Wpis z mikrobloga

Dzień dobry wszystkim spod tagu #sziszucontent. Zaczął się sezon, a w związku z sezonem moje wpisy nie są już tak regularne jak zawsze, ale ciągle mam nadzieję wrzucać je w miarę często. Ostatnio rozprawialiśmy o kolejnej z moich przygód, a tym razem zajmiemy się tym co powinno interesować także was - jako pasażerów i mam tu na myśli:

OBOWIĄZKI PANA/PANI KONDUKTOR/A

Żeby omówić ten obszerny temat pozwolę sobie w wielkim skrócie na początku wypunktować kilka ważnych spraw, a które potem omówię szczegółowo.

Co należy do obowiązków konduktora?

1. Kontrola biletów i ich sprzedaż
2. Dbanie o komfort podróżnych poprzez regulacje temperatury wagonów, resetowanie WC, organizowanie przesiadek (tzw. skomunikowań), czy informowanie ich o bieżącej sytuacji w ramach opóźnienia
3. Dbanie o bezpieczeństwo podróżnych w trakcie podróży i podczas przygotowywań do odjazdu
4. Kontrola techniczna pojazdu, szukanie i zgłaszanie usterek, przekazywanie ich dalej

Co nie należy do obowiązków konduktora i czego nie może zrobić? (rzeczy dla niektórych oczywiste, a dla niektórych pasażerów nie do końca)

6. Naprawa urządzeń na pokładzie pociągu
7. Konduktor nie decyduje o tym czy pociąg, na który podróżny ma przesiadkę będzie czekał
8. Konduktor nie może zmusić pasażera do przesiadki na swoje miejsce, jeśli zajął miejsce kogoś innego (w teorii, w praktyce zawsze można pogrozić i zwykle skutkuje)
9. Konduktor ani kierownik nie mają wpływu na opóźnienia i jeśli stoimy gdzieś w polu to dlatego, że takie dostaliśmy polecenie z góry

Mając ten krótki wstęp za sobą chciałbym przejść dalej i omówić także w dużym uproszczeniu poszczególne punkty i przykładowe sytuacje.

1. By w ogóle myśleć o zakupie biletu w pociągu to przed wejściem na jego pokład (na stacjach gdzie pociąg rozpoczyna trasę) lub od razu po wejściu (stacje pośrednie) należy udać się do konduktora w celu poinformowania go o chęci zakupu biletu. Tyczy się to każdej kategorii pociągu poza EIC, gdzie podróżny nie ma obowiązku informowania drużyny konduktorskiej o braku ważnego biletu. Drugą ważną sprawą jest to, że podróżny POWINIEN posiadać odliczoną gotówkę. Konduktor nie dostaje pieniędzy do wydawania reszty i jeśli nie macie odliczonej gotówki, a traficie na kogoś kto akurat nie ma humoru (lub swoich pieniędzy przy sobie) to może wam wystawić wezwanie z dwudniowym terminem płatności, którego koszt wyniesie tyle co bilet (jeśli uregulujecie opłatę). To samo może się wydarzyć w przypadku próby płatności kartą, która się nie powiedzie. W takim wypadku już w pociągu jest wypisywane wezwanie z dwudniowym terminem płatności bez żadnej opłaty dodatkowej. Co do kontroli biletów to ta odbywa się umownie pomiędzy głównymi stacjami przesiadkowymi. Co to oznacza? Kontrola podstawowa musi się odbyć pomiędzy wyjazdem z jednego dużego miasta, a przed przyjazdem do kolejnego dużego. Duże miasto to takie, w którym dużo ludzi się dosiada, a jakie to są to już każdy konduktor wie.

