Aktywne Wpisy
nobody_here +129
najlepiej wydane 170 zł ostatnio xd #konsole #retrogaming
Dzonsin +6
#pracbaza #pracait #inwestycje #praca #warszawa #kapital
Mam do Was pytanie oraz chce zaczerpnąć inspiracji jak rozwiązać nasz (mój i żony) problem.
Kariera:
Wraz z żoną ukończyliśmy studia informatyczne z tytułem magistra/inżyniera. Podczas studiów znaleźliśmy staż (ja Python Developer, żona w analityce biznesowej.
Niedługo stuknie nam 30 lat, ja już Senior w przyjaznym korpo (na pracę nie narzekam 3x zdalnie 2x stacjonarnie). Łącznie ok. 20-30h przepracowane w ciągu tygodnia, czasami jak więcej pracy
Mam do Was pytanie oraz chce zaczerpnąć inspiracji jak rozwiązać nasz (mój i żony) problem.
Kariera:
Wraz z żoną ukończyliśmy studia informatyczne z tytułem magistra/inżyniera. Podczas studiów znaleźliśmy staż (ja Python Developer, żona w analityce biznesowej.
Niedługo stuknie nam 30 lat, ja już Senior w przyjaznym korpo (na pracę nie narzekam 3x zdalnie 2x stacjonarnie). Łącznie ok. 20-30h przepracowane w ciągu tygodnia, czasami jak więcej pracy
Mowa o LRV (Lunar Roving Vehicle), którym posługiwali się astronauci w czasie trzech wypraw programu Apollo: 15, 16 i 17. Warto przypomnieć tu fakt, że pojazdy te zostały opracowane przez naszego rodaka – prof. Mieczysława Bekkera (absolwent Politechniki Warszawskiej, wyemigrował do USA po II w.ś.). Bekker od dziecka interesował się kosmosem, a z programem Apollo związał się na początku lat 60-tych, będąc profesorem Uniwersytetu Michigan.
Sam pojazd był w zasadzie platformą z 4 napędzanymi niezależnymi silnikami elektrycznymi kołami. Koła wykonane były ze stalowej siatki z tytanowymi wkładkami tworzącymi bieżnik, co poprawiło właściwości trakcyjne łazika. Na ramie znajdowały się 2 siedzenia dla astronautów, baterie i wyposażenie naukowe. Na Księżyc LRV podróżował złożony w module księżycowym lądownika (LM). Jego masa wynosiła ok. 210 kg, ale dzięki 6-krotnie mniejszej sile przyciągania jego ciężar wynosił ok. 35kG, co znacznie ułatwiało zadanie dwójce rozkładającym go astronautów. Łazik mógł przebyć na Księżycu ok. 92 km. Oczywiście ze względów bezpieczeństwa dystans ten znacznie zmniejszono, aby w razie awarii astronauci mogli pieszo powrócić do lądownika. Pojazdy były bardzo udanymi konstrukcjami, bardzo chwalonymi przez astronautów. Jeśli ktoś byłby zainteresowany to rysunek z sekwencją wypakowania LRV z LM: http://i.imgur.com/JFAmn.jpg
Z ostatnią misją, Apollo 17, wiąże się też ciekawa historia, która uczyniła astronautę Eugene'a Cernana pierwszym pozaziemskim mechanikiem :) W trakcie załadunku wyposażenia geologicznego na LRV Cernan uszkodził jeden z błotników młotkiem przyczepionym do skafandra. Połowa błotnika odpadła. Niby nic, ale problem był poważny ze względu na księżycowy pył. Bez błotnika astronauci i wyposażenie byliby nim zasypywani. Obawiano się, że „zasypane” pyłem skafandry będą się przegrzewać (nie bez przyczyny są białe). Problem udało się rozwiązać stosując… 4 laminowane mapy wygięte tak, aby pasowały do reszty błotnika i taśmę klejącą typu duct tape.
#eksploracjakomosu #ciekawostki #nauka #technika #astronautyka #ksiezyc #kosmos #inzynieria #astronautyka
@last_man_standing: A ze mnie się śmieją kiedy naprawiam coś taśmą, a to kosmiczna technologia ( ͡° ʖ̯ ͡°)