Wpis z mikrobloga

Jestem po seansie Zielonej Granicy. Przyznam, że trailery tego filmu mnie zniechęciły, a wręcz odniosłem wrażenie że będzie to propagandowe gówno pokroju Smoleńska, tylko w drugą stronę. Jednak po sraczce PiSu w związku z tym filmem postanowiłem się na niego wybrać i bardzo dziękuję PiSowcom za promocję, bo pozytywnie się zaskoczyłem.

Najpierw zacznijmy od strony technicznej. Film jest w stylistyce czarno-białej i prawdopodobnie reżyserka uznała, że dzięki temu będzie on odbierany jako bardziej artystyczny. Na mnie to nie działa, ale kojarzę, że u Holland to częsty zabieg. W całym filmie, mimo że fabuła dzieje się na granicy i w lesie, mamy może ze dwa szerokie ujęcia. Reżyserka skupia się głównie na ludziach a nie na krajobrazach.

Jeśli chodzi o warstwę artystyczną naprawdę nie ma się czego przyczepić. Film wygląda bardzo ładnie, a jednocześnie zachowany jest duży realizm scen.

Jedyne do czego masz go się przywalić to dość przedłużane sceny. Sam film trwa prawie dwie i pół godziny i wydaje mi się, że spokojnie można było go zmieścić w dwóch godzinach, zachowując przy tym dynamikę i nie psując przekazu.

No i teraz przechodzimy do fabuły. O czym jest ten film chyba nie muszę mówić. Doskonale wiemy, że dotyczy on sytuacji na granicy polsko-białoruskiej i tak zwanego kryzysu uchodźczego.

Film jest podzielony na akty, które co prawda się przenikają, ale każdy z nich skupia się na innych postaciach i opowiada historię z ich perspektywy oraz prezentuje ich uczucia.

Pierwszy dotyczy samych uchodźców, procesu sprowadzania ich na Białoruś i przemytu przez granicę białoruską. W mojej ocenie ten fragment pokazuje sytuację uchodźców w realistyczny sposób. Oczywiście jako, że skupia się tylko na wybranej rodzinie, która próbuje przedostać się do Unii Europejskiej i docelowo w Szwecji, brakuje tu scen z agresywnymi uchodźcami, których - nie ukrywajmy - również widzieliśmy na granicy.