Wpis z mikrobloga

Odwzorowanie odrzutu i feelingu broni w grach

Prawidłowe odwzorowanie broni w grach to dosyć skomplikowana sprawa, na której przedstawienie składa się wiele czynników. Dziś pomówimy sobie głównie o odrzucie i feelingu strzelania w kilku grach na przykładach różnych broni.
Opisy będą dosyć obszerne a nie chcę żeby wpis był zbyt długi, więc skupię się tylko na trzech modelach, jeżeli chcecie, mogę dodać kilka innych przykładów w kolejnym wpisie. Taka mini seria czy coś. W ogóle to muszę popracować nad tytułami wpisów, jakoś nie mam na nie pomysłu. Tak czy inaczej, zapraszam.

HK MP7
https://i.imgur.com/1m7FnfK.png

MP7 to ulubiony pistolet maszynowy... Wszystkich? Chyba jeszcze nie spotkałem się z osobą, która stwierdziłaby, że "MP7 jest mi obojętne". Powiem więcej, nie spotkałem się jeszcze z osobą, która stwierdziłaby "Nie lubię MP7". Choć nie wątpię, że takie istnieją, przecież nie wszyscy muszą lubić to samo.
https://i.imgur.com/At3nAvE.jpg
Jest w tej broni coś magnetyzującego, coś uroczego. Wszak nie ma chyba lepszej rekomendacji, niż ta zapewniona przez liczne jednostki specjalne, które ochoczo z MP7 korzystają. Szczególnie mocno upodobali je sobie amerykanie, gdzieś spotkałem się z twierdzeniem, że jest to ulubiona broń DEVGRU (nowa nazwa Seal Team Six). Nie wiem czy na pewno tak jest, ale MP7 w rękach operatorów legendarnego Seal Team Six możemy oglądać bardzo często.
https://i.imgur.com/0dXHihX.jpg
Kompaktowe wymiary, rewelacyjna celność, bardzo wysoka szybkostrzelność przy względnie niskim odrzucie (do tego jeszcze wrócimy) świetne właściwości penetracyjne kamizelek kuloodpornych i łatwość w tłumieniu dźwięku, to wszystko sprawia, że MP7 jest idealnym narzędziem do walki w budynkach czy ciasnych przestrzeniach. No i nie oszukujmy się, MP7 wygląda czadowo, no spójrzcie tylko na tego słodziaka. Jeżeli miałbym "simpić" do jakiejś broni, byłoby to MP7. I G3.
https://i.imgur.com/JQ5q1qY.jpg

Akurat odwzorowanie tej konkretnej broni jest dosyć proste, niemal każda gra ukazuje MP7 jako broń celną, zadającą stosunkowo małe obrażenia ale nadrabiającą to bardzo wysoką szybkostrzelnością (dosyć przerażające 950 rpm), i generalnie wszystko się zgadza.
https://i.imgur.com/c6wmOfQ.gifv
Te niskie obrażenia to temat na osobny wpis, uznajmy, że nabój 4,6x30 ma stosunkowo niską moc obalającą ale fantastyczną celność i przebijalność (do tego był projektowany).
Jeśli chodzi o szybkostrzelność i celność, niemal każda gra ukazuje to przynajmniej nieźle, zazwyczaj jedyną kwestią sporną jest odrzut.
Z tego co odnotowałem, MP7 bardziej wciska się w użytkownika, kopie go. Ma niewielki odrzut pionowy, odrzut poziomy to bardziej swojego rodzaju niewielkie drgania na boki.
Escape From Tarkov oferuje znakomite odwzorowanie MP7 w kwestii wizualnej, ale mam wrażenie, że w widoku ads zbyt delikatnie i zbyt powoli "pływa" na boki, trochę jak w slow-mo.
https://i.imgur.com/eIbqAq2.gifv
Sandstorm w mojej opinii perfekcyjnie radzi sobie z ukazaniem odrzutu w widoku ads, odrzut poziomy jest niewielki ale narowisty, tak jak w prawidziwej broni. Mam jednak problem z domyślnym widokiem. Nie wiem czy uznać to jako strzelanie z biodra czy strzelanie z luźnego ramienia (tak to bardziej wygląda). Tak czy inaczej, w obu przypadkach wygląda to cakiem przekonywująco.
https://i.imgur.com/FpwGVWX.gifv
MP7 w Battlefieldzie 4 odrzut pionowy jest nieco zbyt mocny, ale tu też występuje "drganie" na boki, podobnie jak w Sandstorm. Szczególnie podoba mi się sposób, w jaki pokazano "wciskanie" MP7 w ramię strzelca, w mojej opinii wygląda to znacznie naturalniej niż choćby w Sandstorm, gdzie broń po prostu "przybliża się" do kamery.
https://i.imgur.com/lJmtr6G.gifv
W kwestii odrzutu nieźle sprawuje się Modern Warfare, będąc czymś pomiędzy Sandstorm a BF4 ale w bardziej agresywnym wydaniu, bronią bardziej "miota" i rzuca. Niestety MP7 w MW wizualnie tylko przypomina swój realny odpowiednik, prawdopodobnie po to, żeby uniknąć konieczności płacenia HK za użycie ich produktu. Nie od dziś wiadomo, że Activision to cwane #!$%@?.
https://i.imgur.com/jjd22UK.gifv

