.


@Morgan87: Niby tak. Gorzej jak jakas firma stwierdzi ze chce byc eko i kupi takie auta pracownikom. Jako flota firmowa. U mnie delegacje 1k km to norma. Raczej latwiej na paliwie niz na pradzie :P - i szybciej. A czas to pieniadz.

Ale zeby byla jasnosc - ja nie hejtuje elektrykow -
  • Odpowiedz
  • 0
@gorzki99: No przejechanie tysiąc kilometrów, no to firma raczej szybko ogarnie się to nie spina. Z promu do domu mam prawie 1000km i po wystartowaniu z pełną baterią jeszcze 3 postoje musiałem zrobić (razem 2,5 godziny), przez Szwecję całkiem spoko, bo tam jest dwupasmówka z ograniczeniem do 110. Lepszym (nowszym) autem, jak nowe volvo czy tesle, da się skrócić ten czas do nie wiem, 1- 1,5 godziny.
W Norwegii, służbowe auta
  • Odpowiedz
@Morgan87: No i tutaj jest ta roznica.
W szwecji (czy tam moze i w calej skandynawii - nie wiem) to jest ogarniete. Duzo stacji ladowania i dosc (relatywnie) maly obszar.

Ale teraz wyobraz sobie ze firma ma ogarnac "eko" flote w polsce. A delegacje w niemczech, wegry, slowacja (to akurat blisko) czasem wlochy i hiszpania. A tu nie ma inflastuktury :DDD

Ja mam swoje zdanie - auto elektryczne w PL jest
  • Odpowiedz