Cześc Mirki i Mirabelki!
Mam dla Was dwa tagi: #
ama oraz #
rozdajo (informacje na końcu)
Zacznijmy od AMA
Na co dzień jestem Operatorem Numeru Alarmowego 112 (w skróce ONA). Pracuję w CPR - czyli Centrum Powiadamiania Ratunkowego). Dzwoniąc na 112 dodzwonicie się do mnie, bądź do jednego z moich kolegów i koleżanek na terenie całego kraju i krajów UE (Numer 112 jest europejskim numerem).
Biorę po 100 punktów z konta każdej drużyny i słucham pytań.
Dlaczego AMA?
Było już jedno AMA z Operatorem 112, ale to było jakiś czas temu (grudzień 2015), od tego momentu trochę się zmieniło. System się zmienił, żyje i ewoluuje.
11.02 (jedenasty lutego) to Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Fajny czas na przybliżenie naszej pracy osobom postronnym. A 09.02 mój CPR obchodzi pięciolecie.
Kilka podstawowych rzeczy
Jeśli oglądaliście "Na Ratunek 112", proszę nie róbcie tego więcej. Nigdy. Pseudoserial nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Na numer 112 składa się parę czynników, System Informatyczny Powiadamiania Ratunkowego (SIPR), Ogólnopolska Sieć Telekomunikacyjna na potrzeby numeru 112 (OST 112), Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych (PLI CBD) oraz Operatorzy Numerów Alarmowych (ONA). Nasza praca skupia się w Wojewódzkich Centrach Powiadamiania Ratunkowego (WCPR) lub w przypadku województwa mazowieckiego z dwóch CPRów (jedno dla miasta stołecznego Warszawy oraz jedno w Radomiu, które obsługuje resztę województwa). Pracujemy 24/7/356. Nasze zmiany są zazwyczaj dwunastogodzinne. U mnie jest to od 7 do 19 i zmiany nocne od 19 do 7. Ale słyszałem, że inne CPRy o innych godzinach mają zmiany. Model numeru 112 w Polsce jest modelem operatorskim, a nie dyspozytorskim. Należy o tym pamiętać, gdyż to nie my decydujemy o przyjeździe i czasie oczekiwania na służby (Państwowe Ratownictwo Medyczne, Państwowa Straż Pożarna, Policja).
Trochę historii
Do momentu powstania pierwszego Centrum Powiadamiania Ratunkowego przyjmowaniem zgłoszeń alarmowych z numeru 112 zajmowały. W 2010 jak grzyby po deszczu zaczęły wyrastać CPRy. Pierwszy powstał w Krakowie w 2009 r., ostatni w Warszawie w 2013 r. a mój w 2012 tuż przed Euro 2012.
Obecnie
Obecnie Centra przyjmują setki połączeń dziennie. Niestety 80% z nich to połączenia głuche (uszkodzona linia, spodnie dzwonią, kieszenie, przypadkowe wybranie numeru alarmowego), blokowanie numeru (zamówienie pizzy, połączenie z ciocią Ewą z Zakopanego, natrętne blokowanie) oraz zgłoszenia niezasadne merytorycznie (zamiast do energetyki, pogotowia wod.-kan., etc.). Reszta to zgłoszenia zasadne (kolizje, wypadki, pożary, problemy zdrowotne), które zostały przyjęte i obsłużone przez służby.
A byłbym zapomniał
W ramach #
rozdajo przygotowałem trzy zestawy gadżetów z mojej #
pracbaza
1) Jeden dla jednej z osób wykopujących AMA (losowanie 11.02.2017 o 12:00 za pomocą Mirkorandom - #
zielonkidupacicho),
2) Drugi dla osoby, która zada najbardziej plusowane pytanie (wyklucza się pytania wulgarne i wpisy niebędące pytaniami),
3) Trzeci dla osoby, której pytanie w mojej ocenie było najlepsze.
Wysyłka Pocztą-Polską na terenie Polski na mój koszt. Podsumowanie AMA będzie miało miejsce 11.2.2017 a wysyłka gadżetów do 20.2.2017 r. Jeśli wylosuję kogoś z #
poznan to możliwy odbiór osobisty z ewentualnym oprowadzeniem po naszym Centrum (ale to nie jest jeszcze pewne).
