Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko225
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin

636

Tajemnica ucieczki z Alcatraz - garść nieznanych faktów.

Tajemnica ucieczki z Alcatraz - garść nieznanych faktów.

W czerwcu 1962 roku trzech mężczyzn uciekło z Alcatraz. Nigdy ich nie złapano ani nie znaleziono ciał. Według oficjalnego stanowiska FBI utonęli. Niektóre odkrycia sugerują jednak coś zupełnie innego…...

Histoholik
Histoholik
z
wykop.pl
dodany: 03.05.2020, 13:08:21
  • #
    nauka
  • #
    rozrywka
  • #
    historia
  • #
    ciekawostki
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • 41
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Tajemnica ucieczki z Alcatraz - czy zbiegowie jednak przeżyli? Śledztwo Histoholika.


595835395a41634641783878_1588511082XXtyf0kX242GU2ueizUV5N.jpg


W czerwcu 1962 roku trzech mężczyzn uciekło z Alcatraz. Nigdy ich nie złapano ani nie znaleziono ciał. Według oficjalnego stanowiska FBI utonęli. Niektóre odkrycia sugerują jednak coś zupełnie innego…



EPILOG


Historia ucieczki z Alcatraz nie skończyła się dla mnie w momencie, w którym zakończyłem film. Pierwotnie planowałem jedynie zaznaczyć w ostatniej części filmu poszlaki przemawiające na korzyść tego, że uciekinierzy mogli przeżyć. Jednak w miarę przedzierania się przez doniesienia medialne i akta FBI odkrywałem coraz bardziej interesujące informacje, dlatego postanowiłem zebrać je w tym artykule.


595835395a41634641783878_1588509598O8oSjY2h9kIxBoGJtSTxYB.jpg


Znane fakty

Poniżej przedstawiam najistotniejsze z informacji, jakie były powszechnie znane, zwłaszcza w czasie bezpośrednio po ucieczce:


-Ucieczka miała miejsce w nocy z 11 na 12 czerwca 1962 roku;


-Prawdopodobnym celem pierwszego etapu ucieczki była Angels Island, leżąca ok. 2-3 km od wyspy Alcatraz;


-Allen West, nieszczęsny prawie-uciekinier, poszedł na pełną współpracę z FBI, dzięki czemu nie poniósł konsekwencji w związku ze swoją rolą w przygotowaniu ucieczki. Zeznał, że plan zakładał dotarcie do wybrzeża Angels Island, a następnie dostanie się do stałego lądu (Marin County), kradzież samochodu i ubrań oraz dalszą ucieczkę;


-14 czerwca kuter straży przybrzeżnej wyłowił wiosło dryfujące niecałe 200 m. od wybrzeża Angels Island. Tego samego dnia marynarze płynący inną łodzią znaleźli w tym miejscu plastikową obwolutę zawierającą nazwiska, adresy i zdjęcia krewnych braci Anglinów;


-21 czerwca na wybrzeżu w okolicy czerwonego mostu Golden Gate znaleziono strzępy materiału pochodzącego z płaszczy przeciwdeszczowych z Alcatraz;


-Następnego dnia łódź więzienna wyłowiła kamizelkę ratunkową uciekinierów, która dryfowała ok. 50 m. od wybrzeża Alcatraz;

Według oficjalnego stanowiska FBI z tamtego czasu, ww. przedmioty to wszystkie fizyczne dowody związane z ucieczką, które udało się odnaleźć. Według tego stanowiska ponton uciekinierów nie został odnaleziony. Ponadto:


-17 lipca załoga norweskiego statku SS Norefjell dostrzegła ciało dryfujące na oceanie, ok. 15 mil morskich od mostu Golden Gate. Marynarze nie wyłowili ciała, a o jego odkryciu zameldowali dopiero w październiku. Śledczy wątpili jednak, by mógł to być któryś z uciekinierów - było mało prawdopodobne, by ciało mogło nadal unosić się na wodzie po ponad miesiącu od ucieczki. Uznali, że ciało mogło raczej należeć do samobójcy, który skoczył z mostu Golden Gate pięć dni wcześniej;