ShAK-12
https://i.imgur.com/p9FRpj9.jpg

To stosunkowo świeża ale i raczej niezbyt znana Rosyjska konstrukcja, podejrzewam, że jeżeli ją kojarzycie to głównie dzięki Modern Warfare lub Escape From Tarkov. Wbrew pozorom, ma niewiele wspólnego z konstrukcjami AK, jej głównym wyróżnikiem jest układ bullpup (układ bezkolbowy) i kaliber, mianowicie jest to karabin szturmowy zasilany nabojem... 12,7x55mm.
https://i.imgur.com/M5TrHt9.png
I tak, karabin posiada tryb automatyczny. Konstrukcja powstała z myślą o walce w mieście, wśród osób cywilnych lub w ciasnych przestrzeniach, stąd dosyć niski zasięg skuteczny (około 100 do 300 metrów). Zastosowanie tak silnego naboju podyktowane zostało chęcią definitywnego wyeliminowania celu z pola walki, gdyż jak się pewnie domyślacie, tak potężny nabój w 80% przypadków zabije wroga na miejscu, ewentualne oderwie lub trwale uszkodzi postrzeloną kończynę. Tak jebitny nabój bez większych problemów poradzi sobie nawet z wrogami ukrytymi za osłonami czy ścianami. Trzeba przyznać, że brutalna siła to mocno Rosyjskie podejście do tematu, ale ma to sporo sensu, odnotowano wiele przypadków, gdzie naszprycowani narkotykami afgańczycy czy somalijczycy nadal byli w stanie brać czynny udział w walce pomimo siedmiu - ośmiu postrzałów z karabinków zasilanych natowskim nabojem 5,56x45. Postrzał z ShAK definitywnie załatwi sprawę, nawet w przypadku naćpanego wroga w kamizelce kuloodpornej.

ShAK to bardzo interesująca broń, ale ze względu na swoje właściwości raczej dosyć ciężko przenieść ją do gier, niewielki zasięg i potężny nabój komplikuje sprawę, co oczywiście nie znaczy, że nie próbowano.
Jak wspominałem wcześniej, z ShAK możemy postrzelać w Modern Warfare (gdzie występuje jako Oden), Escape From Tarkov (gdzie występuje pod starą nazwą aSH-12) i w Survarium. W kwestii odrzutu, w mojej opinii najlepiej wypada Modern Warfare, wydaje się dużo bardziej naturalny niż ten w Escape From Tarkov.
https://i.imgur.com/sBD9MOd.gifv
Odrzut ShAK-12 w EOT wygląda na trochę przegięty, szczególnie w trybie automatycznym. Karabinem rzuca w absolutnie wszystkie strony i niemal chowa się w prawy dolny róg ekranu. Warto zwrócić uwagę, iż ShAK waży 6 kilo, odrzut pionowy jest mocny, ale dosyć powolny ze względu na dużą masę. Podobna sytuacja ma miejsce choćby w karabinach G3. Moim zdaniem odrzut w Tarkov jest zbyt agresywny i narowisty, jak gdyby broń w grze była znacznie lżejsza niż ta w rzeczywistości.
https://i.imgur.com/mQ2xZpi.gifv
Zestawiając odrzut w Modern Warfare i Tarkov, porównałbym to do wyszkolenia strzelców w obu grach, bo o ile w MW wygląda jakbyśmy sterowali doświadczonym operatorem, Tarkov sprawia wrażenie jak gdyby strzelający był kimś, kto ShAK używa po raz pierwszy. Zresztą, zróćcie uwagę na poniższy filmik, ziom w okularach i jasnej kurtce sprawia wrażenie bardziej doświadczonego, niż facet w niebieskiej koszuli, stąd różnice w kontroli broni.
Wiecie, Modern Warfare to facet w okularach a Tarkov to facet w niebieskiej koszuli xD
https://i.imgur.com/EbX8fYb.gifv
Inną kwestią jest szybkostrzelność, która w MW wydaje się zbyt niska. Szybkostrzelność ShAK podawana jest jest jako 500 - 750 strzałów na minutę. Warto zwrócić uwagę, że ShAK z Modern Warfare to wersja prototypowa (nazywana wtedy aSH-12), być może te wersje miały niższą szybkostrzelność, niż wersja produkowana seryjnie, która pojawia się w Escape From Tarkov, ta strzela zauważalnie szybciej.
https://i.imgur.com/LwdTMYs.jpg
Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, zarówno MW jak i EOT wypadają bardzo dobrze. O Survarium nawet nie wspominam, bo w zasadzie na każdym polu wypada gorzej zarówno od Tarkov jak i MW, wspomniałem tylko, że ShAK tam występuje, to powinno wam wystarczyć xD