Podobnie sytuacja wygląda przy wymianach drużyn konduktorskich - jeśli jedziecie na długim odcinku trasy i wsiada nowa drużyna konduktorska to ona od nowa robi kontrolę podstawową (sprawdzanie każdego osobna), a nie wtórną (która polega na sprawdzeniu dosiadających). Takimi miastami, dla przykładu, w których wymieniane są drużyny to:

Wrocław, Poznań, Szczecin, Kraków, Katowice, Warszawa, Łódź itp.

Kolejną ważną rzeczą jest to by nie prosić konduktora o sprzedaż biletu już na peronie. Ale o tym porozmawiamy przy punkcie 3.

2. Bardzo ważnym dla każdego podróżnego (w tym was) jest to by podróżować w komfortowych warunkach. Jeśli w wagonie jest za ciepło lub za zimno (i to nie jednej osobie, najlepiej jakiejś grupce) to koniecznie dajcie znać konduktorowi. Nie każdemu da się dogodzić, ale jeśli jakaś grupa osób zwróci uwagę na to, że komuś jest za ciepło lub za zimno to konduktor na pewno postara się to uregulować, chociaż nie zawsze jest to możliwe, chociażby ze względu na mnóstwo usterek w wagonach, które potrafią się wytworzyć dopiero w trakcie jazdy.

Jeśli przesiadacie się na inny pociąg, a ten który jedziecie jest opóźniony zgłoście to drużynie, a w szczególności kierownikowi, który na ogół przebywa w swoim przedziale. On spróbuje skontaktować się z odpowiednimi ludźmi i o te skomunikowanie poprosić. Warto też czasem naginać fakty i powiedzieć, że nie jesteś jedyną osobą, a jedną z sześciu, które tej przesiadki potrzebuje. Osoba, do której trafi ten fakt będzie miała to na uwadze. Nie proście jednak o skomunikowania z pociągami, które odjeżdżają co godzinę do jakichś mniejszych miejscowości. Jeśli macie już wykupiony bilet to po prostu poproście konduktora o odpowiednią adnotację byście mogli na tym bilecie, który już macie kontynuować podróż.

3. i 4. Podczas przechodzenia przez skład i kontroli biletów konduktor musi zwracać uwagę na naprawdę sporo czynników - blokady drzwi, zapach spalenizny zza okna czy wewnątrz składu, zepsute drzwi przejściowe lub przedziałowe, niedziałające nagłośnienie czy klimatyzacja (w pociągach, w których jest). Jeśli cokolwiek z tych rzeczy nie działa to należy takie coś odpisać w odpowiedniej do tego książeczce. Wszystkie te rzeczy wpływają na komfort podróży, ale są też i takie, które wpływają na jej bezpieczeństwo i jest to znacznie ważniejsze od przeprowadzonej kontroli. Jeśli widzicie, że konduktor jest przy was, ale nie sprawdza biletów to bez nerwów, bo na pewno podejdzie do was, gdy tylko załatwi to co musi zrobić.

Jeśli mieliście jakieś sytuacje, w których konduktor nie chciał wam pomóc to dajcie znać w komentarzach, chętnie poczytam i ewentualnie odpowiem czy zachował się dobrze czy też nie. I jak zawsze zapraszam do pisania na PW swoich pytań cz wątpliwości (o obowiązkach Kierownika Pociągu, których jest znacznie więcej popiszemy następnym razem).

#pracbaza #pkp #intercity

PS. Nie było punktu numer 5 ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • 52
@Thunderbolt: miejsca się nie wykupuje, bo miejsca są darmowe. kupujesz bilet, a sam bilet nie uprawnia do miejsca. prawda jest taka, że nie mogę takiego pasażera dotknąć czy też wystawić mu kary. jedyne co mogę zrobić to zagrozić, że dalej nie pojedziemy póki nie ustąpi miejsca, czy też stwierdzić, że zadzwonię po SOKistów. zwykle wystarcza.

