Wpis z mikrobloga

Podręcznik Niedzielnego Widza #abcf1
Rozdział 13 ,,Historia toru Spa Francorchamps do roku 1970 i regionu Stavelot, Spa i Malmedy”

Przerwa wakacyjna się kończy, nadchodzi Gran Prix Belgii, więc chciałbym wam przedstawić obszerną historię tego znanego nam wszystkim toru, oraz także regionu, w którym się znajduje. Serdecznie zapraszam.

Rys Historyczny okolicy – Stavelot, Spa, Malmedy

Tor Spa znajduje się w trójkącie między miastami Stavelot, Spa i Malmedy, zaledwie 20 km od granicy niemiecko-belgijskiej w Monschau. Znajduje się w pobliżu małej miejscowości Francorchamps , co również wyjaśnia nazwę toru.
Region ten znajduje się w prowincji Liege w Walonii. Walonia to francuskojęzyczny region w południowej części Belgii, stanowiący jeden z trzech regionów federalnych tego kraju. Tor leży w odległości około 50 km na południowy wschód od Liege, i 150 km od Brukseli.

Stavelot

Przez długi czas najważniejszą budowlą tego regionu było Opactwo Stavelot, które zostało założone w 651 roku. Dzięki temu powstał swojego rodzaju mały kraj - Opactwo książęce Stavelot-Malmedy. Ten kraj był państwem kościelnym w granicach Świętego Cesarstwa Rzymskiego i przetrwało ponad 1000 lat (do 1794 roku). Władzę sprawował benedyktyński opat, który miał władzę nad dwoma klasztorami, w Stavelot i Malmedy. Siedemdziesiąt siedem kolejnych książęcych opatów przewodziło państwu. Jednak między dwoma miastami gwałtownie wzrosła rywalizacja, ponieważ Stavelot był faworyzowany jako główne miasto Księstwa.

W XVII wieku Stavelot i Malmedy były głównymi ośrodkami garbowania skóry w Europie. Grabowanie to proces, dzięki któremu skóra stawała się miękka, co pozwalało na jej użycie do wyrobu odzieży. Uzyskiwała także zabezpieczenie przed rozkładem i częściową wodoodporność.

W Październiku 1689 roku oddziały Króla Francji Ludwika XIV całkowicie spustoszyły i spaliły całe miasto, wraz z opactwem spłonęło ponad 360 domostw. Opactwo Odbudowano, ale przybycie francuskich żołnierzy podczas rewolucji Francuskiej w 1975 roku sprawiło że Księstwo Stavelot-Malmedy przestało istnieć, i mnisi musieli opuścić opactwo. Kościół opactwa został splądrowany, a następnie rozebrany. Księstwo Stavelot-Malmedy zniknęło i zostało zjednoczone z Francją.

Od 18 do 20 grudnia 1944 r. Podczas ofensywy Wehrmachtu w Ardenach w trakcie II wojny światowej w mieście toczyły się ciężkie walki. Użyto m.in jeden z najsłynniejszych czołgów II WŚ - Tygrysa Królewskiego. Podczas represji ze strony niemieckich żołnierzy zginęło ponad 100 cywilów, w tym kobiety i dzieci. Wiosną i latem 1948 r. w Liège odbyła się rozprawa przeciwko byłym członkom 1. Dywizji Pancernej SS, którzy dokonali tej masakry.

Benedyktyni wrócili do miejscowości w 1951 r. i założyli opactwo Wavreumont, które obecnie zajmuje się wytwarzaniem farby lateksowej. Obecnie Stavelot posiada 3 muzea, w tym muzeum poświęcone torowi Spa-Francorchamps, z wieloma samochodami wyścigowymi i motocyklami, a także dokumentami i zdjęciami dotyczącymi rozwoju toru i najważniejszych wydarzeń wyścigowych.

SPA

Spa jest jednym z głównych miast turystycznych w Belgii. Słynie z wielu naturalnych źródeł mineralnych, a także producenta wody mineralnej, którego woda mineralna jest eksportowana na cały świat. Miasto założono najprawdopodobniej we wczesnym średniowieczu za czasów Świętego Remaclusa (VII wiek), założyciela pobliskich opactw. Pochodzenie nazwy Spa jest kontrowersyjne, ale jedna z teorii przypisuje nazwę niemieckiemu słowu pluć. Wieś na początek XIV zaczęła się rozwijać.

