Wpis z mikrobloga

Sześć lat temu z kolegami (niektórzy mają tu konta) wspólnie stworzyliśmy erę historyczną do gry Bitwa o Wesnoth. Eastern Europe at War, bo tak się era nazywa, przenosi graczy do siedemnastowiecznej Europy środkowo-wschodniej i tak, można grać Polską (a dokładniej Rzeczpospolitą Obojga Narodów) i tak, jest husaria (z naprawdę dużą siłą!).
Jeżeli ktoś nie wie - Battle for Wesnoth to darmowa, ważąca nieco ponad 350 MB darmowa strategia oparta na turach, a EEaW to dodatek do niej, który ściągamy klikając na ,,dodatki'' w menu, a następnie znajdując dodatek na liście dodatków.

Do wyboru jest 7 państw z przeszłości: Rzeczpospolita, Kozacy, Carstwo Rosyjskie, Imperium Osmańskie, Chanat Krymski, Królestwo Szwecji oraz Austria Habsburgów. Staraliśmy się zadbać o to, żeby nacje możliwie jak najbardziej różniły się od siebie - Polacy i Tatarzy mają niedoścignioną kawalerię, Kozacy świetną piechotę, Szwedzi najlepszych muszkieterów i działa, a grając Rosjanami możemy zrobić jakże przerażający zerg rush, przepraszam, tradycyjny ruski spam, prowadząc do boju masy motłochu podburzone przez duchownych (ale nie musimy). Warto odkryć różnice samemu.

Najchętniej określam EEaW mianem ery pseudohistorycznej, bo przeniesienie rzeczywistych warunków do takiej gry jest niemożliwe (no i dochodzi spór między zwolennikami maksymalnego realizmu a fanami czystej zabawy). Próbowaliśmy umieścić w erze tyle realizmu, ile to jest możliwe - np. działa lepiej strzelają prowadząc ogień ze wzgórz czy umocnionych punktów, ale ledwo dadzą radę przejść przez lasy czy bagna. Kawaleria dobrze radzi sobie na płaskim terenie, ale nie wjedzie w wysokie góry i będzie wrażliwa stojąc w wodzie. Piechota dobrze broni wiosek, pikinierzy są groźni dla konnicy, a szarża husarii jest naprawdę dewastująca nawet dla szeregu włóczników. I tak dalej.

Mechanika ery bardzo różni się od tej znanej z default wesnoth.

Era nie posiada niestety animacji, bo jest z nimi masa roboty, a na razie chętnych brak. Mimo tego przez te lata cieszyła się sporym uznaniem, a gdyby zsumować wszystkie pobrania z różnych wersji i stron to oceniam, że byłoby ich z 10 tysięcy. Recenzje były generalnie bardzo pozytywne, choć wielu ludzi spoza Europy myślało, że dodatek traktuje np. o czasach wojen napoleońskich. Dla nas to zabawne, dla Amerykanów siedemnasty wiek u nas to przecież totalna abstrakcja.

Co ciekawe, nikt nie poczuł się urażony, nie było też żadnych większych skarg na balans rozgrywki.
Osobiście uważam, że EEaW jest najlepszą erą historyczną w wesnoth - z drugiej strony nie mieliśmy wielkiej konkurencji.

Uff, to chyba tyle. Załączam świeżego screena z bitwy. Być może w przyszłości wypuścimy jakieś kampanie do ery.

TL;DR - można w darmowej grze poprowadzić armie z XVII wieku! I jest Polska!

Wszystkich zainteresowanych zachęcam do obserwowania tagów #wesnoth oraz #eeaw

Temat na anglojęzycznym forum wesnoth.org:
https://forums.wesnoth.org/viewtopic.php?f=19&t=34418

Graczy najłatwiej znaleźć na oficjalnej polskiej stronie wesnoth.com.pl (pochwalę się, że trzymamy tam dość wysoki poziom i np. użytkownicy popełniający błędy ortograficzne są tępieni, nie ma też przyzwolenia na chamstwo - wesnoth to społeczność przyciągająca młodszych graczy i nieraz żartujemy, że na tej stronie po prostu wychowujemy)

Chętnie odpowiem na wszelkie pytania związane z dodatkiem. Mam nadzieję, że się spodoba.

#wesnoth #eeaw #gry #historia #rozrywka #strategie #chwalesie #mody
Sagez - Sześć lat temu z kolegami (niektórzy mają tu konta) wspólnie stworzyliśmy erę...

źródło: comment_urwdYr91ZK5DdyaxHdlPNu86cuYEentf.jpg

Pobierz
  • 3