Glock 18 i 18c
https://i.imgur.com/2TznQtU.jpg

To jedna z tych broni, która w grach używana jest znacznie częściej niż w rzeczywistości. O ile Glock głównie dzięki modelom 17 i 19 jest niekwestionowanym królem w kategorii broni krótkiej, tak wersje automatyczne przeznaczone wyłącznie dla policji i wojska przyjęły się... Średnio? G18 powstał na prośbę austryjackich antyterrorystów, konkretnie na prośbę jednostki EKO Cobra, został przyjęty na ich uzbrojenie ale nie znalazłem żadnych zdjęć czy informacji potwierdzających użycie go podczas jakiekolwiek akcji.
Glock 18 znajduje się na wyposażeniu US Army i jednostek antyterrorycznych SWAT, ale tu też nie znalazłem nic na temat ich aktywnego użycia, natknąłem się jedynie na wzmiankę o tym, że dostęp do G18 mają tylko specjalnie wyszkoleni żołnierze, cokolwiek to oznacza.
Nie zrozumcie mnie źle, Glock 18 to dobra broń, konstrukcyjnie prosta i całkiem niezawodna ale być może po prostu wojskowi i policjanci nie widzą większego sensu w używaniu go. Odrzut jest olbrzymi a krótki magazynek przy przeogromnej szybkostrzelności (1200 rpm) wystarczy na jakąś sekundę ostrzału (długi magazynek bardzo mocno wystaje z chwytu).
https://i.imgur.com/x10trBW.gifv
W mojej opinii G18 znacznie lepiej sprawdziłby się jako broń dla jakiegoś rodzaju ochroniarzy i kto wie, możliwe, że właśnie przez jakichś ochroniarzy jest używany, ale ponownie, nie znalazłem żadnych informacji na ten temat. W sumie, to Glock 18 mimo swojej ogromnej popularności wśród gier tak naprawdę jest trochę zagadką. Dokopałem się za to do informacji, iż Glock 18C został znaleziony w kryjówce Saddama Husseina po aresztowaniu go przez Delta Force. Znalezionego glocka w prezencie otrzymał prezydent George W. Bush.
https://i.imgur.com/dI8Qg9K.jpg
Glock 18C to właściwie Glock 18 z charakterystycznym wycięciem w górnej części zamka i lufy, będącym swojego rodzaju kondensatorem podrzutu. Prawdopodobnie wycięcie to ma też za zadanie zapewnić lepsze chłodzenie lufy. Warto zwrócić uwagę, że wycięcie w zamku pojawia się też w innych modelach, choćby w Glocku 34.
https://i.imgur.com/mSZhclO.jpg
Glock 34 to pistolet półautomatyczny, więc nie do końca wiem czemu to wycięcie służy. Być może miało na celu nieco odciążyć zamek (który jest dłuższy niż w G17), ewentualnie, po prostu wygląda zajebiście i to jedyny powód dla którego to wycięcie w G34 się znajduje.