Pliniusz Starszy, historyk rzymski z I wieku tak wspominał o tych źródłach:

„W Tongrie, w kraju Galii istnieje słynne źródło, którego woda, tworzy lśniące bąbelki, ma rozkoszny smak, który odczuwamy, gdy pijemy. Woda ta oczyszcza ciało, leczy gorączki i rozwiewa nadmiar uczuć”

W 1654 r. Karol II, Król Anglii i Szkocji przebywał w Spa, co uczyniło to miejsce jeszcze bardziej znanym, System pocztowy został tutaj ustanowiony w 1699 r. a w XVIII wieku utworzono w tej wiosce pierwsze kasyna. W Spa odbył się pierwszy zorganizowany konkurs piękności na świecie, w 1888 roku

W 1918 miasto było kwaterą główną niemieckiej armii, podczas I wojny światowej. Stąd wyruszyli niemieccy delegaci na konferencję pokojową kończącą I wojnę światową. Latem 1920 odbyła się tu konferencja dotycząca realizacji przez Niemcy postanowień traktatu wersalskiego. Ze Spa pochodził m.in. detektyw Herkules Poirot, postać literacka stworzona przez Agatę Christie, oraz skrzypek, który utonął w katastrofie Titanica.

Malmedy

Miasto zostało założone w 648 przez przełożonego opactwa Solignac we Francji. W Malmedy założył on swój klasztor benedyktyński. O okresie księstwa pisałem już pod historią Stavelot. Po klęsce Napoleona w 1815 r. Podczas kongresu wiedeńskiego podjęto decyzję o połączeniu Malmedy, miasta romańsko- walońskiego, z Prusami, państwem germańskim.

Gdy kanclerz Bismarck przejął władzę po wojnie francusko-niemieckiej w 1870 r. rejon Malmedy został zmuszony do germanizacji. W szkołach lekcje francuskiego były zakazane, a język niemiecki był obowiązkowy. Kapłanom nie wolno już głosić kazań po francusku. Podczas pierwszej wojny światowej ludność Malmedy walczyła w mundurach niemieckich. Kiedy ogłoszono klęskę Prus, Malmedy i inne wschodnie regiony zostały przyłączone do Belgii na mocy traktatu wersalskiego . Po I wojnie światowej rejon miał być miejscem plebiscytu dotyczącego oderwania tego obszaru od Niemiec i włączenia go do Belgii. Mieszkańcy wybrali przynależność do Belgii i aneksja (przyłączenie do Belgii) nastąpiła 6 marca 1925 roku.

W 1944 r. Podczas ofensywy w Ardenach na tym terenie miała miejsce tzw. masakra w Malmedy, w której 84 amerykańskich jeńców wojennych rozstrzelano przez nazistowskie oddziały SS pod dowództwem Joachima Peipera . Była to jedna z wielu masakr więźniów i belgijskich cywilów, które miały miejsce na obszarze Malmedy.

21 grudnia miasto, które było już w posiadaniu wojsk amerykańskich, zostało zaatakowane przez siły niemieckie pod dowództwem legendarnego komandosa Otto Skorzeny. Ponadto w dniach 23, 24 i 25 grudnia 1944 r. Miasto było wielokrotnie bombardowane przez siły powietrzne armii Stanów Zjednoczonych. Zginęło w wyniku bombardowań około 200 cywilów.

Historia toru

Pierwotna trasa o długości 14,863 km została otwarta w 1921 r. I składała się głównie z publicznych dróg w trójkącie między wioskami Francorchamps na północy, Malmedy na południowym wschodzie i Stavelot na południowym zachodzie. Jednak w pierwszym planowanym wyścigu samochodowym pojawił się tylko jeden uczestnik, więc wyścig został odwołany, a zamiast tego trasa została otwarta wyścigiem motocyklowym. Oryginalny układ toru

Pierwszy wyścig samochodowy odbył się na torze w 1922 r., A w 1924 r. Odbył się pierwszy wyścig słynnego już 24-godzinnego wyścigu Francorchamps. Tor po raz pierwszy gościł wyścigi ,,bolidów,, podczas Grand Prix w 1925 roku. W tym wyścigu wystartowało tylko siedem bolidów, do mety dojechały tylko dwa. Wyścig trwał 54 okrążenia, czyli 6 godzin i 42 minuty. Jedno okrążenie miało długość 14,98 km, co odpowiada łącznej długości wyścigu aż 809,06 km. Wygrał Antonio Ascari w Alfie Romeo, ojciec słynnego 2-krotnego mistrza świata F1 Alberto Ascariego.