-8 miesięcy po ucieczce ocean wyrzucił kości ludzkie na brzeg w Point Reyes, na północ od mostu Golden Gate, w okolicy w której norwegowie wypatrzyli dryfujące ciało. Kości zostały wydobyte i pogrzebane, a ich badanie przez biegłego lekarza wskazywało na to, że należały do mężczyzny w wieku i o posturze Morrisa. W 2010 roku kości ekshumowano i wykonano badanie DNA, którego wynik porównano z wynikiem badania jednego z krewnych Morrisa - wyniki wykluczają, że to mógł być Morris;


-16 grudnia 1962 roku więzień John Paul Scott zbiegł z Alcatraz i wpław pokonał odległość około 5 km z wyspy do wybrzeża Fort Point, gdzie grupa nastolatków znalazła go w stanie ciężkiej hipotermii i skrajnego wyczerpania, a po kuracji w szpitalu został odstawiony z powrotem do Alcatraz. Jego ucieczka dokonana wpław, ze wsparciem jedynie “pływaczków” zmajstrowanych z gumowych rękawiczek, zmieniła punkt widzenia śledczych i powszechnego przekonania, że z Alcatraz nie da się uciec bez łodzi. Ocena szans Morrisa i Anglinów gwałtownie wzrosła, zwłaszcza, że mieli ponton i odległość niemal o połowę krótszą do pokonania;


Informacje, których FBI nie przekazało do wiadomości publicznej 

Powodem nie upublicznienia tych informacji może, lecz niekoniecznie musi być chęć ich ukrycia przez FBI. Publiczne ogłoszenie, że uciekinierzy utonęli mogło mieć na celu, np. wywarcie na nich wrażenia, że sprawa jest zamknięta i nikt nie będzie ich dalej szukał, co osłabiłoby ich czujność. 


-12 czerwca u wybrzeży Angels Island znaleziono ponton i odchodzące od niego ślady [brak jakichkolwiek zdjęć pontonu];


-12 czerwca w rejonie Marin County skradziono niebieskiego Chevroleta 150 z roku 1955, nr rej. KPB-076;


595835395a41634641783878_1588509816Wzjarnwd0unbkbYDiTUI5U.jpg

Chevrolet 150 z 1955 roku.


Doniesienia o zaobserwowaniu uciekinierów


-12 czerwca o godzinie 11:30, patrol policji w Stockton, 80 mil na wschód od San Francisco odnotował, że trzech mężczyzn w niebieskim Chevrolecie niemal zepchnęło z drogi samochód innego kierowcy;


-Niebieski Chevrolet i osoby odpowiadające charakterystyce poszukiwanych były potem widziane w Oklahomie, następnie 30 czerwca w Indianie widziano osoby odpowiadające charakterystyce Anglinów w [prawdopodobnie] Chryslerze DeSoto z ok. 1951-54 roku [którego można pomylić z Chevroletem 150 z roku 1955]. Jednakże możliwe jest też, że bracia rzeczywiście ukradli DeSoto, natomiast Morris podróżował dalej sam - osoba o jego charakterystyce była bowiem zgodnie z innym doniesieniem widziana w Ohio:


595835395a41634641783878_1588510253fWw1fX2P7m9KCRTvMcERmU.jpg

Takich doniesień jest więcej, w tym bardzo szczegółowych, przykładowo: 


[tłumaczenie i częściowe streszczenie pod zdjęciami]


595835395a41634641783878_1588510367QCvHpMugtb3N5oieboRXIV.jpg


595835395a41634641783878_1588510429z55JQsG4v0JkUa7bephuVw.jpg


W Dodge City, Kansas:

[Część tekstu zamazana przed upublicznieniem dokumentów, zapewne znajdują się w niej dane przesłuchiwanego i okoliczności zeznania] 

[X] Stwierdził, że osoba, którą uważa za identyczną z Johnem Williamem Anglinem, siedziała obok niego przy barze w tawernie. Stwierdził, że osoba, którą uważa za identyczną z Frankiem Lee Morrisem, stała [obok] z białym mężczyzną (...). Stwierdził, że rozmawiał z osobą, którą uważa za identyczną z Johnem Williamem Anglinem. Ta osoba powiedziała, że jest z Los Angeles w Kalifornii i jest malarzem pokojowym. Stwierdził, że zapytał ją co myśli o farbach z Minnesoty [znana marka], osoba odpowiedziała, że nic o nich nie wie. Zeznający uznał to za dziwne, gdyż była to bardzo znana marka. Zeznający stwierdził, że opuścił tawernę po wypiciu jednej butelki piwa (...) a następnie zobaczył osobę, którą uważa za Franka Lee Morrisa, wraz z innym mężczyzną, którego opisał jako 35-40 letniego, z ciemnymi włosami [Clarence Anglin?] przy ciemnoniebieskim lub zielonym Chevrolecie z 1950 lub 1951 roku, którzy odjechali drogą (...)


