Wpis z mikrobloga

@posuck: W tej odpowiedzi nie ma żadnych konkretów na temat treści książki, żadnych własnych wniosków popartych sensownymi odwołaniami do fabuły. Uczeń może mieć własne zdanie, ale jednocześnie umieć je merytorycznie poprzeć, a tutaj ewidentnie jest tak, że poprzez wyrażenie negatywnej opinii o książce próbuje zamaskować swoje nieprzygotowanie. "Samodzielne myślenie" to nie powinno być jakieś hasło-wytrych, którym się można wykpić na każdym teście.
@Engma: Czyli jak się na czymś nie znam, nie mogę mieć na ten temat swojego zdania.
Jeśli np nie przeprowadziłem aborcji nie mogę być za/przeciw niej.
Albo jeśli nigdy nie paliłem trawki nie mogę być przeciw niej.

"Co autor miał na myśli" to jest kompletna bzdura i debilizm polskiego szkolnictwa.
Na równi z obowiązkiem czytania ustalonych lektur.
Czyli jak się na czymś nie znam, nie mogę mieć na ten temat swojego zdania.


@ButtHurtAlert: No... możesz, możesz, ten portal na przykład pełen jest ludzi dzielących się swoim zdaniem na tematy, o których nie mają pojęcia. Bardzo dobrze jednak, że w szkole takie ekspertyzy niepoparte wymaganą od ucznia wiedzą są oceniane w adekwatny sposób.

Bo nie wiem, czy masz tego świadomość, ale celem tego typu zadań wcale nie jest poznanie
@ButtHurtAlert: Weź już nie pal więcej, bo faktycznie ci nie służy :)

Zrównujesz merytoryczne przygotowanie z "doświadczeniem własnym", które jest zresztą zazwyczaj argumentem bardzo słabym.

Tekst jest fatalny, nawet jak na gimnazjalistę.

zawiera przesłanie uniwersalne, ale nie jest to nic nowego

Co to w ogóle znaczy? Czy w zadaniu pytano o nowatorstwo tych treści? Nie, przeciwnie, pytano o uniwersalizm. Widać, że przez piszące dziecko przemawia krnąbrność, która blokuje mu nawet umiejętność
@Engma: Przecież ta odpowiedź jest bardzo dobrze skrojona pod zadane pytanie. I nawet nie o to chodzi, tylko o uwagę nauczycielki która jest krótko mówiąc zła. Chłopak ma swoje zdanie, może nie najlepiej uargumentowane, ale to nie powód żeby go krytykować. Gdyby napisał peany na cześć tego wątpliwego dzieła Sienkiewicza to jak nic dostałby więcej punktów, nawet jeżeli uargumentowałby w równie miałki sposób. I tu jest problem - nauczycielka nie pozwala
@posuck: pamiętam, jak moja koleżanka dostała z matematyki na sprawdzianie 2, bo zastosowała inny sposób wykonania zadania niż przerabiany na lekcji ;) Komentarz nauczyciela? Ten jest dobry, ale my się uczymy inaczej.
@Engma: Do tak zadanego pytania każda odpowiedź w zasadzie byłaby dobra. Pytanie (jeżeli wierzyć osobie, która to napisała) brzmiało:

Czy twoim zdaniem powieść Sienkiewicza ("Quo Vadis") zawiera przesłanie uniwersalne oraz czy może nas czegoś nauczyć?


Zadawanie uczniom pytań w ten sposób a następnie oczekiwanie sensownej odpowiedzi i ocenianie inaczej każdej z nich jest przykładem rażącej niekompetencji osoby, która ułożyła treść tego zadania.
Na takie pytanie można odpowiedzieć jednym zdaniem:
Tak, moim
@Slonx: Jasne, a w otwartym zadaniu matematycznym wystarczy podać wynik. Poza tym nie wziąłeś pod uwagę, że autorka wpisu na FB mogła zwyczajnie pominąć już zazwyczaj występujące słowo "uzasadnij". Niemal zawsze podana jest też informacja, ile wypracowanie ma zajmować, ewentualnie informuje o tym nauczycielka.

Przede wszystkim zaś, jeśli jakiś uczeń w tym wieku nie potrafi przyjąć pewnej umownej konwencji obecnej w komunikacji i okoliczności w jakiej się znajduje, to polecałbym zrobić
@Engma: Popraw mnie, ale jak można poprzeć subiektywne odczucia? Miał wyrazić własne zdanie i je wyraził. Dowody będzie wyciągał jak poproszą go na chemii o zastosowanie prawa Ostwalda. Język polski powinien uczyć samodzielnego myślenia, a nie jechania schematami. Inna sprawa, że nasza szkoła ma jeden z durniejszych systemó oceniana tego typu rzeczy.
Teraz widzę dobrze, że język polski to były najbardziej bezużyteczne lekcje w szkole. Nic ciekawego i wszystko sztampowo. Starczyłby
@posuck: śmierdzi fejkiem. Quo Vadis nie jest w kanonie lektur w gimnazjum, a nawet jest wypierany z lektur szkół ponad gimnazjalnych. Co nie zmienia faktu, że jednak szkoła nie daje pola na własne zdanie.