Wpis z mikrobloga

Fiaton na szczudłach

czyli

Polski Fiat 125p Coupe/PF 1500 Coupe

Dwudziestolecie FSO to nie byle wydarzenie, zwłaszcza kiedy jeden z pracowników, a dokładniej Tadeusz Wrzaszczyk, zostaje ministrem przemysłu w rządzie Edwarda Gierka. Z tej okazji uroczystość postanowiono uświetnić pokazem nowego auta – Polskiego Fiata 125p w odmianie coupe. Do projektu nadwozia i wnętrza zaangażowano Zbigniewa Wattsona, który zaprojektował także nieco później FSO 1100 czy żerańskiego mikrobusa; mechanikę postanowiono zaadaptować z licencyjnego kredensa. Konstruktorem nadwozia był inżynier Sławomir Murarski, zaś konstruktorem całości – inżynier Mirosław Górski.

O ile nadwozie było znośne stylistycznie, o tyle samochód z powodu użycia płyty podłogowej z fiatona wyglądał komicznie – przedni osprzęt silnika wystawał spod pasa przedniego, zaś spod zderzaka tylnego było widać tylne zawieszenie; ponadto sam fakt zbudowania niskiego i szerokiego auta na podwoziu z fiutona sprawiał, że pojazd wyglądał jak samoróbka. Podobne wrażenie sprawiała deska rozdzielcza, której dość prosty design „zapowiadał” wnętrze pomyloneza.

Ciekawie wyglądała sprawa z mechaniką i silnikiem – wszystkie mechanizmy pochodziły z kanta, z wyjątkiem silnika – w prototypie użyto silnika 1.5, którego nie zakupiono przy okazji licencji PF 125p; jednostkę podkręcono do mocy 90KM, co sprawiło, że samochód rozpędzał się do nawet 170kmh, co było wartością imponującą, zważywszy na fakt, że samochód ważył niemal tonę, a jego karoseria była wykonana z tworzyw sztucznych.

Pojazd był gwiazdą przeróżnych targów, jednak, podobnie jak FSO 1100 czy FSO Ogar, nie trafił do produkcji – samochód miał być produkowany w Zakładzie Krótkich Serii, ostatecznie jednak montowano tam inne fiaty. Prototyp trafił do Muzeum Techniki, gdzie stoi do dziś.

#samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #prl #fso #fiat #autakrokieta

SonyKrokiet - Fiaton na szczudłach

czyli

Polski Fiat 125p Coupe/PF 1500 Coupe
...

źródło: comment_xBQF3pT2vzk3LjjypatNuAcGrXtVhn8H.jpg

Pobierz
  • 14
@Pangia: Miał, Golf zadebiutował na 3 lata przed Ogarem.
@SonyKrokiet: Czy w tym prototypie na pewno jest inny silnik? Z tego, co wiem to pojemność skokowa jest taka sama, co w Dużym Fiacie, tylko tutaj są dwa gaźniki. Po desce rozdzielczej najlepiej widać jak daleko jest ten samochód od produkcji seryjnej. Swoją drogą to coupe jest idealne dla antyfanów Ogara: nie podobają się zderzaki? Tutaj w ogóle nie ma zderzaków(