AMA - kadet pokładowy na statku handlowym
Witajcie,
Jestem młodym marynarzem - kadetem, który obecnie szkoli się na oficera wachtowego.
"Oficer [wachtowy] odpowiedzialny jest przed kapitanem za opiekę nad statkiem, załogą i ładunkiem przez 8 godzin dziennie, każdego dnia. W morzu, oficer ma trzy podstawowe obowiązki: nawigowanie statkiem, bezpieczne omijanie niebezpieczeństw i odpowiedź na wszelkie nieprzewidziane sytuacje jakie mogą zaistnieć." - Wikipedia
Obecnie kończę wyższą uczelnię techniczną na kierunku Nawigacja. Kilka miesięcy temu powróciłem ze swojego pierwszego kontraktu, który trwał 6 miesięcy. W tym czasie odbywałem praktyki na niemieckim kontenerowcu w żegludze międzynarodowej.
Zapraszam do zadawania pytań zarówno dotyczących moich praktyk na statku oraz samych studiów na nietypowym kierunku.
Komentarze (236)
najlepsze
Pracownicy portowi - Murzyni chodzili notorycznie spaleni zielskiem. Czasami trzeba było przerywać operacje przeładunkowe, wzywać ich przełożonego, żeby doprowadził ich do porządku.
Czasami, gdy szedłem w nocy na obchód pokładu, to z różnych zakamarków unosił się dobrze znany zapach palonej trawy. A na gastro rybka złowiona w porcie na żyłkę i haczyk z
4 godziny dziennie praca z bosmanem na pokładzie: malowanie, odrdzewianie, drobne prace naprawcze, konserwacyjne itp. Czasem miałem jeszcze około 2 godziny nadgodzin
Wieczorem czterogodzinna wachta nawigacyjna na mostku z trzecim oficerem.
Czasami pomagałem oficerowi przy inspekcjach i konserwacji środków ratunkowych i ppoż.
pozdrawia 2gi oficer DPO
Na DPO nie byłoby o czym pisać :D Poza tym może ktoś jest zainteresowany, na czym polega praca kadeta i jak to wszystko działa.
1. Zarobki - j.w. kolega 500$ miesięcznie, bez dodatków w postaci gotówki... co najwyżej "bonus poklepus"
2. Internet na burcie niestety rzadko spotykany na takich statkach, ale
Jak długi jest Twój kontrakt?
Komentarz usunięty przez autora
Była to moja własna decyzja. Kilka lat przed wyborem studiów rozpocząłem przygodę z żeglarstwem. Stąd wpadł mi pomysł, aby związać się z morzem na dłużej.
Przez pół roku miało miejsce mnóstwo różnych dziwnych sytuacji. Postaram się wkrótce coś opisać.
Chodzi mi bardziej o szczegóły jak się dostać na taki statek niż o ogólniku
2. Jakieś egzotyczne miejsca statków , na których pracowałeś ?
1. Poprzez agencję zajmującą się zatrudnianiem marynarzy.
Obecnie bardzo ciężko jest się załapać na swój pierwszy kontrakt. Ja swojego szukałem przez mniej więcej pół roku. Składałem swoje dokumenty praktycznie wszędzie, gdzie było to możliwe. Na początku potrzebujesz mieć zrobione kursy podstawowe plus międzynarodowe morskie świadectwo zdrowia.
Koszt tych papierów, które są potrzebne, żeby w ogóle postawić nogę na statku, jako członek załogi to około 1500 zł.
2. Kenia, Tanzania, Oman,
1. Czy to Ty podpierdzieliłeś rum Jackowi Sparrowowi? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
2. Jak generalnie wygląda typowa procedura w przypadku ataku mudżynów w pontonie?
3. Czy na morzu zdarzają się kolizje, np. przy wchodzeniu do portu? (mam na myśli kolizje statek-statek)
4. Jak godzisz studia z pracą?
5. Nie myślałeś o tym, by wstąpić do Marynarki RP?
6. Śpiewacie czasem Morskie Opowieści? ( ͡
1. Nie
2. Odpalenie flary ostrzegawczej (widzimy was!) - > wystrzelenie racy w ich kierunku - > oddanie strzału ostrzegawczego -> oddanie strzału w ich łódź, aby uszkodzić silnik -> oddanie strzału w Murzynów. Zazwyczaj, jak się zorientują, że jednak jest ochrona na statku, to zawracają.
3. Oczywiście. Najczęściej błąd ludzki.
4. Obecnie nie mam już zajęć. Czas na odbycie praktyk.
5. Nie
6. Tak, na pierwszym roku.
Dzięki ;)