A jak jest z G18 w grach? Przeróżnie.
W Battlefieldzie 4 i Counter Strike: Global Offensive odrzut jest nieco zbyt prosty, po prostu broń (zbyt) powoli podnosi się do góry i to wszystko. Warto też zauważyć, że Glock 18 w BF4 to po prostu Glock 17 z doklejonym selektorem.
https://i.imgur.com/ySmxp2M.gifv
Medal Of Honor: Warfighter nieźle ukazuje odrzut poziomy i tą "wyrywność" G18C, ale odrzut pionowy jest zbyt mały. Nawet niewiarygodnie silne ręce nie zdołałyby opanować tak potężnego odrzutu w tak efektowny sposób, co zobaczyć możecie na filmie z prawdziwym Glockiem 18 i prawdziwym Larrym Vickersem, który wrzuciłem wyżej.
https://i.imgur.com/6AO50md.gifv
Najlepiej wypada Escape From Tarkov.
Odrzut wygląda na odwzorowany idealnie, pistolet niemal natychmiastowo zrywa się do góry i lekko rzuca go na boki. Jednakże, znów mamy tu przypadłość podobną do tej z ShAK, bo Glock lata po całym ekranie, zwróćcie uwagę na to, w jaki sposób prawdziwego G18 kontroluje jeszcze bardziej prawdziwy Larry Vickers. Broń rzuca się bardzo mocno, ale Vickers jest w stanie utrzymać broń na celu pomimo dłuższych serii. Ponownie, myślę, że odwzorowanie odrzutu w Tarkov jest idealne, ale wirtualny użytkownik Glocka jest mocno niedoświadczony. O ile można tak powiedzieć o rękach, które w grach kontrolujemy.
https://i.imgur.com/6tDHYam.gifv

Oczywiście to nie jest tak, że jestem jakimś wybitnym znawcą, bo żadna z tych broni nie jest dostępna na rynku cywilnym i nigdy nie miałem okazji z nich strzelać, więc moje spostrzeżenia opierałem wyłącznie na filmach, które starałem się wrzucać w wpis, żebyście sami mogli ocenić i porównać rzeczywistość z grą.

A na koniec wywiad z Kamilem Grosickim po meczu Polska - Finlandia:
https://imgur.com/a/5VC3oWB

Na dzisiaj tyle, dziękuję za przeczytanie, życzę wam miłego weekendu i papa wszystkim ❤️❤️

Tag do obserwowania wpisów o błędach: #bledywgrach

Poprzednie wpisy których nie ma na tagu:
- część 1: https://www.wykop.pl/wpis/49741999
- część 2: https://www.wykop.pl/wpis/49786271
- część 3 :https://www.wykop.pl/wpis/49883897
- część 4: https://www.wykop.pl/wpis/50027017

#20gierwykopka #gry #xboxone #ps4 #xboxseriesx #ps5 #konsole #technologia #gruparatowaniapoziomu #bron #komputery #strzelectwo #militaria #battlefield #callofduty #escapefromtarkov
AnimalMotherPL0 - Odwzorowanie odrzutu i feelingu broni w grach

Prawidłowe odwzoro...

źródło: comment_1614367775YVGNWINSI6clrkttNblDqs.jpg

Pobierz
  • 32
via Wykop Mobilny (Android)
  • 5
@AnimalMotherPL0: Najlepszy recoil w grach:
1. Mod do UT2004 pt. Ballistic Weapons.
2. Red Orchestra 2/Rising Storm
3. Rising Storm 2
Czemu akurat tak? Ponieważ w tych produkcjach jest zupełnie inne podejście do efektu wyjściowego "odrzutu". W większości produkcji kliknięcie podnosi kamerę/puszcza animacje broni. W wymienionych produkcjach jest zupełnie odwrotnie, ręce oraz broń są "fizyczne", zupełnie odłączone od kamery. To kamera idzie za bronią, płynnym ruchem, a nie broń za kamerą,
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@AkiM1223: Miałem styczność tylko z Rising Storm 2 i tu się w pełni zgadzam. Odwzorowanie broni zarówno wizualnie jak i jej zachowania podczas strzelania jest absolutnie genialne. No i gra toczy się podczas wojny w wietnamie, za to ma u mnie dozgonny szacunek i chwałę