Zeznający stwierdził następnie, że pojechał tą drogą na stację benzynową i podczas tankowania dostrzegł jednego z widzianych w tawernie mężczyzn jadącego innym Chevroletem (model z 1959 roku). Następnie wrócił do tawerny w której był wcześniej i zobaczył tam zaparkowanego tego samego Chevroleta (widzianego przed chwilą), a w środku osobę, którą uważał za Clarence’a Anglina, rozmawiającego z grupą innych mężczyzn w tym tych, których uważał za Franka Morrisa i Johna Anglina. Uznał Franka Morrisa za lidera grupy. 


Zeznający stwierdził, że wracając do Dodge City zobaczył w magazynie “Time” zdjęcia uciekinierów z Alcatraz, których uznał za identycznych z osobami, które widział w tawernie, więc postanowił skontaktować się z policją.


Do tego typu zeznań trudno się odnieść - mogą być prawdziwe, mogą być żartami czy chęcią zyskania uwagi lub wzbudzenia sensacji przez zeznających. 


Pozostałe istotne doniesienia:


-W styczniu 1965 roku FBI weryfikowało trop, zgodnie z którym Clarence Anglin miał zorganizować sobie życie w Brazylii. Trop był na tyle poważny, że wysłano śledczych na poszukiwania do Ameryki Południowej;


595835395a41634641783878_1588510622IUNRz49rnH0zYTrRMICSYm.jpg

Zdjęcie domniemanych Clarence’a i Johna Anglinów w Brazylii na “Farmie Amerykanów”.


-Krewni Clarence’a i Johna Anglinów wielokrotnie otrzymywali dziwne kartki pocztowe od nieznanych im nadawców, podpisane, np. “Jerry” lub “Jerry i Joe”, matka braci otrzymała na święta kartkę podpisaną “Dla mamy, John. Wesołych Świąt”, a na dzień matki otrzymywała anonimowe bukiety kwiatów aż do swojej śmierci w 1973 roku;


-Na pogrzebie matki Anglinów w 1973 roku pojawiły się dwie nieznane, ponadprzeciętnego wzrostu i budowy kobiety w bardzo mocnym makijażu, które szybko zniknęły z uroczystości. Na pogrzebie ojca Anglinów, wiele lat później, pojawiło się z kolei dwóch nieznajomych brodaczy, którzy stali chwilę nad trumną, zapłakali i odeszli;


W takim morzu doniesień trudno wyłuskać te prawdziwe. Mnogość przesłanek, że uciekinierzy przeżyli, pozwala jednak zdrowo wątpić w oficjalne stanowisko FBI, a nawet wierzyć w to, że ich ucieczka zakończyła się sukcesem. Szczególnie, że szeryf Michael Dyke (śledczy, który w ostatnich latach prowadził tę sprawę) sam przyznaje, że “uciekinierzy prawdopodobnie przeżyli”. 


Sprawa pozostanie otwarta do dnia setnych urodzin najmłodszego z uciekinierów…


Z uwagi na dokonane ucieczki, a także niemal trzykrotnie wyższy koszt utrzymania więźniów niż w tradycyjnych więzieniach, prokurator generalny Robert Francis Kennedy podjął decyzję o zamknięciu więzienia Alcatraz w dniu 21 marca 1963 roku.


HISTOHOLIK


Spragnionych innych interesujących historii zapraszam też na kanał youtube:

https://www.youtube.com/c/hist...


Źródła:

https://vault.fbi.gov/Alcatraz...

https://en.wikipedia.org/wiki/...

https://sanfrancisco.cbslocal....

https://www.flickr.com/photos/...

commons.wikimedia.org/wiki/File:Flickr_-_DVS1mn_-_55_Chevrolet_150.jpg

commons.wikimedia.org/wiki/File:2D5B1A0900000578-0-image-a-59_1444710836233.jpg

Zdjęcia znajdujące się domenie publicznej.

