Wpis z mikrobloga

Jeżdżę PKP kilka razy w roku gdzieś od 8 lat i na początku jako nowicjusza wkurzało mnie, że tak podstawowa sprawa, jak oznaczenie pociągu na wagonach i na bilecie to - jak wiele rzeczy w PKP - większa filozofia.

Po pierwsze - jadę pierwszy raz pociągiem z dużego dworca, wchodzę na halę, patrzę na tablicę i szukam z biletem w ręku swojego pociągu. Mam trasę na 4-5 stacji pośrednich, nie widzę nic takiego na wyświetlaczu, bo jest tam podana relacja, której oczywiście na bilecie nie ma, a ja mam się orientować, że będę jechał pociągiem relacji Władywostok - Berlin, więc to oczywiste, że powinienem znać trasę tego pociągu. xD

Ale co ja wymyślam? Przecież na bilecie mam podany jak wół numer pociągu. Faktycznie, mój pociąg to CHJ 83198. No to szukam. Otóż nie tym razem - na tablicy jest CHJ 83199. xD Mikoli przechodzą teraz pewnie ciarki z zażenowania, że ktoś może nie wiedzieć, że ostatnia cyfra mówi o tak kluczowym dla pasażera parametrze, jak jazda po torze o malejącym/wzrastającym kilometrażu. xD Natomiast ja mam 5 minut do odjazdu i wszyscy wsiadają na właśnie podstawiony pociąg i nie ma zbytnio osób, których mógłbym spytać, czy to mój pociąg.

Zaraz, przecież często pociągi IC mają przyjazne nazwy (Oleńka, Neptun, Kakowe oko, Bolko) i są one podawane na tablicach i wagonach. Tyle, że akurat nie ma ich na bilecie. xD

Wiem, że mogę sprawdzić sobie to w internecie. Tyle, że gdy zacząłem jeździć 8 lat temu, to nie miałem smartfona, a nawet w smartfonie internet dopiero parę lat później. Do tego dodajmy ludzi nietechnicznych albo tych, którzy wpadają prawie spóźnieni na dworzec i muszą się doktoryzować z tak podstawowej rzeczy, jak to, na który pociąg mają bilet i czy ten, który widzą, to właściwy. Bo etos kolejarza kazał w oznaczeniu pociągu dodawać informacje o liczbie osi lokomotywy, latach doświadczenia maszynisty i regionalizacji według ustawy z 1974. xD