@art212: to jest ujęte w taryfie, a ta oparta jest na prawie przewozowym i kilku
jedyne co mogę zrobić to zagrozić, że dalej nie pojedziemy


@Shishu: W dawnych czasach, kiedy przewoziłem rower pociągiem (z ważnym biletem oczywiście) a nie było to takie popularne jak teraz i ludzie kolei nie do końca wiedzieli jak się zachować, to wiele razy słyszałem zdanie wypowiadane przez kierownika pociągu: "ten pociąg dalej nie pojedzie" :) Raz jeden typ nawet opóźnił odjazd, żeby pokazać, że nie żartuje. Ale koniec końców zawsze udawało
via Android
  • 7
@Akuku69 ech, bo się spieszylem, przepraszam i już uzupełniam. Konduktor na peronie z chęcią udzieli informacji i przyjmie zgłoszenie o braku biletu, ale ma on tam inne obowiązki niż handlowe, dlatego bilet sprzeda dopiero w pociągu.

Jakie to obowiązki? Sprawdza stan kół, hamulców, osi, sprzegow, sygnały pociągu i tego typu rzeczy, które mają wpływ na bezpieczeństwo podróżnych co jak wspominałem jest ważniejsze od handlu.
via Android
  • 15
@Thunderbolt nie wyrzucą xD przecież pisałem że można wezwać SOK tylko nigdy do tego nie doszło bo zawsze taka osoba ustepowala. Nie możesz oczekiwać że konduktor rzuci się z łapami na typa, bo usiadł na nie swoim miejscu. Po pierwsze nie mamy takich uprawnień (prawo polskie), a po drugie znacznie łatwiej jest jednak poprosić i ewentualnie pogrozic niz zatrzymywac caly pociag bo jakis baran robi problemy.

@chuckd rowery nadal można przewozić tylko
rowery nadal można przewozić tylko w wagonach przeznaczonych lub w pierwszym przedsionku ostatniego wagonu i ostatnim przedsionku za lokomotywą.


@Shishu: Ja wiem (i wiedziałem to wtedy, bo nawet miałem wydrukowaną specjalnie na takie okazje odpowiedź od jakiegoś rzecznika pkp czy kogoś takiego - grunt, że było widać logo pkp), ale twoi starsi koledzy nie wiedzieli wtedy tego, albo udawali że nie wiedzą. Ale jak mówię - to było dawno, kiedy jeszcze
@Shishu chyba ze tak :D Nie oczekiwalam ze konduktor bedzie bil sie z Seba, mialam na mysli sok albo policje. Co do miejsca z rezerwacją to jak rozumiem w takiej sytuacji wzywana jest sok na nastepna stacje albo obecną, temu co siedzi na moim miejscu kaza sie przesiasc i problemu nie ma? Bo jak mam czekac az sok zareaguje przez polowe drogi albo i dluzej to tez bez sensu. Pytam o te
via Android
  • 10
@Thunderbolt wszystko zalezy gdzie jesteśmy bo SOK nie jest obecny na kazdym postoju handlowym, ale na większości. Tez pamietaj ze w przypadku wiekszosci wagonow taki pasazer ustapi ze względu na presje otoczenia bo kazdy kaze mu wypie**alac gdy sie dowiedza ze trzeba czekac 30min na SOK xD

Co do rezerwacji to często wydaje sie bilet oddzielnie i rezerwacje na miejsce oddzielnie. Po prostu wiekszosc biletów posiada rezerwacje miejsca juz włączona w bilet
że nie jesteś jedyną osobą


@Shishu: ad 2 - nie pisz takich rzeczy, bo potem ludzie będą ściemniać, a kierownicy przez Ciebie wyjaśnienia będą dostawać i po premii.

ad 8 - może. Wzywa SOK i oni go przesadzają, a jak przez interwencję pociąg jest opóźniony to dostaje 2k cebulionów extra do zapłacenia.

@PtactwaWiele: jw. W dobie gdy każdy wszystko nagrywa to jedyna opcja.

@Shishu: Na większości? Gdzie Ty jeździsz?