Źródła informacji i materiałów wykorzystanych w filmie znajdują się w jego opisie.


 #nauka #rozrywka #historia #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #gruparatowaniapoziomu

Treści powiązane (3)

Film na temat - Escape from Alcatraz
konto usunięte
z imdb.com
  • 7
Mirkolista Histoholików - zapraszam zainteresowanych :)
Histoholik
z mirkolisty.pvu.pl
  • 0

Komentarze (41)

najlepsze

wykopowicz71
wykopowicz71
wykopowicz71
03.05.2020, 14:06:58
  • 107
Było kiedyś na wykopie, że jeden z uciekinierów, chory na raka, napisał do FBI, że się podda jak zapewnią mu leczenie. FBI go zignorowało.
  • 7
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Histoholik
Histoholik
Autor
03.05.2020, 14:31:38
  • 67
@wykopowicz71: Zgadza się, wspomniałem też o tym w filmie :)
  • Odpowiedz
Histoholik
Histoholik
Autor
03.05.2020, 19:30:07
  • 30
@garfyld: Ale rzeczywiście nie brakowało żartów, gupich telefonów od ludzi podających się za uciekinierów itd. :D Widać, że przed erą internetów również nie brakowało śmieszków :D
  • Odpowiedz
Leith
Leith
Leith
04.05.2020, 01:45:09 via iOS
  • 75
Ciekawe fakty. Dziwne, że gdy się je czyta to podświadomie człowiek jest za tym aby im się udało.... mimo tego co zrobili aby trafić do więzienia.
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Histoholik
Histoholik
Autor
04.05.2020, 10:09:28
  • 2
@Leith: Racja, wydaje mi się, że to zależy od perspektywy ukazania danej historii. Jeśli jest przedstawiona z perspektywy "złoczyńcy" to mniej lub bardziej świadomie mu kibicujemy. Jak, np. w Ojcu Chrzestnym - czytając książkę/oglądając film utożsamiamy siebie z głównymi bohaterami i to im kibicujemy, pomimo faktu, że są to źli ludzie, gangsterzy, którzy mordują, wymuszają, zajmują się stręczycielstwem...

Ale są spoko, bo Ojciec Chrzestny taki władczy, opanowany i mądry, więc
  • Odpowiedz
Histoholik
Histoholik
Autor
04.05.2020, 12:28:19
  • 2
@bylem_bordo: W sumie dobry pomysł, ale nie wiem czy to nie jest zbyt mały temat na film - może raczej taki artykuł jak tutaj :) W sumie jest już epilog, to może przydałby się też prolog :D
  • Odpowiedz
Malpciewka
Malpciewka
Malpciewka
03.05.2020, 13:10:18
  • 26
Wow! Kolejne zaskakujące fakty!
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Testuje_Toster
Testuje_Toster
04.05.2020, 06:55:12
  • 14
Obowiązkowa atrakcja dla tych co się wybierają do San Francisco. Więzienie robi niesamowite wrażenie wraz z audio przewodnikiem na słuchawkach. Nie opowiada jeden głos, ale wiele, przez co masz wrażenie jakbyś tam był zamknięty :D Druga sprawa to można wejść do cel, zobaczyć dziury w ścianach, jest nawet ślad w jednej z cal(lub korytarzy) po granacie grupy uderzeniowej, gdy Indianie w 1971?-(chyba) okupowali wyspę i nie chcieli odejść.
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Testuje_Toster
Testuje_Toster
04.05.2020, 09:24:20
  • 9
PS. Ogromne na mnie wrażenie zrobiło, że wiatr niósł odgłosy, śmiechy ludzi z San Francisco do więzienia. Wyobraźcie sobie, że trafiliście do takiego więzienia, rygor spory, wokół fale uderzają z wielką siłą o skały, a wy codziennie słyszycie, jak ktoś się bawi w mieście. Musiało działać to na psychikę.
  • Odpowiedz
Histoholik
Histoholik
Autor
04.05.2020, 10:21:09
  • 4
@Testuje_Toster: Szacun, zazdroszę wizyty w Alcatraz, też chcę się tam wybrać :) Z tym wiatrem niosącym śmiech/głosy ludzi - niesamowite. Na mnie zrobiło wrażenie, podczas oglądania filmu z 1979 roku, że to naprawdę strasznie blisko stałego lądu, będąc na spacerniaku więźniowie widzieli jak ludzie sobie żyją na stałym lądzie, jak pływają żaglówkami czy motorówkami po zatoce... Kto wie, czy nie jest to dla więźnia gorsza tortura, niż gdyby miał przed
  • Odpowiedz
jozef-ziutek-nowak
jozef-ziutek-nowak
04.05.2020, 07:26:58
  • 5
Ciekawe czy zakopują to Ci z FBI aby zatuszować swą kompromitację czy też krewni tych co uciekli?
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Histoholik
Histoholik
Autor
04.05.2020, 10:28:30
  • 4
@jozef-ziutek-nowak: Obawiam się, że jedni i drudzy. Odkąd materiał wszedł na główną wykopu zaczynam odbierać głuche telefony i dostałem list bez treści, podpisany tylko: "Jerry i Joe"...
  • Odpowiedz
trybik555
trybik555
04.05.2020, 01:45:10
  • 5
Kozacy
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