Pierwotny tor Spa-Francorchamps był bardziej zasadniczo testem prędkości maksymalnej, bo kierowcy utrzymywali znacznie wyższe średnie prędkości na okrążeniu niż na innych torach wyścigowych. Aby poprawić średnie prędkości, w 1939 r. były powolny zawrót w Eau Rouge, zwany Ancienne Douane (gdzie do 1920 r . Istniałw tym miejscu urząd celny Cesarstwa Niemieckiego ), został skrócony szybszym ruchem pod górę, zwanym Raidillon. W ten sposób powstała słynna kombinacja dwóch bardzo szybkich zakrętów Eau Rouge i Raidillon, wyróżniająca się gwałtowną zmianą elewacji. Do dziś stanowi ona największą atrakcję toru. Zmieniono też charakterystykę kilku innych zakrętów. Szybszy układ toru

Stary tor był nadal używany jako codzienna droga publiczna, a obok toru znajdowały się domy, drzewa, słupy elektryczne, pola i inne przeszkody. Przed 1970 r. Nie wprowadzono żadnych modyfikacji bezpieczeństwa w obszarze toru, oprócz kilku bel słomy, więc pobocza były praktycznie identyczne z codziennym użytkowaniem cywilnym. Były kierowca wyścigowy Formuły 1 i właściciel zespołu, Jackie Oliver, wspominał

„jeśli zjechałeś z drogi, nie wiedziałeś, w co chcesz trafić”.

Spa-Francorchamps było wówczas najszybszym torem drogowym w Europie. Trasa była niebezpieczna i bardzo szybka - wymagała od kierowców spokoju i opanowania. Większość kierowców bało się tutaj jeździć. Stary tor Spa był wyjątkowy pod tym względem, że prędkości były niezmiennie wysokie, czasami bez przerwy przez okres trzech/czterech minut.

To sprawiło, że było to wyjątkowo trudne wyzwanie umysłowe, ponieważ większość zakrętów była pokonywana z prędkością większą niż 180 mil na godzinę (290 km / h) a charakterystyka zakrętów nie była płaska - każdy zakręt był tak samo ważny jak przed nim. Gdyby kierowca podniósł przepustnicę bardziej niż się spodziewano, straciłaby całe sekundy, a nie dziesiąte. Najmniejszy błąd jakiegokolwiek rodzaju pociągał za sobą wiele trudnych konsekwencji, ale działało to również odwrotnie: można by uzyskać ogromne korzyści, gdyby kierowca wyszedł z zakrętu nieco szybciej.

Pierwotnie na tym torze była najszybsza szykana wszechczasów, Chicane de Masta (była to sekwencja znacznie trudniejsza niż Eau Rouge). Kierowcy F1 z lat 60. Pokonywali tą szykanę z prędkością 330 km / h.

Po siedmioletniej przerwie, spowodowanej zmaganiami wojennymi, wyścigi powróciły na tor Spa-Francorchamps w 1947 roku. Sukcesy zaczęła wówczas odnosić następna generacja wspaniałych kierowców, takich jak Alberto Ascari, Juan Manuel Fangio, czy Jim Clark, który w latach 60. triumfował tu aż cztery razy z rzędu. Wkrótce jednak postęp techniczny i związany z nim wzrost prędkości bolidów spowodował, iż tor ten stał się wręcz zbyt szybki i co za tym idzie bardzo niebezpieczny.

W 1960 roku podczas weekendu Grand Prix zginęło dwóch brytyjskich kierowców: Chris Bristow i Alan Stacey, a dwaj inni: Stirling Moss i Michael Taylor zostali poważnie ranni. W międzyczasie do listy prestiżowych imprez na torze Spa dołączył wyścig na 1000 km, w którym aż pięciokrotnie triumfował lokalny kierowca, Jacky Ickx. Ze względu na wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa, Grand Prix Belgii została usunięta z kalendarza wyścigów Formuły 1 po roku 1970, wracając dopiero w 1983 roku po przebudowie całej trasy.

Tradycyjne Tagi dla zasięgów:
#f1 #motoryzacja #sport #merytorycznywpis #wiedza #formula1 #kubica #f1pro #gruparatowaniapoziomu
Dodatkowe Tagi:
#historia #ciekawostkihistoryczne #belgia #2wojnaswiatowa #iiwojnaswiatowa

Wołam niedzielne Mireczki i Mirabelki ( ʖ̯) (tak wiem że mogą się pewne nicki powtarzać, ale w wolnym czasie to zmienie)

jaxonxst - Podręcznik Niedzielnego Widza #abcf1 
Rozdział 13 ,,Historia toru Spa Fra...

źródło: comment_8Hb9n4C1rzaA410Bks4Cnlktan9MW3u4.jpg

Pobierz
  • 8
@jaxonxst: Fajnie trasa wygląda w Project Cars 2. Jest tam oryginalny layout, tyle że podobno nie do końca dokładny. A nowe SPA to tor, który szczerze znienawidziłem po godzinach w Shiftach, F1 i temu podobnych. Wciąż nie mogę znaleźć odpowiedniego punktu hamowania na zakrętach, a wtedy jeszcze wcześniej po wyjściu z łuku 180 stopni był zakręt, a za nim jebutna pułapka żwirowa. Jak wpadłeś to po wyścigu. Jeszcze gorsza niż na