Wpis z mikrobloga

Nowy nabytek w mojej kolekcji w postaci milicyjnej Warszawy 223.

Modelik prezentuje Warszawę w nietypowym, zielono-niebieskim malowaniu. Wzorcem dla tego modelu był egzemplarz służący w Wydziale Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej MO w drugiej połowie lat 60 XX wieku.

W latach 60 Warszawa była podstawowym samochodem osobowym w służbie Milicji Obywatelskiej. Co ciekawe Warszawy w wersji Kombi Milicja Obywatelska opisywała w dokumentacji już jako furgony - tak samo jak Nysy, czy więźniarki na bazie Żuka. W tym okresie Warszawa wyraźnie dominowała w parku samochodowym MO (w połowie lat 60 Milicja posiadała łącznie ponad 1300 samochodów osobowych, z czego ponad 500 oznakowanych - niestety nie wiem ile dokładnie z tej liczby stanowiły Warszawy, ale najpewniej było to ok 3/4 floty.)

Choć milicyjne Warszawy nie zachwycały osiągami to jednak dzięki wytrzymałej konstrukcji i przestronnemu wnętrzu zyskała uznanie funkcjonariuszy. Ponadto dzięki wysokiemu prześwitowi Warszawy nieźle radziły sobie na drogach gruntowych, co w realiach Polski lat 60 było istotne. Od końca lat 60 Warszawy były sukcesywnie zastępowane przez Polskie Fiaty 125p, dzięki czemu już do połowy lat 70 wycofano garbate modele M20,200, 201/202. Ostatecznie Warszawy z milicyjnej służby wycofano do początku lat 80. Jako ostatnie wycofano Warszawy w wersji kombi.

Więcej zdjęć: http://modele143.blog.pl/2017/07/22/fso-warszawa-223-milicja-obywatelska-zielona-diecastart/

#motoryzacja #samochody #ciekawostki #milicja #warszawa #223 #modele143
Pobierz
źródło: comment_FsmekzJvTrpBA0iZ0qVKawmYwJRKSJ48.jpg
  • 2
@kozaqwawa: Były i inne kolory, np. czerwone, beżowe, szare itp. Należy jeszcze wspomnieć o ZOMO, które wykorzywało radiowozy w kolorze Khaki (Głównie Lubliny 51, Nysy, GAZ-y 69). Ogólnie rzecz biorąc malowanie wozów MO i wczesnej Policji to bardzo ciekawy, ale i zagmatwany temat( ͡° ͜ʖ ͡°)

Tu okłada czasopisma "W Służbie Narodu" z maja 1966 roku.
Pobierz
źródło: comment_ZhbGlefqipz3f3JN7HdssdPK714DcMUG.jpg