AMA - kadet pokładowy na statku handlowym
Witajcie,
Jestem młodym marynarzem - kadetem, który obecnie szkoli się na oficera wachtowego.
"Oficer [wachtowy] odpowiedzialny jest przed kapitanem za opiekę nad statkiem, załogą i ładunkiem przez 8 godzin dziennie, każdego dnia. W morzu, oficer ma trzy podstawowe obowiązki: nawigowanie statkiem, bezpieczne omijanie niebezpieczeństw i odpowiedź na wszelkie nieprzewidziane sytuacje jakie mogą zaistnieć." - Wikipedia
Obecnie kończę wyższą uczelnię techniczną na kierunku Nawigacja. Kilka miesięcy temu powróciłem ze swojego pierwszego kontraktu, który trwał 6 miesięcy. W tym czasie odbywałem praktyki na niemieckim kontenerowcu w żegludze międzynarodowej.
Zapraszam do zadawania pytań zarówno dotyczących moich praktyk na statku oraz samych studiów na nietypowym kierunku.
Komentarze (236)
najlepsze
Komentarz usunięty przez moderatora
1. Zazwyczaj, gdy statek był w morzu:
- 07:15 pobudka
- 07:30 śniadanie
- 08:00 gotowy do pracy na pokładzie
- 10:15 -10:30 przerwa na kawę
- 12:00 lunch
- 13:00 czasem wychodziłem skończyć robotę na pokładzie lub pomóc trzeciemu oficerowi przy konserwacji środków rat. i ppoż. i zazwyczaj wtedy zajmowało mi to półtorej godziny
-17:30 obiado-kolacja
- 20:00 - 24:00 wachta nawigacyjna na mostku
2. Słyszałem o takiej możliwości,
Czytałem. Kapitan Borchardt był swego czasie wykładowcą na moim wydziale.
Do tej pory mamy astronawigację. Dosyć przestarzała technologia, ale nadal jest wykładana.
Mało jest przypadków na morzu ;) Trzeba posiadać wszystkie podstawowe kursy. Inaczej nikt nawet nie zajrzy w Twoje podanie. Same papiery też niczego nie dają, na początek trzeba mieć kogoś znajomego, kto Cię gdzieś wkręci.
Teoretycznie jest. Na każdym statku można wysyłać i odbierać maile. O szerszy dostęp do sieci raczej trudno. U mnie nie było, ale na tankowcach, gazowcach, offshore to już teraz norma, że jest internet.
Po pół roku na pewno nie zamierzam w przyszłości siedzieć na morzu.
Na każdym statku można. Na tankowcach są specjalnie wydzielone strefy, gdzie wolno palić.
Na moim kontenerowcu można było praktycznie wszędzie. Chociaż na pokładzie generalnie był zakaz, ale nikt się z tym nie liczył.
Obecnie jest chyba 5 osób na miejsce.
Gdy ja zaczynałem, robiło się już gęsto, ale jeszcze kilka lat wcześniej dawali za darmo pokoje w akademiku, byleby podjąć się tych studiów.
Obecna sytuacja na rynku pracy powoduje spore zainteresowanie moim kierunkiem studiów, który bądź co bądź gwarantuje znalezienie dobrze płatnej pracy po ukończeniu studiów.
Jak sobie radzisz z matmą to dasz radę. Matma na pierwszym roku jest przedmiotem do odsiewu tych,
Chief Mate (Starszy Oficer) lub Kapitan
Zarobki są mocno uzależnione od firmy, typu statku, stanowiska. Kapitan zarabia często około 10 tys. USD miesięcznie.