Wpis z mikrobloga

Kaszlak bezdachowiec

czyli

Polski Fiat/BOSMAL 126p Cabrio

Na przełomie lat 80. i 90. XX wieku w Fabryce Samochodów Małolitrażowych produkowano na licencji włoskiego Fiata model 126p o oznaczeniu FL, będący rozwinięciem pierwszej wersji samochodu, oznaczonej jako ST. W międzyczasie Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych BOSMAL, działający przy FSM, opracowywał model Beskid, który ostatecznie nie został wdrożony do produkcji; samo FSM negocjowało z FIATem umowę na rozpoczęcie produkcji modelu Cinquecento – wówczas FSM zostało sprywatyzowane i przejęte przez włoski koncern i przyjęło nazwę Fiat Auto Poland.

Zanim jednak nastąpiła zmiana właściciela Fabryki, kierownictwo zakładu zleciło w 1990 roku opracowanie przez BOSMALa wersji kabriolet, opartej o malczana , mającej poprawić sytuację rynkową wyrobu samochodopodobnego, która była mocno zachwiana przez import używanych aut z Zachodu. Pojazd oparto o model 126p FL; w przeciwieństwie do niefabrycznych przeróbek, kabriolet był autem częściowo produkowanym w BOSMALu, gdzie składano go i wykańczano zgodnie z życzeniem klienta. Średni czas oczekiwania na kaszlaka kabrio wynosił od trzech do sześciu miesięcy.

BOSMAL 126p Cabrio w miejsce dachu otrzymał sztywny pałąk za drzwiami, wzmocnienia podłogi i progów, mające poprawić sztywność nadwozia. Materiałowy dach posiadał okienka boczne i tylne. Na specjalne zamówienie montowano dodatkowe wyposażenie poprawiające komfort podróży


oraz zestaw wzmacniający silnik do 30 KM, w miejsce standardowych 24 KM; ten wzmocniony potrafił rozpędzać się do około 120-130 km/h.

Otwartego malczana produkowano od 1991 do 1995 roku w krótkich seriach; pojazd nie przyjął się na polskim rynku; z 507 egzemplarzy które wyprodukowano, około 400 zostało wyeksportowanych, głównie do Niemiec.

#samochody #motoryzacja #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #fsm #fiat #126p #autakrokieta

Pobierz
źródło: comment_15836080430wP8kxIZTzbFuzhc524xhu.jpg
  • 44
tego jamnika to oni musieli chyba szynami kolejowymi wzmacniać, inaczej przy takiej długości i załadowaniu 8 osobami to podwoziem tarł by o asfalt.


@sciana: nope, miał wzmocnioną podłogę i podłużnice; zresztą tam mieściło się 6 osób max jak pamiętam
cieżko powiedzieć, kanapy z tyłu wyglądają na standardowe, 3-osobowe


@sciana: nope, on tam mieścił 2 osoby na kanapie, bodajże środkowy rząd siedzeń to były połączone stelażem pojedyncze siedzenia ( ͡° ͜ʖ ͡°) w tej wersji, tj MR73 jeszcze miał składany podłokietnik w tylnej kanapie