gagatekns
gagatekns
gagatekns
04.05.2020, 08:03:52
  • 4
@Histoholik jak zawsze nie zawodzi! Co materiał, to coraz lepszy kąsek, tak trzymaj! :)
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Histoholik
Histoholik
Autor
04.05.2020, 10:29:00
  • 2
@gagatekns: Dzięki :D
  • Odpowiedz
Przegrywhere
Przegrywhere
04.05.2020, 07:53:11 via Android
  • 4

Komentarz usunięty przez moderatora

UlicznyMatador
UlicznyMatador
04.05.2020, 06:06:09 via Android
  • 3
Kiedyś w pogromcach mitów sprawdzali czy byłoby możliwe dopłynięcie do brzegu na prowizorycznej tratwie. Ale nie pamietam wyniku. Chyba wyszło że jest to prawdopodobne ale warunki muszą być bardzo sprzyjające.
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

jandiabeldrugi
jandiabeldrugi
04.05.2020, 10:13:58
  • 2
@UlicznyMatador: tak, stwierdzili że jest to możliwe. Z drugiej strony podkreślali, że jednak mieli pełne zabezpieczenie w razie czego i dokładnie widzieli co robią.
  • Odpowiedz
Histoholik
Histoholik
Autor
04.05.2020, 10:14:14
  • 2
@UlicznyMatador: Tego materiału akurat nie oglądałem, ale jeśli dobrze kojarzę to test im się udał. Ogólnie wielu badaczy przeprowadzało takie testy, łącznie ze wstecznymi symulacjami komputerowymi pływów w nocy z 11 na 12 czerwca 1962 roku. Ta zatoka to taki kocioł, że wszystko zależało od dokładnego momentu wypłynięcia, np. wypłynięcie pół godziny wcześniej/pół godziny później niż w optymalnym momencie wiązałoby się z tym, że prądy albo wepchnęłyby ich w głąb
  • Odpowiedz
daweed666
daweed666
04.05.2020, 04:48:46
  • 3
Dobre
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

  • <
  • 1
  • 2
  • Strona 1 z 2
  • >

Hity

tygodnia

Samolot F16 rozbił sie przed pokazami AirShow w Radomiu
Samolot F16 rozbił sie przed pokazami AirShow w Radomiu
4379
O złodzieju czapki z Polski piszą już nawet media w USA.
O złodzieju czapki z Polski piszą już nawet media w USA.
4040
Firma złodzieja czapeczki z US Open dostałą ponad 12 mln zł w dotacjach!
Firma złodzieja czapeczki z US Open dostałą ponad 12 mln zł w dotacjach!
3723
Typ kradnie dzieciakowi czapkę
Typ kradnie dzieciakowi czapkę
3740
Sąd skazuje pieszego za utrudnianie jazdy po chodniku
Sąd skazuje pieszego za utrudnianie jazdy po chodniku
3406
Pokaż więcej

Powiązane tagi

  • #ciekawostki
  • #zainteresowania
  • #liganauki
  • #technologia
  • #historia
  • #biologia
  • #kosmos
  • #fizyka
  • #medycyna
  • #astronomia
  • #polska
  • #gruparatowaniapoziomu
  • #swiat
  • #swiatnauki
  • #zdrowie

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking