Wpis z mikrobloga

lakukaracza postanowił podzielić się swoimi złotymi przemyśleniami, dlatego zobaczmy co mają do powiedzenia historycy, a nie ateiści z wykopu:

O. Stanley Jaki kieruje naszą uwagę ku Księdze Mądrości (11,20), według której Bóg „wszystko urządził według miary i liczby, i wagi!"17 Zdaniem o. Jaki pomogło to nie tylko starożytnym chrześcijanom w podkreślaniu racjonalności wszechświata, ale również tysiąc lat później, na początku współczesnej nauki, dało początek analizie ilościowej jako kluczowi do rozumienia wszechświata. Informacja ta doskonale znana i oczywista może wydawać się dla niektórych nieistotna, niemniej jednak pamiętajmy, że idea racjonalnego i uporządkowanego wszechświata - niezmiernie korzystna i w zasadzie niezbędna do rozwoju nauki - wymykała się z rąk innym cywilizacjom. Jedna z teorii o. Jaki mówi, że narodziny nauki, które miały miejsce właśnie w środowisku katolickim, jako utrwalająca się naukowa działalność człowieka - nie są dziełem przypadku.Jego zdaniem niektóre chrześcijańskie idee odegrały kluczową rolę w pojawieniu się myśli naukowej. Kultury niechrześcijańskie z jednej strony nie posiadały tych samych filozoficznych narzędzi, a z drugiej posiadały ograniczenia pojęciowe, co znacznie hamowało rozwój nauki. W książce Science and Creation (Nauka i stworzenie) Jaki rozszerza tę teorię na siedem wielkich kultur: arabską, babilońską, chińską, egipską, grecką, hinduską i cywilizację Majów. W tych kulturach, jak pisze naukowiec, nauka cierpiała z powodu „komplikacji przy porodzie".

Thomas E. Woods Jr., Jak Kościół Katolicki Zbudował Zachodnią Cywilizację Str. 85 – 86

O. Jaki nie zaprzecza osiągnięciom technologicznym, jakie kultury te mają na swoim koncie. Zauważa on jednak, że wkład ten nie przerodził się w formalne i stałe badania naukowe. Inne współczesne badania tego zagadnienia wskazują, iż „dawne wynalazki techniczne Greków i Rzymian, islamu, cesarstwa chińskiego, nie mówiąc o tych z czasów prehistorycznych, nie stanowiły nauki, a oznaczały jedynie tradycję, umiejętności, mądrość, techniki, rzemiosło, technologię, inżynierię lub po prostu wiedzę".

Tamże. Str. 86

Porównajmy inne cywilizacje, Babilonia:
Dobrym przykładem jest starożytna Babilonia. Kosmogonia babilońska była wyjątkowo niedostosowana do rozwoju nauki, a wręcz skutecznie do niego zniechęcała. Babilończycy postrzegali naturalny porządek jako tak dalece niepewny, że jedynie coroczna ceremonia odkupienia mogła powstrzymać totalny kosmiczny chaos.W tym przypadku również mamy do czynienia z cywilizacją, która wyróżnia się w swoich zasługach obserwowania nieba, gromadzenia astronomicznych danych i rozwijania podstaw algebry. Jednak żyjąc na takim duchowym i filozoficznym poziomie, trudno byłoby im z tych praktycznych umiejętności uczynić coś, co moglibyśmy nazwać nauką.

Chiny:

Tamże. Str. 86 – 87

Zresztą podobne czynniki kulturowe hamowały naukę w Chinach. Warto wspomnieć, że osobą, która dotarła do źródła tego problemu był marksistowski historyk Joseph Needham. Jego zdaniem, głównego powodu tego zjawiska należy upatrywać w tym, na jakim gruncie religijnym i filozoficznym wyrośli ludzie mający naukę rozwijać. Uzasadnienie Needhama jest zdumiewające, szczególnie ze względu na jego ideologię marksistowską, która powinna poprowadzić go w stronę ekonomicznego lub materialistycznego wyjaśnienia niepowodzenia nauki w Chinach. Owe trudności biorą się z tego, że „postrzeganie Bożego Prawodawcy, który wydawał rozporządzenia wykraczające poza naturę człowieka, nigdy nie było tam obecne".„Nie należy jednak sądzić, że dla Chińczyków nie było w naturze miejsca na ład i porządek" - dodaje Needham: Nie był to jednak porządek ustanowiony przez racjonalne osoby; nie było zatem przekonania, iż racjonalni ludzie byliby w stanie przedstawić, za pomocą swoich ułomnych ziemskich języków, boski zbiór praw, który został niegdyś przez niego wydany. W taoizmie z pewnością potępiono by taki pomysł, jako zbyt naiwny ze względu na subtelność i złożoność wszechświata22 .

Tamże Str. 87

Grecja:

Prawdziwym wyzwaniem wydaje się przykład starożytnej Grecji, która dokonała imponujących prób na rzecz wykorzystania ludzkiego rozumu w różnych dyscyplinach naukowych. Spośród wszystkich starożytnych kultur zbadanych przez o. Jaki, Grecy byli najbliżej stworzenia współczesnej nauki, chociaż w ostatecznym rozrachunku wiele dzieliło ich od tego wyczynu. Grecy przypisywali celowość działań aktorom z kosmosu; Arystoteles wyjaśnił okrężny ruch ciał niebieskich ich skłonnością do poruszania się w ten sposób.Zdaniem o. Jaki nauka poczyniła postępy dzięki scholastykom, którzy w późnym średniowieczu przeprowadzili depersonalizację przyrody; na przykład spadanie kamieni na ziemię przestano wyjaśniać ich umiłowaniem do centrum ziemi.

Tamże. Str. 89

Cywilizacje Islamu

Duże zainteresowanie wśród uczonych wzbudziły osiągnięcia muzułmańskich naukowców, szczególnie w dziedzinie medycyny i optyki. Poza tym przekład dzieł ze starożytnej Grecji, dokonany przez arabskich uczonych, przyczynił się do ich rozpowszechnienia w świecie zachodnim w XII wieku - stanowi to wyjątkowo ważną część historii naukowej zachodniej cywilizacji.Prawda jest jednak taka, że islam nie przyczynił się do osiągnięć muzułmańskich naukowców; można wręcz powiedzieć, że dokonali oni swoich osiągnięć „pomimo" obecności islamu. Ortodoksyjni uczeni islamscy odrzucali postrzeganie wszechświata ze stałymi prawami fizyki z uwagi na to, że absolutna autonomia Allaha nie mogła być ograniczana przez prawa natury23. Pozorne prawa natury były niczym innym jak zwyczajami Allaha i w każdej chwili mogły zostać przerwane24 .

Tamże. Str. 89

Tak więc to chrześcijaństwo było głównym czynnikiem powstania nauki, polecam wam poczytać książki a nie polegać na analizie historii na zasadzie chłopskiego rozumu

#ateizm #bekazateistow #wiara #religia #katolicyzm #mikromodlitwa #mirkomodlitwa #4konserwy #naukowcywiary
P.....5 - lakukaracza postanowił podzielić się swoimi złotymi przemyśleniami, dlatego...

źródło: comment_hqROG6JttpshN2ZxjQUNPmSgdsNsPDmE.jpg

Pobierz
  • 20
@Pol12345: aż sprawdziłem, bo prószyński raczej takich bzdur jak napisałeś nie publikuje
Opis:
Wbrew przeważającym opiniom ziarno, z którego wyrosła nauka nowożytna, zostało zasiane w świecie starożytnym i średniowiecznym na długo przed rewolucją naukową XVII wieku. W gruncie rzeczy rewolucja ta byłaby czymś nie do pomyślenia bez skumulowania poprzedzających ją dokonań trzech wielkich cywilizacji: greckiej, islamskiej i łacińskiej. Chrześcijańska cywilizacja łacińska Europy Zachodniej, dysponując naukowym bogactwem uzyskanym dzięki przekładom źródeł grecko-islamskich