Czas trwania
AMA trwa do jednego z poniższych momentów:
1) Aż mnie nie zwolnią #
pdk,
2) Aż przestanie mi się chcieć,
3) Aż tak zadecyduje,
4) Aż nie dostanę bana,
5) Aż nie umrę.
Mam nadzieję, że to AMA będzie tak samo długie jak @
ama-japan
Linki do AMA
[1]:
Link do wszystkich pytań w AMA
pokaż spoiler Wołam potencjalnie zainteresowanych
@paprok @HornisseBRD @nihil_novi @1021690019151491 @paprok @sprzedam_nerke @artur-kaminski-180
Komentarze (737)
najlepsze
Tak, kradzież
Czy w przypadku awarii sieci gazowej, elektrycznej, wodociągowej lub kanalizacyjnej również można dzwonić na 112?
Są takie przypadki gdzie jak strzeli grubsza rura, a nie ma zaworu to hydraulik nic nie może zrobić.
@ppidd_: Zależy od rozległośći awarii. Co do gazu, lepiej aby Straż tez miała informacje o zdarzeniu.
@ppidd_: Cóż, my tez nie możemy nic zrobić. Od tego są pogotowia Wspólnot, Spółdzielni, Aquanet (Poznań + Wielkopolska), w ostateczności Strażaki
- od której do której pracujesz,
- jak wygląda stanowisko pracy,
- ile masz przerw itd.
2. Co najbardziej lubisz w pracy?
3. Czego nie lubisz i co chciałbyś zmienić w pracy?
Dzięki ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Od 7-19, lu 19-7,
stanowisko pracy: http://www.wykop.pl/link/3582879/#comment-42889625
5 minut na każdą godzinę pracy + 15 minut (za 8h godzin) + 30 minut (za powyżej 8h) + 30 minut (za bycie niepełnosprawnym)
Współtowarzyszów niedoli.
@kinlej: Nie przekierowujemy rozmów. Od dłuższego czasu. Obecnie rozmowa jest łączona tylko do Ratownictwa, a i tak niedługo się to zmieni. Cała reszta dostaje zdarzenie wraz z krótkim opisem sytuacji jeszcze w momencie rozmowy.
Możesz mi powiedzieć, dlaczego wasz człowiek odmówił wysłania karetki do kobiety której pierdzielnął kręgosłup z podejrzeniem solidnej stenozy i musiałem ją transportowac bez noszy cywilnym samochodem na tylnym siedzeniu co ostatecznie skonczyło się poważną operacją bo twierdził że nie ma zagrożenia życia więc olewa temat i gdzie mogę dorwać tego łajdaka i jaką poniesie odpowiedzialność za takie sk..ństwo?
@zielonek1000: My nie zajmujemy się dysponowaniem (wysyłaniem) karetek. Robią to dyspozytorzy medyczni. Dlaczego
Widziałeś film The Call? Co myślisz o realiach, które przedstawił tamten film, w US oczywiście.
Macie dostęp do położenia dzwoniącego? Kiedy osoba nie jest w stanie określić położenia, masz możliwość ją namierzyć i wysłać tam pomoc?
Czy w związku z narodową rejestracją SIM, będziecie mieli jakieś zmiany wewnątrz CPR? Przykładowo będziecie mieli możliwość widzieć dane dzwoniącego?
@Merrimac: Widziałem, średni. 2/10. Realia w USA są inne, mają inny system. Bardziej pokazuje problem ofiar aniżeli połączeń alarmowych.
@Merrimac: Nie do końca. Mamy z modułu mapowego (zgodnie z Ustawą) dostęp do końcowej lokalizacji
@jozemjo: Sporadycznie. 1/2000, 1/3000, albo i jeszcze rzadziej.
1. Czy dzwoniąc na 112 interwencja moze być szybsza niż po zgłoszeniu na 997/998/999 ?
2. Czy mieliście kiedykolwiek jakieś awarie systemu (tak że nikt nie mógł sie do was dodzwonić) ?
3. Czy zasnąłeś kiedyś na nocce ?
Nie. Ale może szybciej dotrzeć do służb niż czekając na połączenie z konkretnym numerem.
Niekojarzę.
Nie. Jestem w stanie ciągłej gotowości.
@ladril: